Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 01 des 2007, 02:45
Hjelp!
Reagerte litt på at motoren tikket i dag, så jeg tenkte å sjekke oljenivået. Da jeg tok opp peilepinnen så var det en gulaktig, ja litt grøtaktig masse som var på peilepinnen. Det kan jo ikke være rett.
Bilen skulle vært på service for 207 km siden. Kan det være at den har gått over servicetiden?
Er det trygt å kjøre slik?
Kan motoren eksplodere?
Men fra spøk til revolver, hehe, kan jeg fikse veivhusventilasjonen selv?

Sist redigert av
Paradigm N558 den 30 jan 2008, 23:31, redigert 1 gang totalt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 01 des 2007, 03:07
Hehe, søkte ikke på gulaktig nei
Men perfekt, skal ta det opp med Imaas på mandagen om de kan se om det er siste versjon jeg har

Aller servicer hittil er fulgt, så da er det bare å sean'an

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 01 des 2007, 03:13
Daniel N683 skrev:Aleks-ander_N948 skrev:Kan motoren eksplodere?
Haha:D
du skal ikke spøke med det..

min gjorde det

Nåja! Eksploderte den bokstavligtalt som en bombe da eller?

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 02 des 2007, 01:04
ParADigM N558 skrev:Hjelp!
Reagerte litt på at motoren tikket i dag, så jeg tenkte å sjekke oljenivået. Da jeg tok opp peilepinnen så var det en gulaktig, ja litt grøtaktig masse som var på peilepinnen. Det kan jo ikke være rett.
Bilen skulle vært på service for 207 km siden. Kan det være at den har gått over servicetiden?
Er det trygt å kjøre slik?
Kan motoren eksplodere?
Men fra spøk til revolver, hehe, kan jeg fikse veivhusventilasjonen selv?

Du klarer nok å fikse veivhusventilasjonen selv. Evt sette den inn på ett verksted i 30 minutter
Hvilke olje er blitt brukt?
Ble brukt olje fra Shell på en Peugeot jeg hadde, og der var stort sett olja som fett med vann i. Mobil 1 olje fikset problemet på den franske kjerra

Anbefaler virkelig dieselflushing av motoren din. Tror ikke den har det så veldig bra ettersom den har begynt å tikke.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 02 des 2007, 04:28
matrox N522 skrev:ParADigM N558 skrev:Hjelp!
Reagerte litt på at motoren tikket i dag, så jeg tenkte å sjekke oljenivået. Da jeg tok opp peilepinnen så var det en gulaktig, ja litt grøtaktig masse som var på peilepinnen. Det kan jo ikke være rett.
Bilen skulle vært på service for 207 km siden. Kan det være at den har gått over servicetiden?
Er det trygt å kjøre slik?
Kan motoren eksplodere?
Men fra spøk til revolver, hehe, kan jeg fikse veivhusventilasjonen selv?

Du klarer nok å fikse veivhusventilasjonen selv. Evt sette den inn på ett verksted i 30 minutter
Hvilke olje er blitt brukt?
Ble brukt olje fra Shell på en Peugeot jeg hadde, og der var stort sett olja som fett med vann i. Mobil 1 olje fikset problemet på den franske kjerra

Anbefaler virkelig dieselflushing av motoren din. Tror ikke den har det så veldig bra ettersom den har begynt å tikke.
Dieselflush kommer fortløpende:
k_duck: Du finansierer inntil videre
hehe

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
JC
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 37
- Registrert: 04 nov 2007, 21:14
- Sted: Oslo
Legg inn
av JC » 02 des 2007, 10:46
Unngå å la bilen stå å gå på tomgang. Sørg for at motoren også blir gjennomvarm, og ikke bare blir utsatt for korte turer.
Dette problemet synes på svært mange biler og har, dersom veivhusventilasjonen er i orden, oftest sitt opphav i ovennevnte punkt. Fordi oljen blir utsatt for fuktighet/kondens.
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 jan 2008, 14:45
Men dere, back to basics.. bilen har kjørt 1000 siden jeg bytta olje, og det er gul guffe der igjen.
Anyway, før dere starter å mobbe meg pga. min gudommelige visdom, så har jeg bestilt servicetime til Saaben.
MEN jeg snakka med Imaas som sa det at veivhusventilasjonen var IKKE en del av serviceprogrammet, og ble IKKE dekt av Saab..
- Men man kunne søke om dette.
Stemmer dette, eller er det helt bak mål? (jeg synnes det er helt bak mål)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 21 jan 2008, 15:54
Din 01 modell är en av dom biler som har fått utvidet motor garanti.
Så uppgradering av vevhusventilationen ska ingå vad jag vet.
Ring Saabs hovedkontor och fråga!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
aero01
- 0.7 bar

- Innlegg: 139
- Registrert: 02 aug 2005, 01:00
- Sted: Klæbu
Legg inn
av aero01 » 21 jan 2008, 16:19
Angående veivhusventilasjonen så har SAAB dekt det tidligere men ikke lengre nå. Dette på grunn av at de mener at biler som er berørt av garantien allerede måtte ha vært inne på service minst en gang og fått det utbedret da. Så hvis det ikke allerede er oppgradert veivusventilasjon så er det tvilsomt man får det dekket hos importøren...
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 21 jan 2008, 17:43
Snakket med GM norge. De har opprettet sak på dette.
Så snakket jeg med Imaas, som betviler at det er feil på veivhusventilasjonen, for er det gul masse, så er det toppakningen som er røket.
What the fuck?
Tor? Utengen? Hjelp meg her!

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
aero01
- 0.7 bar

- Innlegg: 139
- Registrert: 02 aug 2005, 01:00
- Sted: Klæbu
Legg inn
av aero01 » 21 jan 2008, 18:49
Sjekk om det er den nyeste veivhusventilasjonen du. Da har du en slange som går inn på øverste del av peilepinnerøret det har du ikke hvis du har gammel versjon. sjekk også om den lille hvite bakventilen er i orden, den har en vakum slange som går inn på den plastikk saken som veivhusventilasjonsslangen som går inn på toppdekselet ditt er festet i.
ta løs den vakumslangen ta den i munnen og sug og sett tungespissen foran da skal du kjenne at den blir sittende fast litt hvis det ikke skjer er den defekt og må skiftes.
På den gamle oppdateringen så ble den vakum slangen festet på øvre del av peilepinnerøret (det skal den ikke være). ifall du har det kan føre til at den gule guffa kommer fort tilbake igjen
Håper du skønner noe av dette da ble litt rart dette nå ser jeg
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 21 jan 2008, 19:36
ParADigM N558 skrev:Snakket med GM norge. De har opprettet sak på dette.
Så snakket jeg med Imaas, som betviler at det er feil på veivhusventilasjonen, for er det gul masse, så er det toppakningen som er røket.
What the fuck?
Tor? Utengen? Hjelp meg her!

Om toppakningen som har gått, så vil du nok se det på farget på eksosen. Ryker fint og hvitt, samt at om du tar ut pluggene, så kan du kikke ned på stemplene om noen av de er veldig mye renere enn de andre. Pluss at du bør jo merke det på nivåret på kjøleveska di...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 21 jan 2008, 19:40
Det er uansett tullprat at gul guffe er forårsaket av gåen toppakning. For det første vil det bli hvitt og ikke gult i oljen, og for det andre vil det ikke bli en tykk grøt som skiller seg ut og legger seg i påfyllingsrøret.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 21 jan 2008, 20:35
EdHunter N815 skrev:Det er uansett tullprat at gul guffe er forårsaket av gåen toppakning. For det første vil det bli hvitt og ikke gult i oljen, og for det andre vil det ikke bli en tykk grøt som skiller seg ut og legger seg i påfyllingsrøret.

Har fått konstatert gåen toppakning på astrae'en, den har en skikkelig tykk grøt som ligger på peilepinnen, riktig nok vil jeg ikke kalle denne gul akkurat. Er mer mørkehvit. Men guffe det blir det!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99