Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
AndreasE N1216
- 1,5 bar

- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Legg inn
av AndreasE N1216 » 04 feb 2008, 22:39
Hei
alubraketten mellom motorblokka og remspenneren på familiens 9000 (-94) knakk uten forvarsel forleden. noen som aner hva slikt kan skyldes? både servo, vannpumpe og dynamoen snurrer helt fint. reimspennerhjulet derimot er det litt lagersus og slark i, men kan ikke tenke meg at denne har skylda. ellers er selve demperen og multireima bytta for et år siden.
en anna ting er at jeg alltid har trodd at bilen bruker olje, men det viser seg at den lekker. simmerringen som "tetter" rundt veivakselen bak remhjulet snurrer med akselen..... samma var tilfellet på oljepumpedekselet på og900'n min en gang. da limte jeg simmerringen med aralditt. har vart i 20 000 km. er det dumt å gjøre det på 9000 og, så lenge den ikke er serlig slitt? eller finnes det bedre trix, hvis man ser bort i fra å bytte? hard locktight?
har ikke fått av bolten til remhjulet enda. det jeg har prøvd er å sette bilen i fjerde gir pluss håndbrekk og latmannsarm på bolten. men med brekk på bare ett bakhjul triller bilen. skal prøve med muttertrekker i morra. eller blir det for stor belastning på drivlinjen?
takker for alle svar
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 04 feb 2008, 22:46
AndreasE skrev:
har ikke fått av bolten til remhjulet enda. det jeg har prøvd er å sette bilen i fjerde gir pluss håndbrekk og latmannsarm på bolten. men med brekk på bare ett bakhjul triller bilen. skal prøve med muttertrekker i morra. eller blir det for stor belastning på drivlinjen?
Lås heller av svinghjulet. Under motoren, eller rettere sagt på kassa, er det et tynt deksel som er skrudd på for å dekke den delen av svinghjulet som stikker under bunnpanna. Løsne dekselet og vipp det ned, så kommer du til med en kraftig flattrekker eller lignende og får låst av i startkransen. Så får du en annen til å dra av bolten for deg.
EDIT: Slik er det lettere å dra med moment når den skal festes igjen også, skal dras med 175 Nm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
AndreasE N1216
- 1,5 bar

- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Legg inn
av AndreasE N1216 » 04 feb 2008, 22:54
takk for kjapt svar Ingvar! har akkurat hatt av det dekselet i forbindelse med clutchbytte, men hadde visstnok glømt det fantes allerede etter en uke

jaja.....
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 04 feb 2008, 22:57
Den simmerringen koster da ikke mange kronene, da må det da være bedre å bytte den enn å lime...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
AndreasE N1216
- 1,5 bar

- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Legg inn
av AndreasE N1216 » 06 feb 2008, 01:15
finito. ble 150 Nm i og med at momentarma mi ikke rekker lnger. håper det holder. 300 kr er ikke den billigste simmerringen jeg har sett, men ble da handel læl. remspennerhjul også, men fikk ikke løs bolten på den gamle slarkete, så lot den sitte. da alt endelig var ihopes og motoren gikk, hørtes tydelig lagersusing fra spennerhjulet. blir til å demontere alt en gang til for å bytte denne
hva slags triks bruker folket til å spenne reimspenneren når reima skal på og spessialverktøy er fraværende? blir alltid klunder for min del....
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 06 feb 2008, 02:05
AndreasE skrev:
hva slags triks bruker folket til å spenne reimspenneren når reima skal på og spessialverktøy er fraværende? blir alltid klunder for min del....
Om man ikke har noe annet så kan man ta ei stor slangeklemme rundt demperen og skru til...
Den bolten som satt, sikker på at du skrudde rett vei da?
Den som fester hjulet som sitter sammen med strammeren har links-gjenger

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 06 feb 2008, 13:34
en annen metode jeg alltid bruker når jeg skal av/på med reima, er å bruke en litt kraftig klemmetvinge.. når du først har en sånn, innser du hvor mange rare problemer den kan hjelpe deg med
akkurat denne, fra Wolfcraft har faktisk jeg.
gjør jobben hver gang

fant til og med ut i min søken at den kan kjøpes online på clasohlson..
http://www.clasohlson.no/Product/Catego ... 806;251148
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
AndreasE N1216
- 1,5 bar

- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Legg inn
av AndreasE N1216 » 06 feb 2008, 18:07
haha, da skrudde jeg feil veg Tor

. ikke rart den satt godt. denne gangen fikk jeg stramt strammern ved å jekke opp underdelen av den ved hjelp av garasjejekk og en stålbit. jekken kan ikke stå rett under, så den må støttes opp i flere himmelretninger for ikke å bikke. limtvinge hørtes mer letvindt ut ja. har prøvd med den tradisjonell en, men den er vinglete i ene enden...
tnx folkens!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 07 feb 2008, 01:02
ja, man kan jo se på bildet at det er veldig lettvindt. mannen har jo skikkelig underarmsmuskler, men han trenger ikke stramme dem engang!!

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s