Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 22 jan 2008, 10:48
Leste på en amerikansk nettside at det var en som hadde problemer med ladetrykket på sin 9-5, og etter diverse om og men , så koblet han bort den øverste ledningen på MV´n og plugget den med en skrue..Da gikk "turbomåleren" opp til det rød.
Mener han skrev at denne pluggede ledningen gikk til "charcoal canister"
( hva nå det måtte være..).
Derfor er mitt spørsmål, hvilke ulemper vil dette medføre på motoren ? Det kom ikke fram noen svar på den amerikanske nettsiden..

93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 22 jan 2008, 13:13
Den er jo der for en grunn, så det er neppe lurt...selv om det fungerer.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 22 jan 2008, 13:15
Nå er ikke jeg noen T7 "guru" men all bortkobling av slanger og "fipling" med MV fører til at beskyttelssystemet i motorstyringen forsvinner.
MV skal sørge for å holde trykket på et så høyt som mulig (iflg programmvaren) men forsvarlig nivå. Ved deteksjon av skadelige spikninger i motoren vil ladetrykket bli justert ned vha MV for å forhindre skader.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 22 jan 2008, 14:51
Hei!
Hva dette vil påvirke kommer jo an på hvor det er plugget igjen. Det sitter et T-kors på den slangen, der den ene delen går til retur på innsugsrøret som på tidligere system, og den andre delen går til bensintankutluftingen og kullfilteret (charcoal canister).
Det denne karen burde ha gjort er vel å bytte den enveisventilen i tankavluftingssystemet som var defekt, det sitter tre (tror jeg det var) enveisventiler her som vil gi ladetrykksfall hvis de lekker "feil" vei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 22 jan 2008, 14:56
Ikke ködd med slangarna på en bil med T7!
T7 är en lång mer avancerad motorstyrning än vad folk tror!
Den måler både luftmängde som går in i motorn dessutom måler den trycket på luften i insuget och temperaturen på den samma.
Utifrån dessa värden reglerar den bensin och turbotryck i förhållande till vad du har bestämt med gaspedalen.
Vidare måles hele forbränningen inne i cylindern via DI-kassetten, så den DI'n gör mer än att bara ge gnist på pluggene.
Det är därför det är så viktigt med rätt plugger i biler med DI!
Om du vill ha mer power, skaffa riktigt trim från nån av dom leverantörer som finns!
Allt annat är tull!
Men det är min högst personliga mening!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 22 jan 2008, 20:00
Grunnen til at man tar av "R" slangen er for å sjekke tilbakeslagsventilene til tankutluftingen(tror jeg det er). Ingen forandring med R frakoblet= hele ventiler. Høyere "ladetrykk" = defekt(e) ventiler.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 22 jan 2008, 22:07
Ronny_N169 skrev:Grunnen til at man tar av "R" slangen er for å sjekke tilbakeslagsventilene til tankutluftingen(tror jeg det er). Ingen forandring med R frakoblet= hele ventiler. Høyere "ladetrykk" = defekt(e) ventiler.
För att testa ventilers funktion så är jag med på det, men inte för att köra med.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
saaero
- 0.7 bar

- Innlegg: 152
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
-
Kontakt:
Legg inn
av saaero » 24 jan 2008, 02:20
Bare gjør som "Buschern" i USA.Mange som vil selge deg råder,stempler,veivakslinger og sånnt "stuff"Men jævlig mye arbeid og kroner for 5minutters morro.
Du kan jo se på de prisene som er hos høggern i Sverige.Ettertraktet vare disse motorene som er i ok stand
saaero
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 24 jan 2008, 09:25
Hvilken funksjon har dette kullfilteret da ?
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.