Chip funker ikke....hva er galt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jan 2008, 12:17

Edward N812 skrev: mener du stanga til wastegate kanskje? kommer ikke på noen stang MV'en er knytta til..
Jå så klart :oops: retta opp nå. MV, WG... gikk fort når jeg skrev det, beklager.
Edward N812 skrev: og om det er stanga til wg som har hoppa av, vil du få NULL turbotrykk, ikke glt
Ja, det stemmer det... iallfall ved 2000 o/min med originaleksos. Vet ikke hvordan dette her er målt jeg, så jeg kommer med alle muligheter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
sindresaab
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 133
Registrert: 11 jan 2008, 01:27
Sted: Bønes, Bergen

Legg inn av sindresaab » 29 jan 2008, 23:17

Problemet er funnet....hehe. Er som saab9000aero sier...


Må ha den sikringen. Bilen er jo ombygget fra en 2,3i til en 2,0t, så det er ikke lagt opp ledninger og sikring til APCen... Satser på at alt er som det skal når det blir gjort, hehe. :lol:

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 30 jan 2008, 00:37

Så bra at du fant ut av det da.

Men jeg lurer fortsatt på hvordan man måler om drivsteget i boksen er gåent, for bilen min går også på glt om dagen, og jeg mangler ikke noe sikring ;)
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 jan 2008, 03:20

P3t3r skrev:Så bra at du fant ut av det da.

Men jeg lurer fortsatt på hvordan man måler om drivsteget i boksen er gåent, for bilen min går også på glt om dagen, og jeg mangler ikke noe sikring ;)
Har du ikke en annen MV du kan prøve da? Er klart vanligere at MV'n ryker enn at drivsteget gjør det.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 30 jan 2008, 11:36

Tor N12 skrev:
P3t3r skrev:Så bra at du fant ut av det da.

Men jeg lurer fortsatt på hvordan man måler om drivsteget i boksen er gåent, for bilen min går også på glt om dagen, og jeg mangler ikke noe sikring ;)
Har du ikke en annen MV du kan prøve da? Er klart vanligere at MV'n ryker enn at drivsteget gjør det.
kan ikke det være en litt dyr måte å finne ut om drivsteget er ødelagt på? stemmer jo at Peter skal finne ut om MV er ødelagt, men etter jeg fikk høre om dette drivsteget som kan ta kvelden, tror jeg jeg heller skal måle meg fram til om drivsteget er ødelagt før jeg prøver ny MV..

står det ikke på den linken som Ingvar legger ut, hvordan man måler drivsteget? (har ikke trykka på den enda, hehe) om ikke, så finner du den høyt oppe på FAQ-sida på svenskeforumet. (kanskje det er akkurat den tråden Ingvar linker til? hvem vet :P )
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 30 jan 2008, 22:13

Nei har ikke noe ekstra MV liggende, og akkurat som Edward skriver så tenkte jeg det var dumt å prøve ny MV før jeg har målt boksen hvis det er fare for at den nye MVen også kan ryke.

Det er den FAQ tråden Ingvar linker til, men det står ikke beskrevet hvordan man skal måle, det står bare
Robert@ skrev:Mät upp drivsteg i Trionicboxen med hjälp av en ohm-mätare:
også er det en bilde link som ikke funker
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jan 2008, 23:26

Leser man hele tråden, så ser man at det er pinne 2, 26 og 49 det er snakk om. Det er pinne 2 og 26 på boksen som går til MV, begge disse skal det måles motstand på mot pinne 49. Hvilken motstandsverdi det skal være er jeg ikke sikker på, er lenge siden jeg gjorde dette, men om noen med en frisk boks har lyst til å forske litt så er det jo bare å måle:
Motstand mellom pinne 2 og 49
Motstand mellom pinne 26 og 49

Det skal iallfall ikke være kortslutning, altså 0 ohm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar