Trenger hjelp til valg av senkefjører/dempere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
saab95
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 21 nov 2007, 23:27
Medlemsnummer: N1225
Sted: Bergen, Holsnoy

Trenger hjelp til valg av senkefjører/dempere

Legg inn av saab95 » 15 jan 2008, 01:51

Det blir mest sannsynlig gule koni bak og fremme, men jeg lurer på hva jeg skal gå for når det gjelder gode fjører, har tenkt litt på H&R, men er usikker hvor mye jeg kan senke. Hvilke fjører som senker mest samtidig å være god. Hva kjører folk med her på forumet?? Jeg har en 2001 mod 9-5 stv varebil. Jeg kommer også til å kjøpe 18" med litt bredere hjul.
Kom gjerne med tips og råd!!(: :)
2001 Saab 9-5 2,0t stv varebil
1990 Volvo 240 tic

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Legg inn av K_Duck N1093 » 15 jan 2008, 02:01

Err, var det ikke en ca helt lik tråd oppe forleden dag? *glemsk*

OT - Har du forsøkt søkefunksjonen? Det står skrevet en del ad temaet fra før rundt forbi her sånn. :)

[e]Hepp og hepp ^^[/e]
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 15 jan 2008, 09:56

Jeg benyttet H&R special senke settet fra speedparts, det var helt greit, har bestilt meg coil overs nå, for å slippe dilemma, hvor høy burde bilen være sommertid, vs vintertid....

jeg brukte bilstein sprint demperene da disse er kortere og passet bedre med senkesettet. Dette var både behageilig og sportslig oppsett som funket bra både på og utenfor bane etter min mening, jeg hadde 235, 35, 19 dekk på 8,5 19 felg.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
saab95
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 21 nov 2007, 23:27
Medlemsnummer: N1225
Sted: Bergen, Holsnoy

Legg inn av saab95 » 15 jan 2008, 13:48

Hehe, beklager å måtte dra til med en helt ny tråd som sikkert har vært oppe utallig mange ganger før :( :D men her må det inn med teskje! :)

Takker og bukker for tips frkristiansen! Vet du hvor mye det oppsettet senker?

Lykke til med coil overs! :D
2001 Saab 9-5 2,0t stv varebil
1990 Volvo 240 tic

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 15 jan 2008, 14:01

Husker ikke helt i farten, og det kommer mye ann på om du har sport fjærer fra før, om de er sunket mye og slike ting, på min var det iten forskjell egentlig, i hvertfall intil bilen hadde fått satt seg skikkelig på de nye fjærene, de som stod på var SAAB sine sport, eller de som er originale på aeroen. Mener å huske at det skulle senke 35 fremme og 30 bak, for kile formet design. noe som passer blien og linjene godt, i forhold til hvordan dekkene kommer i forhold til skjermbuen fremme i forhold til bak. De eksakte tallene kan du surfe deg inn på speedparts å lese selv.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 jan 2008, 15:41

Kikket på SP sine sider, der stod det:
H&R 9-5 Special
Sänker 45mm fram och 35mm bak.
Gör bilen mer "kilformad"
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_c ... _9-5.shtml

Men jeg synes det ser ut som de kun er for sedan? Jeg har ikke greie på 9-5, så skal ikke spekulere i det.

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 15 jan 2008, 21:09

ja det stemmer vel det... jeg fikk dem til min stasjonsvogn i hvertfall.. lenge siden jeg har vert inne å tittet. :shock:
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
saab95
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 21 nov 2007, 23:27
Medlemsnummer: N1225
Sted: Bergen, Holsnoy

Legg inn av saab95 » 16 jan 2008, 22:42

Er det noe annet som er "lurt" å bytte når man senker bilen såpass :?: jeg er helt ny på saab så jeg aner ikke......
2001 Saab 9-5 2,0t stv varebil
1990 Volvo 240 tic

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 17 jan 2008, 00:14

Nu vet jag inte vad lagringerne i toppen av fjäderbenen kostar till 9-5, men på Ng900/Og9-3 så ska man byta dom när man byter fjädrar och dämpare!
Det sparar många banne-ord för ca 150kr/side när man ändå har ut fjäderbenen från bilen.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 17 jan 2008, 09:35

Nu vet jag inte vad lagringerne i toppen av fjäderbenen kostar till 9-5, men på Ng900/Og9-3 så ska man byta dom när man byter fjädrar och dämpare!
Det sparar många banne-ord för ca 150kr/side när man ändå har ut fjäderbenen från bilen.
Enig, byttet også disse da jeg byttet færene, mener å huske jeg gav 300 for de to. til 9-5 en min
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 17 jan 2008, 13:52

frkristiansen skrev:
Nu vet jag inte vad lagringerne i toppen av fjäderbenen kostar till 9-5, men på Ng900/Og9-3 så ska man byta dom när man byter fjädrar och dämpare!
Det sparar många banne-ord för ca 150kr/side när man ändå har ut fjäderbenen från bilen.
Enig, byttet også disse da jeg byttet færene, mener å huske jeg gav 300 for de to. til 9-5 en min
Bør man bytte disse på 9000 også, når man bytter dempere+fjærer? Bytter til Bilstein + Kilen.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 17 jan 2008, 14:47

Jeg hadde gjort det uansett hvilken bil det er..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 17 jan 2008, 15:06

Hvor får man kjøpt de da? Fant de ikke på speedparts elr elkparts.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 17 jan 2008, 16:44

Jeg kjøpte mine hos saab forhandler, Magnus Hope i Haugesund.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Svar