salgstips

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

salgstips

Legg inn av SvenO » 09 mar 2008, 15:17

Hei folkens!
Burde vel kanskje lagt ut dette på "biler selges", men så at ingen har svart et innlegg der siden krigen, så jeg valgte her.

Jeg har tenkt litt denne helgen. Har sett "luksusfellen" på tv3, og innsett viktigheten av å ha en sparekonto, eller i det minste noen penger oppspart. Så i går brukte jeg dagen på å kikke etter bilannonser på biler som er billigere enn min saab. Type golf/astra/puma osv. Min tanke var altså å selge min kjære Saab til ca 80 000, og så kjøpe en billigere bil til rundt 50-60, og spare overskuddet i en reservekonto.

1. Hva tror dere om dette prosjektet? Lønnsomt?
2. Tror dere jeg kan få 80 for min Saab? Kjøpte den for 80 i februar 2007. Og har kosta ca 3000 i enkle feil.
Har tenkt å få den EU-godkjent først, men tror ikke jeg kan gjøre det før i mai.
3. Er det større sjanse for å få solgt den her på forumet, enn på finn.no? (regner med dere setter pris på den utrolig fine bilen)

Dette er som sagt bare en tanke, men setter pris på råd dere kan komme med.
9000 cde

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: salgstips

Legg inn av EdHunter N815 » 09 mar 2008, 15:46

Grunnen til at ingen svarer i salgsforumene er ganske enkelt at de er stengt for det. ;)

1. Det er klart det er lønnsomt å selge en bil til fordel for en som er billigere, det er jo enkel mattematikk. Men ikke glem at du taper en god del penger på omregistrering, pluss det faktum at "du vet hva du har, men ikke hva du får". Det dukker som regel alltid opp feil med en ny bil, mens den du har hatt en stund kjenner du godt og vet hva den feiler.

2. Så vidt jeg husker er er jo bilen din meget bra, så 80 kan du vel kanskje klare å få for den. Men markedet er tregt for tiden, og det kan gå en stund å få solgt en bil hvis du ikke er villig til å la kjøper prute.

3. Det er ikke dumt å annonsere bilen her, men tross alt er det betraktelig flere som leser finn.no.

Jeg vil jo til slutt si at personlig syns jeg det er en dårlig idè å selge en Saab til fordel for en av de bilene du nevner da, og penger er ikke alt her i verden. Greit nok at det er kjekt å ha litt i reserve i tilfelle noe skjer, men tviler på at 20-30 000 utgjør den store forskjellen.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av SvenO » 09 mar 2008, 15:58

Gode poeng, Ed.
Penger er ikke alt, men tanken på at jeg faktisk har null oppspart er jo ikke fantastisk. Selv om jeg kan selge saaben hvis det blir krise, vil jeg jo ha en bil! hehe
Kanskje kjøpe en gammel 900 i steden hehe.

Får jeg solgt min for 80, og kjøper en til 55 (+ 4-5 i omreg) vil jeg ha 20 på bok. Det er i det minste en start.
Men.. det kommer til å tære. Er veldig happy med bilen. Stor, kraftig og med et fantastisk anlegg.
Likevel har jeg tenkt at jeg ikke trenger en så stor bil osv.

men må nesten ha 80 for den for at jeg skal kunne spare noe. Hva med bytte da? Eller er det ikke noe man vil råde?
Hvis noen her har en ok 900 og 30 000?
9000 cde

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 09 mar 2008, 16:27

Bil er vel ikke noe spareprosjekt i utgangspunktet spør du meg :) og som Ed sier du vet hva du har men aner ikke hva du får.
Sparing er bare en prioritering det som ikke trenger gå utover Saaben uten at du er i akutt pengemangel seff :)
Du finner sikkert en annen ende og spare i
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av SvenO » 09 mar 2008, 16:39

Nei det er jo klart. Men jeg tror jeg var litt for ivrig med denne saaben. Ikke at den er dyr i drift, tvert imot! Men jeg bruker den såpass sjelden at jeg like gjerne kunne hatt en corolla til 15000 liksom. Men ingenting slår gleden av å eie en ordentlig strøken saab, så jeg kommer til å angre uansett hva jeg gjør tror jeg.
Problemet er bare at jeg får ikke til å spare på andre ting hehe.

Kan lade stemningen her da... noen som på stående fot er interessert i en saab 9000 cde 96-mod? Svart og nydelig i lakken (det kan Ed skrive under på, eller hur?)
9000 cde

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 mar 2008, 16:50

Vi er vel flere som kan skrive under på at du har en fantastisk bil Sven. MEN, synes ikke i utgangspunktet dette er rett måte å spare på, med mindre du gjør som du sier, en corolla eller lignende til 15000 kr, da monner det. Dette seff med mindre du er i akutt pengekrise. Så bra som din bil faktisk er tror jeg du en stund fremover faktisk kan behodle den og da ha en pengebuffer der.

