Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 24 jan 2008, 23:43
skal bygge om noen angel eyes for en, trenger da dioder og motstander til dette.
tenkte å bruke den øverste dioden(?):
hva trenger jeg av motstander osv da? (motstand ol) for bruk på 12V (gidder ikke/har ikke tid til å tenke på det selv nå

)
På forhånd takk for hjelpa!
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 25 jan 2008, 01:11
Blir vel 425 ohm.
U=R*I
R=U/I
R=8,5V /0,02A
R=425
Burde jo huske noe v det jeg lærte på skolen for noen år siden

-
sakarias
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 64
- Registrert: 20 feb 2005, 01:00
- Bil: 9-3
- Sted: nord
Legg inn
av sakarias » 25 jan 2008, 04:50
Current Limiting Resistor Calculator for Leds
http://ledcalc.com/
Og husk på at laddespenning er over 12v.
-00 Saab 9-3
#N411
Nulla tenaci invia est via
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 25 jan 2008, 10:34
sakarias skrev:Current Limiting Resistor Calculator for Leds
http://ledcalc.com/
Og husk på at laddespenning er over 12v.
270 OHM da...
åsså må jeg ha motstand for å simulere at det står pære i den orginale holderen... (men det har jeg spurt om før så der kan jeg søke

)
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 25 jan 2008, 10:35
Setter du 4 og 4 i serier, så trenger du ikke motstander til dem. 4 x 3,5V=14V, og bilen gir jo 13,8 ikke 12V som alle tror. Batteriet gir 12V, men når bilen går er det 13,8V som gjelder.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 25 jan 2008, 10:39
Børre N17 skrev:Setter du 4 og 4 i serier, så trenger du ikke motstander til dem. 4 x 3,5V=14V, og bilen gir jo 13,8 ikke 12V som alle tror. Batteriet gir 12V, men når bilen går er det 13,8V som gjelder.
Ahh... det tenkte jeg ikke på! Skal bruke 8 dioder totalt, så da er den saken biff...
Da blir det bestilling

-
sakarias
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 64
- Registrert: 20 feb 2005, 01:00
- Bil: 9-3
- Sted: nord
Legg inn
av sakarias » 25 jan 2008, 18:13
Surbotaab N369 skrev:sakarias skrev:Current Limiting Resistor Calculator for Leds
http://ledcalc.com/
Og husk på at laddespenning er over 12v.
270 OHM da...
På 2 dioder!
-00 Saab 9-3
#N411
Nulla tenaci invia est via
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 25 jan 2008, 21:59
sakarias skrev:Surbotaab N369 skrev:sakarias skrev:Current Limiting Resistor Calculator for Leds
http://ledcalc.com/
Og husk på at laddespenning er over 12v.
270 OHM da...
På 2 dioder!
Jupps... men nå tror jeg det ikke blir noe alikavel.... koster mer med dioder enn nye ringer med frakt... (av den typen jeg alt har montert to sett av...)
Edit: bomma litt på teksten...
-
sakarias
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 64
- Registrert: 20 feb 2005, 01:00
- Bil: 9-3
- Sted: nord
Legg inn
av sakarias » 25 jan 2008, 22:30
Surbotaab N369 skrev:
Jupps... men nå tror jeg det ikke blir noe alikavel.... koster mer med dioder enn nye ringer med frakt...
5.29$ 50 pakning med frakt, direkte fra Hong Kong
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1107
Hvis ikke tollera vil ha de.

-00 Saab 9-3
#N411
Nulla tenaci invia est via
-
Haaka
- 2.0 bar

- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Legg inn
av Haaka » 26 jan 2008, 03:43
Er det ikke greit å nevne i samme sleng, at motstanden ikke er lineær, og matespenning må derfor være ganske konstant, og tilsvare diode. Har aldri regnet veldig fint på dette, men her kan det være at dioden ikke vil få åpnet helt ved hvilespenning 12.7V ergo vil det kanskje ikke gløde engang før spenning er godt passert 13V? Godt mulig det går, men vet man fort kan gå på en smell der.. stilig prosjekt da

-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 26 jan 2008, 04:04
Tror jeg veit hvem jeg skal spørre når jeg skal mekke til LED lys på Åge... DERE

! hehe
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
sakarias
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 64
- Registrert: 20 feb 2005, 01:00
- Bil: 9-3
- Sted: nord
Legg inn
av sakarias » 26 jan 2008, 08:30
haaka skrev:Er det ikke greit å nevne i samme sleng, at motstanden ikke er lineær, og matespenning må derfor være ganske konstant, og tilsvare diode. Har aldri regnet veldig fint på dette, men her kan det være at dioden ikke vil få åpnet helt ved hvilespenning 12.7V ergo vil det kanskje ikke gløde engang før spenning er godt passert 13V? Godt mulig det går, men vet man fort kan gå på en smell der.. stilig prosjekt da

Har dere prøvt sånne? (Constant Current Sources)
http://www.led1.de/shop/index.php?cName ... cb4ee5080a
-00 Saab 9-3
#N411
Nulla tenaci invia est via
-
Haaka
- 2.0 bar

- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Legg inn
av Haaka » 27 jan 2008, 02:43
sakarias skrev:
(Constant Current Sources)
mm, men skal ikke trenge det heftige systemet for å få til å funke. Men man bør finne rette diodene å bruke (må nesten bare prøve), med tanke på terskelspenning ligger den ofte bare noen (10-15%?)prosent under driftspenning (motstand er nesten eksponensiell i forhold til tilført spenning). eks: 3,5V = 3,15V Ts. Det vil si at en diodeserie på 14V ikke begynner å åpne (gløde engang!) før 12.6V. Har du dårlig batteri, vil det ikke lyse før start/lading, og lader en dårlig vil det jo være en dårlig patent.
Nå kaster jeg bare tall hær, men du burde sjekke litt, å teste. Men i værstefall setter du inn en formotstand på en mindre diodeserie.