93 Aero Cab 2002 - mistet trykket!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
AeroOslo

93 Aero Cab 2002 - mistet trykket!

Legg inn av AeroOslo » 08 feb 2008, 12:48

Hei,

Siden Speedarts har stengt idag og mitt vanlige service verksted ikke har tid til meg så må jeg prøve å få råd her!

Min 2002 93 Aero Cab mistet effekten under et moderat pådrag i tredje gir, det var omtrent som om turtallssperra slo inn, men turtallet var ikke mer enn max 4000. Bilen fungerer greit, omtrent som en bil uten turbo tenker jeg... Veldig kjedelig, stakkars folk!

Turbotrykksmåleren kommer såvidt opp til det oransje feltet og så er det stopp!

Kan jeg kjøre med bilen i helgen? Hva kan være galt?

Jeg får legge til at bilen har Speedparts steg 2 og JT 3" med racekat som har fungert helt utmerket siden i sommer. Jeg var også på en lang tur med tung tilhenger i helgen, så det ble nok litt ekstra og uvant belastning på motoren over totalt 1700 km.

Takker for eventuelle innspill og råd!

-A.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 feb 2008, 14:03

Hei!

Jeg går utifra at motorfeillampa di ikke lyser og at du fyller bensin med rett oktantall.

Bilen din har Trionic 7 motorstyresystem. Feilsøking på systemet er absolutt enklest med en Tech 2, som er det feilsøkingsverktøyet som GM-verkstedene bruker. Det er likevel et par småting du bør sjekke, som du uansett ikke får sjekket med Tech 2...

Ta det enkle først, skru av varmeskjoldet over turboen, i framkant av motoren. Det sitter med en mutter, 13mm, så er det bare å lirke av de to klipsene som sitter på hver sin pinnbolt til grenrøret. Vær forsiktig med disse. Når du har fått av varmeskjoldet så ser du turboen, i framkant av denne sitter det en liten trykklokke (wastegate-klokka) med et stag ut av. Staget er festet til en tapp på turboaggregatet, denne kan ha løsnet. Har den det, så sett den på plass og tvinn en ståltråd eller lignende rundt sporet der låseskiva skal sitte, som nødløsning. Så er det tut og kjør.

Neste test er å sjekke enveisventilene til tankavluftingssystemet. Finn den slangen på magnetventilen din (magnetventilen sitter i en brakett som er festet til innløpsrøret til turboen, svart rund sak med tre slanger og en elektrisk kontakt) som er merket R. R-merket må du kanskje dra av slangen for å se, husker ikke hvordan det er på disse. Følg denne slangen til du kommer til et T-stykke. Videre fra T-stykket går det en slange til innløpsrøret, denne skal du ikke røre, men napp av den andre. Tett hullet mot T-stykket med en skrue eller noe (viktig at det blir tett). Om bilen går som den skal nå, så har du funnet feilen, dvs at en av enveisventilene i tankavluftingssystemet lekker. Ikke kjør med slangen plugget, men sett alt tilbake og kjøp nye ventiler, fås kun som en sats på Saab og det koster litt.

Om ikke noe av dette hjelper, og du kjenner en med lik bil (9-3 01-03, men ikke med det nye karosseriet), eller en Saab 9-5, så kan du prøve å bytte magnetventil, og kanskje også tennkassett. Går bilen fortsatt dårlig, så er det en jobb for en med Tech2, eller verksted.

Forresten så har du ikke turbotrykksmåler i bilen din, måleren viser luftmasse/forbrenning, som omtrent følger momentet :wink:

EDIT: Kom på en ting til, sjekk at ikke låsebrikka til gasswiren din har løsnet, slik at gasswiren er slapp! Sitter oppe ved spjellhuset! Stram wire=ok!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
AeroOslo

Tusen takk

Legg inn av AeroOslo » 08 feb 2008, 14:50

Hjertelig takk for utfyllende svar! Skal forsøke å sjekke Wastegate'en, og er det ikke dette så ser det ut som en jobb for verkstedet på mandag ja! Jeg er vel kanskje ikke den aller mest tekniske...

Svar