Jeg satt og vurderte det samme som deg i høst, gå tilbake til OG900 og selge 9-5, men klarte det bare ikke. Sparer nå på andre måter. Nå kommer jeg til å beholde saaben lenge, den fungerer prikkfritt og er konge, men så kjører jeg minst 50000 i året da. Men allikavel, kommer til å beholde den i endel år fremover selv om jeg nok hadde klart meg med en golf i størrelse. Men smalt i romjulen og da var jeg virkelig glad at jeg kjørte faktisk saab, hadde jeg kjørt. f.eks en like gammel astra hadde jeg nok muligens vært sykemeldt ennå.

Hvor mange km er det snakk om i løpet av et år da?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av SvenO » 09 mar 2008, 17:03

Litt enig med deg, Jørgen. Likevel tror jeg at en sparekonto med faktisk noe på, ville hjulpet. Har 38 øre der nå hehe

Når jeg kjøpte saaben så jeg også på en hvit 900 som hadde de feteste felgene ever. Den kosta 50 og min 80. Så de tankene har komt tilbake. Jeg tror at hadde jeg funnet en god bil til 50 ca hadde jeg vært like happy. Jeg har kjørt 5-7000km på 1 år og det er jo ikke så mye. Saaben har bare gått 135 000km og er like strøken som da jeg kjøpte den.

Jeg har ingen krise, og alt er fint så lenge jeg har jobb. Men man vet jo aldri. Og det er jo ikke mange årene til jeg må kjøpe leilighet osv. Leier fremdeles.

Har funnet en focus til 65 som frister. Men vil jo helst ha saab. Hva er best av en 9-3 til 60 eller en 900 til 60?

Ikke lett å bestemme seg gitt..
9000 cde

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av SvenO » 09 mar 2008, 17:05

Har kikka litt, og funnet noen annonser.
Skal selvsagt ikke kjøpe disse, siden det er en stund til jeg gjør dette (hvis jeg gjør det), men noe slikt tenker jeg meg:

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null" onclick="window.open(this.href);return false;

9000 cde

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 09 mar 2008, 17:29

Jeg tror du forsåvidt gjør helt rett i det du snakker om, ved å finne en billigere bil, sette overskuddet til sparing. Men samtidig, tror jeg du skal se litt lenger fram i tid, hvordan du ha delt opp verdiene og hvor det ligger potensielle tap, og om renten fra sparekontoen veier opp for dette.

Som tidligere nevnt i tråden snakker du jo om å bytte inn i en billigere bil, hvor man ikke vet hva man får. Sannhet med modifikasjoner. En billigere bil er jo til enhver tid billigere, i innkjøp vel å merke, men mer langsiktig er det ikke nødvendigvis like effektiv sparing. Iallefall ikke om du, som av annonsene over, snakker om å bytte til Forder og Opeler, som selv som allerede brukte biler fortsetter å tape seg i pris, noe drastisk. Altså for investeringen sin del, ville jeg heller sett på noen kanskje enda eldre biler, kanskje enda litt mer spesielle biler, som var dyrere som ny, hvor både investeringen, risikoen, eierutgifter og tilogmed din bilfølelse stemmer over ens. Da har du kanskje en go gammel klassiker til 20-30.000,- med meget god verdi, samtidig som du har desto mer penger til å samle rente.

Jeg personlig, ville ikke bekymret meg. Disse karene på "luksusfellen" skulle jo hatt en smekk over øuann, for såpass grov uaktsom pengebruk, forbrukslån etter forbrukslån, så er det jo ikke rart det går galt. Ellers er det ikke så voldsomt ugunstig å ha et huslån, billån og studielån, så lenge man bor og jobber i denne velferdstat :wink: Så jeg tar det helt medro..

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av SvenO » 09 mar 2008, 17:44

Interessant poeng. Men.. en gamlere bil vil vel også generere større utgifter på verksted osv?
Jeg er ikke mekanisk anlagt, så fikse ting selv vil kreve en teskjeoppskrift fra dere på forumet hehe.

Jeg frykter en eldre bil nettopp pga dette. Går noe galt, må den på verksted. Og det er et ork. Derfor jeg tenkte en ok bil til rundt 50 000. De kan fremdeles være meget gode biler, bare at de har tapt verdi.

For meg tenker jeg ikke på salg når jeg kjøper, så om jeg har bilen til den går dokken, så er det perfekt for meg.
Men jeg skjønner poenget likevel.
La oss si at jeg bytter og setter 20 på bok. Hvis jeg da får økonomisk krise, og må selge den "nye" bilen vil jeg totalt tape en god del penger sikkert.
Ikke så lett dette.
Det du uansett har rett i, er at jeg må finne en bil med sjel. Ellers går det ikke!
9000 cde

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 09 mar 2008, 20:03

Hva med noe så barnslig enkelt som å bytte til en uten turbo? http://finn.no/finn/car/object?finnkode ... T.svl=Link" onclick="window.open(this.href);return false;
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 09 mar 2008, 20:11

SvenO skrev: Har funnet en focus til 65 som frister.
hallo, nå mister du jo hele poenget ved å ende opp med penger til overs. bilen koster 15 mindre i innkjøp, så kommer omreg, kanskje årsavgifta ikke har blitt betalt, hvis den har stått til salgs en stund?

jeg synes du starter i feil ende... min mening er at hvis du er av typen som ikke vil lære deg å fikse din egen bil for å spare MANGE tusenlapper, så har du ikke særlig lyst til å spare penger. det har ingenting med teknisk innsikt å gjøre, alle kan fikse sine egne biler om de bare tør å prøve ;)

skal forklare hva jeg mente med å starte i feil ende:
å ha 20 på konto er jo selvsagt en god startkapital, men for at det skal bli mer må du jo fortsette å sette inn penger. du kan jo ikke bare fortsette å selge biler og kjøpe deg eldre ;) renter er jo fint å ha, men gjør deg ikke akkurat rik! og er du flink til å spare er du oppe i over tjue i løpet av fire-fem måneder uansett. da sitter du der og er glad du har både kapital OG verdi i bilen din!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av SvenO » 09 mar 2008, 21:00

tja.. Grunnen til at jeg tenker i disse tanker er jo pga at jeg bruker bilen lite, og kunne klart meg med en mye mindre og enklere bil. Det har også med at det er nettopp mitt "problem" at jeg ikke klarer å sette av spenn til senere (sikkert genetisk feil hehe). Det er ingenting annet jeg kan gjøre for å få en boost på den kontoen annet enn å enten selge saaben, eller bytte til en billigere bil.

Det er enklere å vaske opp når du har tatt bestikket vet du. Litt penger inn der, kan gi meg motivasjonen jeg trenger.
Greit nok at 65000 er meningsløst, men jeg presiserte at eksemplene var nettopp det; eksempler. Jeg mente typen bil. Mindre, smidigere, og bruker mindre på mila sikkert.
Men nedgang i komfort og kjøreglede kan jeg ikke akseptere. Det er derfor jeg tenker 50-55-60 000 i stedenfor 20.

Men er selvsagt enig med deg, Ed. Hadde jeg ikke gått i 3 år med en "spareplan" som er like verdifull som reservespoileren din, hadde jeg også lagt meg slike planer du nevner.

Får tenke litt til kommende uke. Takk for alle innspill forresten. Klarhet og innsyn gjennom mangfold!
9000 cde

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 09 mar 2008, 22:58

Hvis jeg skal gi deg et råd basert på egen erfaring, IKKE bytt bil. Den forrige bilen min, en 1996 mod Galant nærmest drøste det deler av, og rusta drøste hvertfall. Kjøpte den 8 år gammel for 65k, kosta på den ukjente summer og etter to år solgte jeg den. Fikk 30k for den... :(

Så kjøpte jeg 9000 for et drøyt år siden mest pga motoren. Men du verden for en kvalitet jeg fikk på kjøpet :) Har ikke kosta på den noe særlig i "vanlige" deler har heller brukt pengene på trim ;) Kan og nevnes at Saaben jeg bytta til hadde gått 100 000 lenger og var ett år eldre og fri for rust..

Skjønner tankegangen din, men sett at du bytter bil og setter 20k på konto. Med litt uflaks da, så må du bruke de 20 på rep. på bilen fordi den er dårligere enn Saaben. Enda en ting er at Saab er nokså lette å skru på, i forhold til Galant hvertfall.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
SvenO
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av SvenO » 10 mar 2008, 00:28

Apropos trimming. Hva kan jeg gjøre med bilen som er lovlig?
Det er en original 2.0 CDE 150 hk som ikke har blit tukla med ever...

Du har et godt poeng med verkstedregninga. Og min saab nå går som ei klokka, og vil uten tvil passere EU-kontroll med glans etter hva jeg kan skjønne.
Det at saab er lette å skru på, skjønner jeg ikke helt. Min har vært på verksted i garantitiden 2 ganger, og ingen kunne saab. Nå skal den på scanauto for å fikse A/C, men det er den eneste plassen i bergen visstnok.
Også hjemme på et tidligere saab-verksted var det bare 1 dude som kunne saab, og kunne gjøre jobben jeg ba om.

Men, det er vel en brannfakkel på dette forum, så jeg skal tro på ditt ord:P
9000 cde

Svar