9000 starter, men nye symptomer!
Moderator: Moderatorer
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Hei, måtte du av med reimskive for å skifte veivsensor, sier det meg ved risting/vibrasjon/ujevn gang (sett at du ikke mangler en sylinder
) at registeret kan ha forskyvet seg. Kjenner ikke godt til disse motorene, men ofte er det reimskiva som låser av reim/tannhjul, ser for meg med kjededrift er det godt sansynlig.. noen som vet?

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det der skal egentlig ikke være mulig!! Må av med en del mer enn reimhjulet for å få kjedet til å hoppe over.haaka skrev:Hei, måtte du av med reimskive for å skifte veivsensor, sier det meg ved risting/vibrasjon/ujevn gang (sett at du ikke mangler en sylinder) at registeret kan ha forskyvet seg. Kjenner ikke godt til disse motorene, men ofte er det reimskiva som låser av reim/tannhjul, ser for meg med kjededrift er det godt sansynlig.. noen som vet?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
mm.. nei, men det er mange motorer som ikke har noe låsing/kilespor e.l. fra veiv til reg.reim/tannhjul.
Et kjede vil jo aldri hoppe over, på samme måte som en reim kan. Men det er det jeg undrer litt på, hvordan tannhjulet sitter på veiva hær? har man løsnet og skrudd på uten å låse veiv mot kam, vil det ofte kunne forsyve seg.
Legger til at det er ikke her feilsøket starter, men om man er likelangt, så sjekk!?
Et kjede vil jo aldri hoppe over, på samme måte som en reim kan. Men det er det jeg undrer litt på, hvordan tannhjulet sitter på veiva hær? har man løsnet og skrudd på uten å låse veiv mot kam, vil det ofte kunne forsyve seg.
Legger til at det er ikke her feilsøket starter, men om man er likelangt, så sjekk!?
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
hehe, hallo. jeg har hatt av reimhjulet ja. tror du blander drivreima med reg. kjedet. med drivreima av, kan jeg vri og vende så mye jeg vil på dens komponenter uten at det gjør noe (spiller jo ingen rolle om vannpumpa og dynamoen jobber sekvensielt for eksempelhaaka skrev:mm.. nei, men det er mange motorer som ikke har noe låsing/kilespor e.l. fra veiv til reg.reim/tannhjul.
Et kjede vil jo aldri hoppe over, på samme måte som en reim kan. Men det er det jeg undrer litt på, hvordan tannhjulet sitter på veiva hær? har man løsnet og skrudd på uten å låse veiv mot kam, vil det ofte kunne forsyve seg.
Legger til at det er ikke her feilsøket starter, men om man er likelangt, så sjekk!?

jeg kan til og med dra veiva rundt hundre tusen runder, reg-kjedet vil fortsatt være på, og vil dra med seg kammene rundt. forresten har reimhjulet frest ut en spor, og veiva det samme. men det har kun med inngrep å gjøre, ikke timing.
*OPPDATERING*
sjekka pluggene i går. de er SVARTE og våte alle sammen. det har dem aldri vært før.. har prøvd med ny tennkassett, og prøvde å bytte pluggene.. ingen forskjell...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Tannhjulet på veiva sitter låst i en posisjon, da det er spor i veiva som tannhjulet sitter i. Samme sporet låser også drevet til balanseakselkjedet og oljepumpa. Så kjedet sitter nok der det skal, det...haaka skrev: det er det jeg undrer litt på, hvordan tannhjulet sitter på veiva hær?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Puhh, lang tråd dette, har ikke fått med meg detaljer, men våte og svarte plugger betyr for fet blanding, sylindrene blir fylt med for mye bensin.Edward N812 skrev:*OPPDATERING*
sjekka pluggene i går. de er SVARTE og våte alle sammen. det har dem aldri vært før.. har prøvd med ny tennkassett, og prøvde å bytte pluggene.. ingen forskjell...
Er motorens temperaturføler koblet til, funker den?
Mulig at den sender 40 kuldegrader til hjernen og hjernen setter "choken" på max kaldstart og sylindrene drukner i bensin

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
ja, den har samme delenummer som den forrige i alle fall 
*oppdatering*
jeg ser nå at måten jeg installerte veivakselgiveren (dro kablene) ikke holdt mål i det hele tatt.. den har gnissa mot reima, og reima har akkurat rukket å ta seg gjennom den stive plasten som beskytter den.. ingen ledninger tok skade, men kan det hende den gnissinga kan ha forstyrra signalene? er i ferd med å fikse det as we speak.

*oppdatering*
jeg ser nå at måten jeg installerte veivakselgiveren (dro kablene) ikke holdt mål i det hele tatt.. den har gnissa mot reima, og reima har akkurat rukket å ta seg gjennom den stive plasten som beskytter den.. ingen ledninger tok skade, men kan det hende den gnissinga kan ha forstyrra signalene? er i ferd med å fikse det as we speak.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen