Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av ToreN1246 » 31 jan 2008, 16:05
hvilke plugger bør en bruke på 9-5 aero 0-1mod???
hva er forskjellen mellom denne motoren og andre??? annet en turbo da

er "kobraen" på aero'n større en på org. 2,3l? eller er denne lik???
stempler, råder og ventiler feks...???

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
-
Kurt N597
- 1.2 bar

- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kurt N597 » 31 jan 2008, 17:42
Pluggen du skal bruke er NGK BCPR7ES-11.
Hardwaremessig skiller det litt fra år til år, men i 2001 var de viktigste forskjellene mellom en Aero og en 185 hester: turbo, eksosventiler, BTR, kløtsj. Mener bunnpanna også er forskjellig hvis bilen har manuell kasse. Det er sikkert mer småtteri, men det er det jeg kommer på nå.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
-
ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av ToreN1246 » 31 jan 2008, 18:51
takker for raskt svar
bilen har automat ja...
største svakheten på motoren da, noen som vet???
BTR=??

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
-
Kurt N597
- 1.2 bar

- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kurt N597 » 31 jan 2008, 19:21
BTR=BrenselTrykkRegulator
Største svakhet ved disse motorene er at de kan ha oilsludge problemer, (søk på oilsludge på forumet eller nettet).
Sørg for å ha siste versjon av veivhusutluftingen montert og bytt olje minst hver 10000 km, så går alt så meget bedre.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
-
ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av ToreN1246 » 31 jan 2008, 19:27
hehehe fy f... teflon hjerne jeg noen ganger ja!!!
btr!!! hehe takkar
satte den inn på den lokale saab sjappa når jeg kjøpte den
den hadde ikke noen oppgradering av veivhusvetilasjonen, så "jørg1" fikk ordnet det, og noen powerflex foringer bak

det hjalp det gitt.
var vibrasjon under brems før dem ble bytta
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!