Bytte av mansjett
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 19 aug 2003, 01:00
- Sted: Drammen
Bytte av mansjett
Skal bytte ytre drivaksel mansjett nå i helgen, har fått endel gode tips fra den lokale saab dealeren (bilbutikken på gulskogen)
et lite spørsmål melder seg, må navbolten av? og i så fall hvorfor?
Takker så meget for alle tips, da jeg ikke har gjort dette før.
Hilsen Tormod
et lite spørsmål melder seg, må navbolten av? og i så fall hvorfor?
Takker så meget for alle tips, da jeg ikke har gjort dette før.
Hilsen Tormod
have turbo, will travel.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
drivmansjett
Nei det trengs ikke, så lenge du ikke skal bytte drivknuten. Det kan ofte være enklest å ta løs hele akselen + nav +bremsecaliper fra bilen, legge allt på en benk og der separere akselen fra den yttre knuten ved å løsne en stor låsering, og dra det fra hverandre. Det går å gjøre det samme med akselen på bilen, men det går (for meg ihvertfall) raskere å ta løs allt.
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 19 aug 2003, 01:00
- Sted: Drammen
Re: drivmansjett
Huff, hvorfor skal det være så vanskelig??
Har satt inn navbolten med rustløser, lar det stå til i morgen, se om det ikke løsner etterhvert, den satt fryktelig hardt.
fikk løsnet nedre bærekule, men da fulgte hele drivakselen med, skal jo bare bytte den ytre mansjetten.
foresten så dreier det seg fremdeles om en 900 t16 fra 1984, delene har sikkert ikke vært demontert siden bilen var ny??
Hilsen Tormod
Har satt inn navbolten med rustløser, lar det stå til i morgen, se om det ikke løsner etterhvert, den satt fryktelig hardt.
fikk løsnet nedre bærekule, men da fulgte hele drivakselen med, skal jo bare bytte den ytre mansjetten.
foresten så dreier det seg fremdeles om en 900 t16 fra 1984, delene har sikkert ikke vært demontert siden bilen var ny??
Hilsen Tormod
have turbo, will travel.
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Det du trenger for å få av navmutteren er egentlig en luftmuttertrekker. Alternativt en "latmannsarm" med kopp samt et rør på en meter eller mer til å tre på latmannsarmen som forlenger. Du må nok sette bilen i gir og sette på håndbrekket. Da kan du nok få løs navmutteren. Så skyver du navbolten (spindelen) inn i navet samtidig som du vipper ut navet til akslingen kommer løs fra navet. Løsne slangeklemma på mansjetten inne ved girkassen og dra ut akslingen. Bær den bort til arbeids benken.
Sett drivknuten i skrustikka med navbolten (spindelen) ned. Løsne mansjetten og dra den oppover akslingen. Hvis du na kikker ned i drivknuten vil du se at den innerste delen har et hakk (utsparing) Nedi der er endene på låseringen. Denne må utvides for å slippe taket i akslingen. Her synes jeg at et passe bredbladet flatt skrujern er best men segeringtan, nebbtang o.l kan brukes. Hold akslingen loddrett, sett skrujernet ned mellom endene på låseringen og vri slik at endene presses fra hverandre og dra opp akslingen. Her nytter det ikke med rå makt det må lirkes, men så snart låseringen slipper taket kommer akslingen opp så lett som bare det.
Dersom drivknuten er full av skitt eller fettet ser dårlig ut, må du ta drivknuten fra hverandre, gjøre den ren og sette den inn med nytt fett.
Sett drivknuten i skrustikka med navbolten (spindelen) ned. Løsne mansjetten og dra den oppover akslingen. Hvis du na kikker ned i drivknuten vil du se at den innerste delen har et hakk (utsparing) Nedi der er endene på låseringen. Denne må utvides for å slippe taket i akslingen. Her synes jeg at et passe bredbladet flatt skrujern er best men segeringtan, nebbtang o.l kan brukes. Hold akslingen loddrett, sett skrujernet ned mellom endene på låseringen og vri slik at endene presses fra hverandre og dra opp akslingen. Her nytter det ikke med rå makt det må lirkes, men så snart låseringen slipper taket kommer akslingen opp så lett som bare det.
Dersom drivknuten er full av skitt eller fettet ser dårlig ut, må du ta drivknuten fra hverandre, gjøre den ren og sette den inn med nytt fett.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 19 aug 2003, 01:00
- Sted: Drammen
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 19 aug 2003, 01:00
- Sted: Drammen
Tormod t16 '84 skrev:Erik N21 skrev:......jeg trengte tre meter rør, de kan henge sinnsykt fast....Alternativt en "latmannsarm" med kopp samt et rør på en meter eller mer til å tre på latmannsarmen som forlenger.
Nå ble jeg optimistisk.... takker for alle gode tips!
Hilsen Tormod
Da var jobben gjort, ny masjett er på plass og alt virker tilsynelatende bra.
Var lett egentlig når først navbolten endelig løsnet, trengte bare en latmanns arm med 1.5meter rør på, da kom den!
Takker for alle tips og råd som ble gitt!
Turbohilsen
Tormod
have turbo, will travel.
bra at det virket ..... også er det vel avgjort en gang for alle hvem som er veikest i armene her..Var lett egentlig når først navbolten endelig løsnet, trengte bare en latmanns arm med 1.5meter rør på, da kom den!

Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 19 aug 2003, 01:00
- Sted: Drammen
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen