Har prøvd i det siste å kjøre litt med tanke på å spare drivstoff. Mest for å se.
Hvilke taktikker bruker de av dere som også gjør slikt?
Er det så enkelt at det best er det høyeste gearet bilen klarer også huske å bremse på motoren?
Jeg har prøvd å bruke "turbo-måleren" litt siden jeg tror den gir en viss indikasjon på drivstofforbruket.
En liten sidenote: Så i en oversikt over misvisninger på innebygde drivstoff målere og de reelle tallene, og da kom Saab 9-5 meget godt ut.
Jeg ender for det meste på 0,83-0,84 på pendling mellom Ski og Vika i Oslo.
Kjøre gjerrig
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Kjøre gjerrig
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøre gjerrig
Fartstilpassing! De som kjører tunge kjøretøy kan dette... kjør slik at du unngår brå fartsendringer, planlegg mtp lyskryss slik at du slipper å stoppe ved å tilpasse farten. Det samme gjelder på svingete veier, når du har bil foran deg osv. Kjør slik at du har plass foran deg dersom det er mulig, så du har rom til å holde mest mulig konstant fart.
Kjør også slik at du bruker bilens bevegelsesenergi. Slipp gassen rett før du er på toppen av en bakketopp istedenfor rett etter, slipp gassen tidlig når du vet at du skal svinge av eller før kryss slik at du nesten ikke trenger å bruke bremsene osv. Bruk høye gir, men ikke overdriv. Hopp gjerne over gir under akselerasjon også, om det er mulig. Bruk dreiemomentet.
Synes kanskje ikke 0,83-0,84 er spesielt lavt. Det er omtrent det jeg ender på med mye bykjøring og kaldstarter vinterstid. Om du ikke kjører på tidspunkt da det er mye kø da.
Kjør også slik at du bruker bilens bevegelsesenergi. Slipp gassen rett før du er på toppen av en bakketopp istedenfor rett etter, slipp gassen tidlig når du vet at du skal svinge av eller før kryss slik at du nesten ikke trenger å bruke bremsene osv. Bruk høye gir, men ikke overdriv. Hopp gjerne over gir under akselerasjon også, om det er mulig. Bruk dreiemomentet.
Synes kanskje ikke 0,83-0,84 er spesielt lavt. Det er omtrent det jeg ender på med mye bykjøring og kaldstarter vinterstid. Om du ikke kjører på tidspunkt da det er mye kø da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Kjøre gjerrig
Kjører fra Ski rundt 06.00 og fra Vika rundt 15.00. Så det blir en del kø-kjøring på tur hjem.Ingvar N629 skrev: Synes kanskje ikke 0,83-0,84 er spesielt lavt. Det er omtrent det jeg ender på med mye bykjøring og kaldstarter vinterstid. Om du ikke kjører på tidspunkt da det er mye kø da.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector