'89 9000 2,3 turbo. Bruker mye bensin!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Loezor
Innlegg: 4
Registrert: 15 jan 2008, 11:35
Sted: Stamsund

'89 9000 2,3 turbo. Bruker mye bensin!

Legg inn av Loezor » 15 jan 2008, 11:48

Hei
Jeg har en Saab 9000 2,3i 16v turbo. Synes den bruker veldig mye bensin på blandet kjøring. Kjørekomputeren sier at den bruker mellom 2 og 3 liter på mila på litt hard kjøring. Er dette normalt? Eksosanlegget har tatt kvelden og begge pottene må skiftes. Kan dette ha noe å si?

Takker for alle svar.

Mvh. Odd :)

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Legg inn av rolfi » 15 jan 2008, 12:37

nå er vel ikke målerne noe og stole på, men kan gi en pekepinn.. mellom 2 og 3liter på mila er i overkant drøyt syns jeg, når jeg kjører hart over tid med min ligger den på rundt 1.2-1.3 på måleren, reelt er jeg sikker på det er en del mer enn det.

når det kommer til "ukomplett" eksos påvirker det litt.
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 jan 2008, 21:40

Er nok helt klart noe alvorlig feil med den ja....
Men den bilen finnes jo heller ikke så da spørs det jo hvordan den er ombyggd.

Hva slags innsprøyting sitter på den, årsmodell på motoren?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Loezor
Innlegg: 4
Registrert: 15 jan 2008, 11:35
Sted: Stamsund

Legg inn av Loezor » 15 jan 2008, 23:54

Tor N12 skrev:Er nok helt klart noe alvorlig feil med den ja....
Men den bilen finnes jo heller ikke så da spørs det jo hvordan den er ombyggd.

Hva slags innsprøyting sitter på den, årsmodell på motoren?
Karroseriet er '89 modell og motoren er vell 90-91 modell regner jeg med. Direkte innsprøyting.

Alt skal ha blitt flyttet over og alt ser helt orginalt ut.


Bilen fjusker/jager også litt når den er blitt varm. Hva kan det komme av?

Loezor
Innlegg: 4
Registrert: 15 jan 2008, 11:35
Sted: Stamsund

Legg inn av Loezor » 15 jan 2008, 23:55

Ravenous skrev:nå er vel ikke målerne noe og stole på, men kan gi en pekepinn.. mellom 2 og 3liter på mila er i overkant drøyt syns jeg, når jeg kjører hart over tid med min ligger den på rundt 1.2-1.3 på måleren, reelt er jeg sikker på det er en del mer enn det.

når det kommer til "ukomplett" eksos påvirker det litt.
Ok. Takk. Har bestillt ny eksos fra veng, så vi får se om det hjelper :)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 16 jan 2008, 12:27

og ikke glem at enkle ting som luftfilter, tennplugger (veldig viktig å ha riktig NGK plugger) og olj + oljefilter kan hjelpe masse! om bilen bruker oppimot 3 liter på mila er det jo som Tor sier noe alvorlig galt, men kjørecomputeren er ikke til for å stole 100% på.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Loezor
Innlegg: 4
Registrert: 15 jan 2008, 11:35
Sted: Stamsund

Legg inn av Loezor » 16 jan 2008, 15:27

Edward N812 skrev:og ikke glem at enkle ting som luftfilter, tennplugger (veldig viktig å ha riktig NGK plugger) og olj + oljefilter kan hjelpe masse! om bilen bruker oppimot 3 liter på mila er det jo som Tor sier noe alvorlig galt, men kjørecomputeren er ikke til for å stole 100% på.
Har nettop skiftet tennplugger, olje og filter. Har ikke sjekket luftfiltret da..

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Legg inn av Sondreot » 17 jan 2008, 02:50

Dersom du tenker på den lille måleren midt i speedometeret med små prikker som kommer og går når du forandrer gasspådrag, så er det helt normalt at den ligger opp imot 3 liter ved hard kjøring.. Den viser jo forbruk i nuet, ikke gjennomsnittlig.. Dersom du kjørte med full gass en hel mil, så ville vel forbruket blitt minst tre liter??
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 17 jan 2008, 03:02

Som sondreot her sier, målersøylen i instrumentpanelet er en nåverdi. Gjennomsnittet er det du får opp som tall i kjørecomputeren, så det er dette som er det faktiske forbruket over tid.

Uansett kan ikke noe av dette settes i sammenheng med virkeligheten, dette er en estimert forbruksmåling som ofte er langt fra nøyaktig. Ta en god gammeldags forbruksmåling du;
-Fyll opp tanken
-Nullstill triptelleren
-Kjør til det nærmer seg tom tank
-Fyll full tank igjen, og noter antall liter
-Les av tripteller, og regn ut ( liter / mil = liter pr mil)

Hvis du nå ender på et tall over 1,5 liter pr mil kan du begynne å lete etter feil.
:D
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 18 jan 2008, 17:56

Er det ikke også en mulighet at termostaten er ødelagt? Har selv slitt med forbruk på ~2,2l/mil på min bil. Der mistenker jeg at termostaten må byttes, da jeg la merke til at temp.måler aldri forlot det blåe feltet under kjøring.
25 Year anniversary of Saab 9000

Svar