Byttet bærearm, fortsatt klakkelyd 9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ola
Innlegg: 8
Registrert: 21 jan 2008, 01:08
Sted: Oslo

Byttet bærearm, fortsatt klakkelyd 9-3

Legg inn av ola » 21 jan 2008, 13:25

Bil: 9-3 98mod.

Hørte klakking fra venstre fremhjul, uavhengig av bilens hastighet, over små dumper, spesielt brostein, gjerne med litt sving på hjulet.

Byttet bærearm i helgen. Gammel bærekule var slitt, men ikke super slapp. Tror jeg klarte å herpe noe, eller at noe ikke sitter som det skal for nå klakker det mye mer og bilen vibrerer i 40km/t og oppover. Girstanga vibrerer også.

Klakkelyden er fortsatt over brostein og dumper og er ugjevn og uavhengig av bilens hastighet.

Noen som har noen forslag?

Har lest det jeg fant på forumet men fant ikke helt svar.

Hadde store problemer med å få på plass den nye bærearmen. Løsnet på et tidspunkt den armen som er festet til bærearmen med torxs i andre enden, men skrudde den inn igjen med en gang før jeg fortsatt.

Måtte også dunke på drivakselen fra utsiden (dunka med en planke på muttern) for å få inn bærekule bolten.
Saab 9-3 98

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 jan 2008, 14:05

Tipper på topplageret på støtdemperen jeg... de er ikke spes holdbare på ng900/og9-3
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

ola
Innlegg: 8
Registrert: 21 jan 2008, 01:08
Sted: Oslo

Legg inn av ola » 21 jan 2008, 14:36

Ok.

Er det vanskelig å bytte?
Får jeg kjøpt bare topplageret, evt hvor får jeg det billig? Er det det de kaller fjærbeinslager. Prøvde å finne det på mekonomen.
Saab 9-3 98

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 21 jan 2008, 15:14

Vil også tro at topplageret er synderen her. Dette lageret får du kjøpt i to "deler". Den ene er bare kulelageret som ligger oppi der, mens den andre er hele klumpen, komplett lager. Som regel holder det å bytte bare det lille kulelageret til ca 150 kr. Dette vil du merke når du tar det fra hverandre.

Det er en del jobb å bytte, men går greit. Du må ha ned hele fjærbeinet og ut med drivaksel for å få ut lageret. En liten utfordring i hverdagen :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 jan 2008, 15:49

Som nämnt ovanför, så är det tyvärr en klassiker på dessa bilar. :-(
Mitt tips: Byt båda när du först är igång.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

ola
Innlegg: 8
Registrert: 21 jan 2008, 01:08
Sted: Oslo

Legg inn av ola » 21 jan 2008, 17:57

Tusen takk for rakse svar. Er det noen som kan gi meg en 123 på hvordan jeg gjør det, ihvertfall sånn ca:
-hva må skrues av
-noe spesialverktøy
-hvor kobler du av drivakselen

Må vel av med bærearmen igjen:( Noen triks for at det skal bli lettere å sette bærearmen på igjen. Jeg måtte jekke (både på demper og bærearm) og dunke og hærje for å få den inn igjen.
Saab 9-3 98

ola
Innlegg: 8
Registrert: 21 jan 2008, 01:08
Sted: Oslo

Legg inn av ola » 21 jan 2008, 23:54

fant feilen.

når jeg jekka opp dempern har jeg tydeligvis klart å knekke støtdemper tårnet (fjærbeinet), der hvor man skrur dempern ned i hylsa. var ganske rusten. så nå må jeg bytte den også.
Saab 9-3 98

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 22 jan 2008, 00:53

ola skrev:fant feilen.

når jeg jekka opp dempern har jeg tydeligvis klart å knekke støtdemper tårnet (fjærbeinet), der hvor man skrur dempern ned i hylsa. var ganske rusten. så nå må jeg bytte den også.
Også helt vanlig feil på disse bilene :( Kjøp brukte fra en høgger, koster mye på SAAB. Mener det var ca 3 200 kr/stk. Har lyst på nye sjøl da mine også er rustne, men droppa det når jeg fikk prisen :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar