Oida, litt for vant med å skrive k foranEdward N812 skrev:håper virkelig du mener 196.2NEirik N396 skrev:Svaret er som mange allerede har sagt at den veier det samme. Massen til det aktuelle legemet er konstant, 20kg. Så lenge vi er på jordoverflaten er også tyngdeakselerasjon tilnærmet konstant, og dermed vil tyngden kunne antas tilnærmet lik konstant, 196,2kN.
Noe helt annet er hvor stor tyngde hundens trykkraft vil tilsvare, ved en eventuell bråstopp i f.eks. en bil!
Fysikk..
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Shit, har jobba nattavakt og ikke vært på forumet jeg. Men dere har ikke ligget på latsiden ser jeg
Det er ikke et lurespørsmål. Vil bare ha svar egentlig..
Uten og si så mye, så gjelder det ei som absolutt skal ha bikka si i baksetet under kjøring. Ville bare finne ut hvor mye den bikkja veier hvis hun kræsjer i en fjellvegg i 70 km.
Stemmer det ikke at du kan gange kilometer i timen, med vekt (kg)?
Takk for foreløpig hjelp da:)
Det er ikke et lurespørsmål. Vil bare ha svar egentlig..
Uten og si så mye, så gjelder det ei som absolutt skal ha bikka si i baksetet under kjøring. Ville bare finne ut hvor mye den bikkja veier hvis hun kræsjer i en fjellvegg i 70 km.
Stemmer det ikke at du kan gange kilometer i timen, med vekt (kg)?
Takk for foreløpig hjelp da:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Har vi ikke diskutert dette før Alex? 
Vi ble enige om at det ikke går ann si at hunden får ny vekt,
da det er bevegelsesenergi det er snakk om.
Hadde hunden fått ny vekt, og truffet deg i den farten, så måtte du regnet med farten på nytt, og da blir det nytt regnestykke, og nytt regnestykke osv
Når veivesenet har laget denne regnemetoden har dem sikkert gått utifra en ny hastighet, når dem sier at bevegelsesenergi tilsvarer såså mange kilo, på en bestemt hastighet.
Du kan jo alltid tenke deg at bikkja veier en hundrings, eller hva det nå blir for noe, men da må du legge den FORSIKTIG på bakhodet ditt, for etter regnestykket er ferdig så har den ikke noe fart lenger
Jeg synes uansett det er vondt å få en snøball på 150gram i bakhodet jeg
Vi ble enige om at det ikke går ann si at hunden får ny vekt,
da det er bevegelsesenergi det er snakk om.
Hadde hunden fått ny vekt, og truffet deg i den farten, så måtte du regnet med farten på nytt, og da blir det nytt regnestykke, og nytt regnestykke osv
Når veivesenet har laget denne regnemetoden har dem sikkert gått utifra en ny hastighet, når dem sier at bevegelsesenergi tilsvarer såså mange kilo, på en bestemt hastighet.
Du kan jo alltid tenke deg at bikkja veier en hundrings, eller hva det nå blir for noe, men da må du legge den FORSIKTIG på bakhodet ditt, for etter regnestykket er ferdig så har den ikke noe fart lenger
Jeg synes uansett det er vondt å få en snøball på 150gram i bakhodet jeg
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Saabfan
- 2.0 bar

- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Aiaiaiai! Aner vi et lurespørsmål Ingvar?Ingvar N629 Skrevet: Ons Jan 23, 2008 9:26 pm Tittel:
--------------------------------------------------------------------------------
EDIT: litt mer korrekte betegnelser, så kan det være så mye lurespørsmål det vil:
Bevegelsesenergien til 20 kg med en hastighet på 70 km/t er 3779,136 joule. Joule er enheten for energi, og kan ikke direkte sammenlignes med kraften fra en større masse som ligger i ro. Men vi kan si det sånn:
Bikkja har i 70 km/t en bevegelsesenergi på 3779,136 joule som den skal kvitte seg med før den ligger i ro. Om den stopper helt i det den f eks treffer bilføreren i bakhodet, så går all energien med til å flytte hodet framover, energi som tas opp i nakken og sikkerhetsbeltet. Energien vil gå med til deformasjon og videre varme. Om hodet til føreren får et kast på 0,2 m før det stopper, så er kraften fra sammenstøtet 18895,68 N, og DET tilsvarer (på jordoverflaten) trykkraften fra 1926,17 kilo!!!
Nå kan dere gruble på denne: Hvor stor masse har 20 kg på en liten planet der tyngdeakselerasjonen er 5,54 m/s2? (På jorda er den 9,81 m/s2)
Definisjon
Tyngde = masse * gravitasjon
Ved særlig nøyaktige målinger kan det være viktig å huske på at gravitasjonen ikke er konstant over hele jorden. Gjennomsnittlig sier vi at gravitasjonen er 9,81 m/s² - men i realiteten er den 9,832 m/s² på Nordpolen (breddegrad 90) og 9,780 m/s² i Quito i Ecuador (breddegrad 0). Dessuten har jordens tyngdekraft en vertikalgradient på -0,00305 m/s²/km: Gravitasjonen avtar med økende avstand fra jordoverflaten.
Forskjellen mellom masse og tyngde:
Ved konstant gravitasjon er masse og tyngde proporsjonale størrelser, så vekt kan angis enten i masseenheter (kg) eller i tyngdeenheter (N). I dagliglivet brukes det så å si alltid masseenheter for å angi vekt, men masse og tyngde er ikke det samme.
En gjenstand (f.eks en hund i baksetet på en svart Saab 9000 M95 med svarte skinnseter og defekt førerdørlås og nytt register
Enig Ingvar?
For øvrig blir det vel slik ser man på forskjell i TYNGDE aka "VEKT":
20 kg x 9.81 m/s2= 196,2 kgm/s2 = 196,2 N (TYNGDEN på jorden altså)
og
20 kg x 5,54 m/s2 = 110,8 N (TYNGDEN på den lille planeten)
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Til alle dere som mener at massen til det aktuelle legemet er konstant (20 kg) i 70 km/t, så er dette feil!
Ifølge spesiell relativitetsteori vil massen til hunden øke med 0,00000000000035% i 70 km/t!
For og bevise dette bruker jeg lorenzfaktoren(gamma):
M= m (gamma(Y))
M = m*1/√(1-(v^2/c^2))
Finner da ut at:
M = m*1/√(1-(((70km/t*3,6)^2)/(299792458^2)))
M = m* 1,00000000000035 som jo da vil si 0,00000000000035%
økning av hundens masse i 70 km/t, og det er er da 20,000000000007 kg
Over og ut!
Ifølge spesiell relativitetsteori vil massen til hunden øke med 0,00000000000035% i 70 km/t!
For og bevise dette bruker jeg lorenzfaktoren(gamma):
M= m (gamma(Y))
M = m*1/√(1-(v^2/c^2))
Finner da ut at:
M = m*1/√(1-(((70km/t*3,6)^2)/(299792458^2)))
M = m* 1,00000000000035 som jo da vil si 0,00000000000035%
økning av hundens masse i 70 km/t, og det er er da 20,000000000007 kg
Over og ut!
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Haaka
- 2.0 bar

- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
COME ON!!??!!
Dette er jo til å bli svett av!?
Skal noen fortelle meg at den avgjørende faktoren for om jeg knekker nakken, er kvantemarginer, og om jeg krasjer på nordpolen, ecuador eller cuba!?
Som tidligere nevnt, kan en person på 70kg veie opp mot 2000kg. Dvs i en kollisjon på et drøyt sekund og utgjør 25-30g. Hunden på 20kg vil da i samme tifelle veie minst 500kg.
At 500kg i bakhodet, knekker nakker, tviler jeg ikke på. Men mer realistisk, vil mesteparten av energien taes opp av forsetene, noe de jo faktisk er laget for.
Tror man trygt kan kjøre med bikja i baksete, krasjer du i 70, har du andre ting å tenke på
Dette er jo til å bli svett av!?
Skal noen fortelle meg at den avgjørende faktoren for om jeg knekker nakken, er kvantemarginer, og om jeg krasjer på nordpolen, ecuador eller cuba!?
Som tidligere nevnt, kan en person på 70kg veie opp mot 2000kg. Dvs i en kollisjon på et drøyt sekund og utgjør 25-30g. Hunden på 20kg vil da i samme tifelle veie minst 500kg.
At 500kg i bakhodet, knekker nakker, tviler jeg ikke på. Men mer realistisk, vil mesteparten av energien taes opp av forsetene, noe de jo faktisk er laget for.
