Driver og setter inn turbomotor i en 9000Cs 1993. I arbeidet inngår konvert fra Lh 2.4 til 2.4.2(Ezk før, Di nå). Donatoren hadde Tcs, så dette innebar selvsagt bytte av spjellhus. Blir litt "smale" spørsmål her men:
Spørsmål 1: Leser boksen min signaler fra spjellet gjennom punkt 2 og 3(ETS-skjema der Tcs-boksen styrte spjellet) eller punkt 2 og 10(skjema uten ETS)?
Spørsmål 2: Behøver 2.4.2 tomgangsmotor(mener å huske jeg ikke hadde det på en 2,3i jeg eide)?
spm ved konvert Lh2.4 til 2.4.2
Moderator: Moderatorer
- olenr11
- 0.7 bar
- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
spm ved konvert Lh2.4 til 2.4.2
9-5, 9000 2,3T
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: spm ved konvert Lh2.4 til 2.4.2
Om jeg forstår deg rett nå så kan du ikke benytte den LH-boksen..
Ettersom den kommer fra en bil med TCS så har den rett og slett ikke styring for tomgangsmotoren bla.a...
Ettersom den kommer fra en bil med TCS så har den rett og slett ikke styring for tomgangsmotoren bla.a...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- olenr11
- 0.7 bar
- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Re: spm ved konvert Lh2.4 til 2.4.2
Ja, det var dette jeg var litt usikker på. Mener å ha lest at folk har kvittet seg med spjellhuset til tcs for å unngå så mye feil med spjellstyringa og tcs forøvrig. Om de har byttet boks vet jeg ikke. En annen ting er at det ikke fantes tomgangsmotor på en 2,3 1990 jeg hadde. Kikka på en motor fra denne, og den har da propp i spjellhuset!?
9-5, 9000 2,3T
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: spm ved konvert Lh2.4 til 2.4.2
Er jo også andre ting som skiller, er f.eks et helt annet potmeter på spjellhuset og annen kontakt.olenr11 skrev:Ja, det var dette jeg var litt usikker på. Mener å ha lest at folk har kvittet seg med spjellhuset til tcs for å unngå så mye feil med spjellstyringa og tcs forøvrig. Om de har byttet boks vet jeg ikke. En annen ting er at det ikke fantes tomgangsmotor på en 2,3 1990 jeg hadde. Kikka på en motor fra denne, og den har da propp i spjellhuset!?
Joda, den 90-modellen har tomgangsmotor, sitter under innsuget... I allefall om ikke noen har tuklet med den tidligere..
Hvorfor bygger du ikke om til Trionic når du først legger ned så mye jobb?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- olenr11
- 0.7 bar
- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Re: spm ved konvert Lh2.4 til 2.4.2
Var igrunnen ikke så mye jobb; var først og fremst Di- anlegget som tok litt tid. Har strukket kabler, og koblet meg på rele, sikringer og EDU. Gjenstår å stjele meg på Lh- kontakten og diagnose.
Har lagt kableharva over fra gamlemotoren, da dette korrsponderer med kontakten til torpedoen. Kablene stemmer overens med 2.4.2 uten tcs. Er igrunnen bare dette med tomgang og spjell som skurrer. Må som du sa muligens bytte boks ifølge http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=tcs+9000" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers var det greit med en bil uten alt for mye kabler. I donatorbilen var det verre å orientere seg.](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Har lagt kableharva over fra gamlemotoren, da dette korrsponderer med kontakten til torpedoen. Kablene stemmer overens med 2.4.2 uten tcs. Er igrunnen bare dette med tomgang og spjell som skurrer. Må som du sa muligens bytte boks ifølge http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=tcs+9000" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers var det greit med en bil uten alt for mye kabler. I donatorbilen var det verre å orientere seg.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
9-5, 9000 2,3T
- olenr11
- 0.7 bar
- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Re: spm ved konvert Lh2.4 til 2.4.2
Da er ny lh-boks på vei formodentlig. Et nytt dilemma har imidlertid dukket opp , og det er at innsuget ikke har hull til tomgangsmotoren. Jeg kan heller ikke se bolthull til muffeopphenget. Har ingen innsug fra 2,3T å sammenligne med heller.
Vet ikke hva andre mener, men ser for meg at ei hylse skulle få plass i hullet etter en av slangeproppene(?), eller er dette en dårlig ide?
Vet ikke hva andre mener, men ser for meg at ei hylse skulle få plass i hullet etter en av slangeproppene(?), eller er dette en dårlig ide?

9-5, 9000 2,3T