Hvor bør jeg forresten handle ny turbo til en så gammel bil? SAAB leverer vel ikke lengre?


DBE
Moderator: Moderatorer
Takker. Kan gåen turbo være grunnen til denne plutselige blunkinga av check engine-lampa eller kan det være noe annet tull? Min mekaniker hadde en teori om at ulyder fra registerkjedet kunne trigge mikrofonsignalet for banking til APC-en slik at denne trodde at motoren banket. Han skiftet kjedestrammer i dag og det ble noe bedre. Vi ble enige om at jeg skulle kjøre noen dager og se om noe forandret seg før vi skiftet turbo.Eirik N396 skrev:Blårøyk høres ut som slitt turbo.
Speedparts har utbytesturbo til degOm du melder deg inn i klubben får du vel 15% rabatt også. Tror du må bytte inn den gamle, men..
Ikke kjør med bilen, røyken kommer pga olje, og før du vet ordet av det så er motoren fri for olje, og du må bytte motor istedenfor turbo!DBE skrev: Min mekaniker hadde en teori om at ulyder fra registerkjedet kunne trigge mikrofonsignalet for banking til APC-en slik at denne trodde at motoren banket. Han skiftet kjedestrammer i dag og det ble noe bedre.
Jeg bor i Ringsaker kommune.Ingvar N629 skrev:Ikke kjør med bilen, røyken kommer pga olje, og før du vet ordet av det så er motoren fri for olje, og du må bytte motor istedenfor turbo!DBE skrev: Min mekaniker hadde en teori om at ulyder fra registerkjedet kunne trigge mikrofonsignalet for banking til APC-en slik at denne trodde at motoren banket. Han skiftet kjedestrammer i dag og det ble noe bedre.
>Jeg følger med som en smed på oljenivået! Det synker ikke mye.
APC-systemet er ikke koblet opp mot motorstyreenheten, og dermed heller ikke check engine-lampa.
>Det er vi klar over. Jeg mener at luftmengdemeteret kan påvirke denne lampa. Kan mye olje i lufta fra turboen lage krøll her, tro?
Ser ikke helt hvordan det kan ha noe for seg å bytte kjedestrammer? Denne strammes jo automatisk ettersom kjedet slites, og funksjonen er lett å kontrollere.
>Vi mente å høre en raslelyd, som muligens kunne trigge mikrofonen som er koblet opp mot APC-enheten og at dette var noe av grunnen til at trykket ikke ville langt nok opp. Strammeren var forøvrig tvilsom, så en annen, som jeg fikk gratis, hjalp faktisk på stramminga og ulyden.
Når det gjelder turboen din, så bytt gjerne til en vannkjølt turbo, det må til noen ekstra slanger og rør, men det er det verdt. Du får da en mer langlivet turbo, og også mer å velge i. Om du er fornøyd med original effekt, så er jo Mitsubishi TE05-12b fra 900S (lettrykksvarianten som kom i 1990) et godt valg, da den har en mye raskere respons.
Check engine-lampa kan du få til å blinke ved å kortslutte to av pinnene på diagnosekontakta under baksetet. Husker ikke hvilke, kanskje andre her husker det? Kan evt se om jeg finner igjen den infoen. Ved å telle antall blink finner du da ut hviken feilkode som trigger lampa.
>Lurer på om ikke denne kontakta sitter til høyre i motorrommet et sted på denne bilen(?). Mekanikeren min kortsluttet slik du skriver for å telle blink, men blinkene uteble så han koblet et måleinstrument direkte på styreenheten. Det kom visst ingen feilindikasjoner der.
Hvor i landet bor du? Kanskje noen i klubben her kan hjelpe deg?
Ingvar N629 skrev:Om du tror at bankesensoren registrerer tenningsbank, så kan dette kontrolleres ved å legge opp en diode som kobles til +12 V fra f eks instrumentbelysning, og jordes i pinne nr 19 fra APC-boksen. Hver gang det registreres tenningsbank vil da dioden blinke. Kjekt både til feilsøking og ved trimming.
>Takk for det tipset!
LMM sitter før turboen, og vil neppe påvirkes av oljerøyken.
> Ja selvfølgelig. Uff.
Lambdasensor vil være "gutten i røyken", men det finnes det vel ikke på 86-modellene.