NG900- plugg/ledning til fordeler bare til pynt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

NG900- plugg/ledning til fordeler bare til pynt?

Legg inn av Macgeier » 05 feb 2008, 10:05

Hei,
byttet som kjent temostat på vår nye NG900s 1994.
I den forbindelse så koblet jeg bort endel ledninger for å få arbeidsrom.
Koblet bla bort kontakten som går inn på siden av fordeleren, den som på OG900 gir tennings impulsen.
Etter noen uker med kjøring oppdager jeg at denne pluggen hadde jeg glemt å koble tilbake på plass, men bilen gikk jo like herlig :?:
Er denne bare til pynt, satt der for å gi inntrykk at dette er en rendyrket classisk 16V motor uten moderne fiksfakserier?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 05 feb 2008, 10:14

Kanskje uttak for ekstern turtallsmåler? :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 feb 2008, 13:06

Motronic har både veivakselgiver og kamakselgiver, turtallssignal og veivposisjon får den fra veivakselgiveren, mens kamakselgiveren brukes for å regne ut når de forskjellige sylindrene er klare for forbrenning (bruker vel syl 1 som utgangspkt). Mulig den da ikke skiller på kompresjonsslag og utluftingsslag uten hallgiveren påkoblet, som en slags nødprosedyre? Ikke vet jeg, men den har iallfall veivakselgiver i tillegg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 05 feb 2008, 13:48

Takk,
da går den vel på nødprogrammet uten signal fra kamakselgiveren.
Inbiller meg nemmelig at bensinforbruket sank etter at jeg satte på pluggen tilbake på fordeleren, så det kan nok stemme at motoren gikk på "nødprogram".
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar