SAAB 99 solgt på finn.no
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
SAAB 99 solgt på finn.no
Hei
Det sto en kjempefin SAAB 99 GL på finn.no ett døgns tid, før den ble solgt:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... lDP6729363
Jeg synes SAAB 99 har et litt snodig utseende. En og900 kombicupe er mye mer tidsløs, i mine øyne. MEN hvordan er kjøreegenskapene og kvaliteten på SAAB 99. Er det en bil å se etter som restaureringsobjekt/veteran?
Det sto en kjempefin SAAB 99 GL på finn.no ett døgns tid, før den ble solgt:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... lDP6729363
Jeg synes SAAB 99 har et litt snodig utseende. En og900 kombicupe er mye mer tidsløs, i mine øyne. MEN hvordan er kjøreegenskapene og kvaliteten på SAAB 99. Er det en bil å se etter som restaureringsobjekt/veteran?
Sist redigert av Bjørn N3234 den 10 feb 2008, 16:13, redigert 1 gang totalt.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg synes en 99 er kansje vel så morsom å kjøre som 900, mindre komfort, men mer sportslig, selv med 100 hk.. Mer følelse med veien pga ikke servo++ Misforstå meg rett, OG900 er digg den altså.. For min del er de vel egentlig ganske likestilt.. Og ja, savner begge deler nå som jeg har 9-5, men vil ikke bytte..
Styrer med DAB og AUX
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Gjelder dette alle 99, eller helst de siste årgangene? Ble det gjort noen omfattende forbedringer som en bør se etter, på samme vis som for 9-5 facelift 2002?Jørgen N237 skrev:Jeg synes en 99 er kansje vel så morsom å kjøre som 900, mindre komfort, men mer sportslig, selv med 100 hk.. Mer følelse med veien pga ikke servo++ Misforstå meg rett, OG900 er digg den altså.. For min del er de vel egentlig ganske likestilt..
mvh
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg har stort sett kjørt 1979 modell. Er vel ikke de store forandringene på 99. var ny grill i 1983, kom med lister nede på dørene i 1981, var vel i 1982 det kom svarte lister rundt vinduer.. Og den kom jo som saab 90 i 1985.. I 1977 kom det de store kombinasjonslyktene (blink+park) og de store baklyktene. Har vært litt forskjellige støtfangere også gjennom tidene. Frem til 1973 var det vel, var det 1.7 og 1.85 triumph motor, men så kom 2.0 motoren da..bjolester skrev:Gjelder dette alle 99, eller helst de siste årgangene? Ble det gjort noen omfattende forbedringer som en bør se etter, på samme vis som for 9-5 facelift 2002?Jørgen N237 skrev:Jeg synes en 99 er kansje vel så morsom å kjøre som 900, mindre komfort, men mer sportslig, selv med 100 hk.. Mer følelse med veien pga ikke servo++ Misforstå meg rett, OG900 er digg den altså.. For min del er de vel egentlig ganske likestilt..
mvh
Styrer med DAB og AUX
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Om du har planer om å bygge den om med motor fra 900, kan det være lurt å få tak i en av de siste modellene, da disse har H-motor. Da slipper du modifisere torpedoveggen for å få den på plass.bjolester skrev:Ble det gjort noen omfattende forbedringer som en bør se etter, på samme vis som for 9-5 facelift 2002?
mvh
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2028
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Fra 1981 så kom 99n også med interiøret fra 900. Bl.a ble baksete innfestingen endret, slik at 900 interiør stort sett er "bolt-on".
Har hatt ett dusin 99 og og900, og blir aldri forbauset over hvor god 99n er å kjøre. Litt hardere fjærer og dempere og ett lite S&R-ratt så er ddet neste gocart følelse. (Dog muskelservo de-luxe...
)
Interiør fra f.eks 900 turbo gir også ekstra komfort.
http://foto.vg.no/show_image_stream.php ... 588&dy=393
Her er en en link med tekniske data, og når endringene kom på 99an:
http://www.saabklubben.com/saabfacts/99/utv99.php
Har hatt ett dusin 99 og og900, og blir aldri forbauset over hvor god 99n er å kjøre. Litt hardere fjærer og dempere og ett lite S&R-ratt så er ddet neste gocart følelse. (Dog muskelservo de-luxe...

Interiør fra f.eks 900 turbo gir også ekstra komfort.
http://foto.vg.no/show_image_stream.php ... 588&dy=393
Her er en en link med tekniske data, og når endringene kom på 99an:
http://www.saabklubben.com/saabfacts/99/utv99.php
"Alt" fra totakt til turbo
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Takk for all informasjon! Saken er at jeg med tid og stunder har lyst å skaffe meg en eldre SAAB, i tillegg til min 9-5 som er min hverdags/pendlerbil. Jeg har egentlig hatt OG900 i tankene, men kanskje 99 er like interessant. Den har jo en sterk identitet, var designet av Sixten Sason, og ble den siste bilen SAAB brukte i rally.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Re: SAAB 99 solgt på finn.no
Siden onkel stat har somla färt så kan du faktiskt få fatt i en 1978 modell 99Turbo og den er veteran!!
Bara ett litet hint...
Mvh
Bara ett litet hint...
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
