Gåen turbo i 9-3?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 18 feb 2008, 18:12

Det er selve Turboen og ikke jobben som koster mye her.

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 18 feb 2008, 19:20

oppgrader til td04 turbo. koster ikke mye ekstra men holder mye lenger. Dersom du senere oppgraderer med tilpasset software vill du også få mer effekt enn med garreten. Spørsmålet er hvor mye du vil / kan bruke på ny turbo. vanlig bytte garret er jo rimligst.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 18 feb 2008, 20:25

Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Arild H
Innlegg: 12
Registrert: 18 feb 2008, 11:15

Legg inn av Arild H » 18 feb 2008, 21:59

Hva med denne?


Bilde

Turbo WGT1752S for SAAB 9-3, 9-5 (150/170/185 hk) med turboaggregat Garret art. 452204-1, 452204-4, 452204-5.

3.900,- på... Biltema. :oops:
Ellers så vurderer jeg også andre alternativer, TD04 er en av dem.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 feb 2008, 22:03

Prøv Biltematurboen! Jeg er skeptisk til den, men tror ingen her har prøvd den, så jeg er spent på om den er noe å ha! Du blir forsøkskaninen vår, og ryker den så er det jo garanti på den. :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Arild H
Innlegg: 12
Registrert: 18 feb 2008, 11:15

Re: Gåen turbo i 9-3?

Legg inn av Arild H » 20 feb 2008, 11:23

Da var diagnosen 100%, gåen turbo.

Er det veldig dumt å prøve å kjøre bilen de 4 km. det er hjem, eller må jeg satse på henger?
Fikk høre at man kan oppleve feiltenning og problemer med katalysator dersom det blir altfor mye olje i eksosen. Noen meninger?

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Gåen turbo i 9-3?

Legg inn av Morti » 20 feb 2008, 15:09

Hvis du har henger så hadde jeg kjippa bilen opp på den, evnt bare taue den. 4 km er et lite stykke med slutkjørt turbo

Katalysator er DYRT, enda enda værre, ny motor er DYRERE :roll:

Enig med Ingvar, gi tematurbo`n en sjanse, det er garantert ikke biltema selv som har laget denne. Kan jo hende den virker bra, isåfall har du spart mange kroner
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Arild H
Innlegg: 12
Registrert: 18 feb 2008, 11:15

Re: Gåen turbo i 9-3?

Legg inn av Arild H » 24 feb 2008, 14:54

Da var turboen byttet ut med en TD04. Fikk fantastisk hjelp av et hyggelig forummedlem her. Så langt så ser alt bra ut, og bilen har bblitt kjørt noen timer etter monteringen av ny turbo, alt ser tett og fint ut.

Takk for all hjelp, råd og tips!

Svar