Tror man trygt kan kjøre med bikja i baksete, krasjer du i 70, har du andre ting å tenke på
Haha jeg må le
Tror også mr. Albert Einstein hadde flira litt av dette
For å komme tilbake til alex sitt poeng, jeg tror IKKE min nakke hadde likt å få ei 20 kg bikkje smelt i bakskallen i 70 km\t.... tror kanskje den hadde knekt!
Så budskapet er: ikke ha bikkje baki bilen, ha heller 3-4 saab kasser baki!
Tror også mr. Albert Einstein hadde flira litt av dette
For å komme tilbake til alex sitt poeng, jeg tror IKKE min nakke hadde likt å få ei 20 kg bikkje smelt i bakskallen i 70 km\t.... tror kanskje den hadde knekt!
Så budskapet er: ikke ha bikkje baki bilen, ha heller 3-4 saab kasser baki!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Gå og legg deg du.. Om et par timer skal vi dra og kjøpe delerMorti skrev:Haha jeg må le![]()
Tror også mr. Albert Einstein hadde flira litt av dette![]()
For å komme tilbake til alex sitt poeng, jeg tror IKKE min nakke hadde likt å få ei 20 kg bikkje smelt i bakskallen i 70 km\t.... tror kanskje den hadde knekt!
Så budskapet er: ikke ha bikkje baki bilen, ha heller 3-4 saab kasser baki!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Tok litt tid før noen var nerd nok til å svare på den, ja!Saabfan skrev:20 kg x 9.81 m/s2= 196,2 kgm/s2 = 196,2 N (TYNGDEN på jorden altså)Ingvar N629 skrev: Nå kan dere gruble på denne: Hvor stor masse har 20 kg på en liten planet der tyngdeakselerasjonen er 5,54 m/s2? (På jorda er den 9,81 m/s2)
og
20 kg x 5,54 m/s2 = 110,8 N (TYNGDEN på den lille planeten)
Var litt lurespørsmål vettu!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saabfan
- 2.0 bar

- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Saabfan skrev:
Ingvar N629 skrev:
Nå kan dere gruble på denne: Hvor stor masse har 20 kg på en liten planet der tyngdeakselerasjonen er 5,54 m/s2? (På jorda er den 9,81 m/s2)
20 kg x 9.81 m/s2= 196,2 kgm/s2 = 196,2 N (TYNGDEN på jorden altså)
og
20 kg x 5,54 m/s2 = 110,8 N (TYNGDEN på den lille planeten)
Tok litt tid før noen var nerd nok til å svare på den, ja!
Var litt lurespørsmål vettu!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Re: Fysikk..
Jeg vil bare vinkle dette på en annen måte.
En ting er at hunden neppe flyr opp og treffer deg i nakken. En annen ting å kanskje tenke på (som hundeeier) er å sikre hunden slik at den ikke dør. Det er jo flere alternativer.
Bur, gitter over baksetet, bilsele for hund.
Jeg tror ikke at du dør fordi hunden din treffer førerseteryggen, men i 70 km/t så kan jeg nesten garantere at hunden din gjør det.
En ting er at hunden neppe flyr opp og treffer deg i nakken. En annen ting å kanskje tenke på (som hundeeier) er å sikre hunden slik at den ikke dør. Det er jo flere alternativer.
Bur, gitter over baksetet, bilsele for hund.
Jeg tror ikke at du dør fordi hunden din treffer førerseteryggen, men i 70 km/t så kan jeg nesten garantere at hunden din gjør det.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Fysikk..
NM i trådløft på gang?siiimonz skrev:Jeg vil bare vinkle dette på en annen måte.
En ting er at hunden neppe flyr opp og treffer deg i nakken. En annen ting å kanskje tenke på (som hundeeier) er å sikre hunden slik at den ikke dør. Det er jo flere alternativer.
Bur, gitter over baksetet, bilsele for hund.
Jeg tror ikke at du dør fordi hunden din treffer førerseteryggen, men i 70 km/t så kan jeg nesten garantere at hunden din gjør det.
Når det er sagt; usikrede objekter, enten det er gjenstander, mennesker, eller dyr, er desverre årsak til svært mange dødsfall i trafikken. Teorien din er for så vidt grei, men problemet er at en kollisjon aldri skjer i en rett linje. Om du ser på kollisjonstester så ser du at bilene aldri stopper tvert, det skjer bevegelser i alle retninger. Ting kan lett bli kastet opp og frem, og husk at vekten mangedobles når farten stiger.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1



