girkasse ng900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 31 jan 2008, 19:54

Håper da ikke de driver og lyger om sånt... :lol:

Men selv om wiren virker stram kan det ver at du ikke får fria helt ut når du trykker pedalen helt inni veggen, det har jeg hatt litt problem med...

Og for og få sikkelig tak på sjølstramminga bruker jeg og skru vekk sikringsboksen og ta og røske sikkelig i den fjøra, da bruker den og komme og clutchen tar plutslig ikke helt inne i torpedoveggen :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 31 jan 2008, 20:41

Tviler vel på at saab går inn for å lure folk? *håper*

Har ikke noen problem med å tro at "det er "mekanismen" til reversen."
Wireclutsj er vel ikke noen godpatent, men er nok ikke der hovedproblemet ligger.

Om man skal reparere/overhale girkasser, er det viktig med renhold og systematikk, derfor tar man ut hele gikassa og gjør en komplett jobb. Så trylling gjennom en liten luke gjør seg heller dårlig :wink:
Tor N12 skrev:Har virkelig ng900 elektronisk styrt automatkasse?? :shock:
Det må jeg si jeg ikke aner :roll: Men at den har en viss elektronikk, det har de fleste autokasser med innsprutmotor. Går ikke nødvendigvis på all verdens heftige can-nett osv, men fler signaler, fra ECU, er girkassa avhengi av. Har ikke 900 det store systemet, så har værtfall 9-3en det? :wink:

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 01 feb 2008, 02:11

er litt enig med deg haaka at mye tyder på at det er reversen som tuller. men skal ikke utelukke clutchen heller, siden det vistnok gir så godt som like symptomer.
hehe, mistenker ikke at saab juger, prøvde å la det lyde som en spøk.... men ble feil smilefjes ( :? )
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 03 feb 2008, 15:49

nå har jeg kikket litt på clutchpedalen på 900´n. jeg synes den tar nokså tidlig og blir såvidt litt lettere før den havner intill veggen. den eneste fjøra jeg kan finne i nærheten av denne pedalen, er den som setter spenn på pedalen. er det denne jeg skal stramme litt for hånd slik at wiren strammer seg?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 03 feb 2008, 18:31

Den selvstrammings fjøra vi snakker om sitter under sikringsboksen i motorrommet, kan vere at du kommer litt til uten og ta vekk sikringsboksen men jeg bruker og ta den vekk og så dra litt i fjøra :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 03 feb 2008, 22:49

ahaa...
da misforsto jeg.
takk for rettinga!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 06 feb 2008, 01:19

da har jeg prøvd. uten å ta bort sikringsboksen var det umulig å komme til, så denne ble demotnert. regner med denne fjøra det er snakk om skal presses inn mot torpedoveggen? hverken det eller pressing i motsatt retning ga noen effekt, desverre. reversen fortsatte å hoppe ut..... flere tips mottas med takk
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 06 feb 2008, 02:05

Tror nok bare du skal finne deg en ny kasse :wink:

Leit etter biloppsamlere/vrakhandlere... finner lett en brukbar kasse til et par-tre lapper. Men må jo nesten være lokalt, og ofte gjøre jobben selv (demontering). Eller spør pent? Monteringen er ikke nødvendigvis noen lek, men skal bare ha litt tid til å plages i en trang garasje og begrenset verktøy/utstyr?

Montering på verksted ligger nok på 5.000++ bare i arbeid.

De store alternativene er det nok ikke. 94' på 320.000km kan fort takstes til prisen av ei ny/overhalt kasse med arbeid. Og da må man vurdere om bilen kondemneres, alt ettersom hva blir billigst. Klart ikke alltid det blir billigere å finne seg ny bil på kort varsel, men jeg ville nok ha tenkt meg litt om. (Bilen har gått et stykke :roll: )

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 06 feb 2008, 18:22

ja, det virker som en anna kasse er eneste utvei... bilen skal nok helst beholdes en stund til, siden eieren har hatt verkstedsutgifter på bortimot 40 000 de siste 3 åra (rundt 30 000 km). dengang ble den kjøpt for tilsvarende pris (45 000) hos dinbil. helræva kjøp. men men....
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Svar