Ble idag stående i ca 15 min pga at en bil hadde kjørt seg fast i noe dårlig vær,da jeg endelig kom meg videre og måtte bremse pga dårlig sikt funket ikke bremsene pedalen var helt bløt,jeg pumpet som en gal uten resultat.....så håndbrekket var eneste løsning,bremsene tok til å virke igjen etter inntens pumping.
har sjekket at det er bremseveske nok og tok meg da ikke bryet med å lufte bremsene,må vel si at det er en 9-5 automat jeg kjører.
Kan bremsene ha froset mens jeg sto der,tenker på at sneen som kom på skivene frøs?
noen som har en god forklaring til meg??
ble plutselig fri for bremser
Moderator: Moderatorer
ble plutselig fri for bremser
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Mistenker ABSpumpa, uten å vært borti akkurat det du beskriver hær. Periodisk feil i bremsesystemet kan fort skje med temperatursvingning og bruk. Men det eneste som kan slippe trykket i bremsekretsen, foruten lekasje, er abs'n/pumpeenheten... Bør nok feilsøkes litt nærmere... Sjekk at du faktisk har br.væske i begge kamre, funksjon i flåtør/bryter? Varsellampe?
Skyter litt fra hofta hær men...
Skyter litt fra hofta hær men...

- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Mål bremsevæska...
Vann/kondens blander seg i bremsevæska, og den totale temperaturresistensen reduseres, ja, men i motsetning til i et bensin/diesel/oljesystem, hvor vann samles lokalt og kan fryse. I bremsevæska skal det en meget høy andel vann til for å fryse ved -5'.
Om du ikke har noen lekasje, bremsevæske som forsvinner, og den måles til under 2-3% vannholdig, skal du nok gå på feilsøk av ABS. Men det er rart at den ikke melder om feil, varsellampe. Prøv og få lest av feilkoder på bilen/abs, skift br.v. i samme sleng. kan være fikset bare i det
Vann/kondens blander seg i bremsevæska, og den totale temperaturresistensen reduseres, ja, men i motsetning til i et bensin/diesel/oljesystem, hvor vann samles lokalt og kan fryse. I bremsevæska skal det en meget høy andel vann til for å fryse ved -5'.
Om du ikke har noen lekasje, bremsevæske som forsvinner, og den måles til under 2-3% vannholdig, skal du nok gå på feilsøk av ABS. Men det er rart at den ikke melder om feil, varsellampe. Prøv og få lest av feilkoder på bilen/abs, skift br.v. i samme sleng. kan være fikset bare i det

skiver og klosser ble byttet for ett år siden forran og bak,bremsevesken vet jeg ikke nårtid den ble byttet eller om den er byttet i det hele tatt siden bilen var ny.Skal prøve å skifte bremseveske når jeg går på fri fra jobb om vel to uker,til da får bilen bare stå i garasjen og kose seg.
Når det gjelder feilmeldinger så fikk jeg opp ei feilmelding på bremsene i fjor vinter,men da hadde bilen stått ute i vel fjorten dager i snefokk uten å ha vært brukt,men denne meldingen forsvant når jeg fikk tint ned bilen. så jeg trur ikke denne har noe med dette å gjøre.
Når det gjelder feilmeldinger så fikk jeg opp ei feilmelding på bremsene i fjor vinter,men da hadde bilen stått ute i vel fjorten dager i snefokk uten å ha vært brukt,men denne meldingen forsvant når jeg fikk tint ned bilen. så jeg trur ikke denne har noe med dette å gjøre.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!