Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
ThomasN1407
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 04 mar 2008, 23:51
- Medlemsnummer: N1407
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-5 2.0t Estate
Legg inn
av ThomasN1407 » 14 mar 2008, 15:55
Jeg har de siste dagene lagt merke til at bensin forbuket på min 2001mod 9-5 Estate plutselig har økt noe helt enormt,
kjørte hjemmenfra på halv tank og når jeg parkerte på jobben 20min senere hadde det sunket til 1/4.
Kan det bare være bensinmåleren som spiller meg ett puss eller er det noe annet??
Og nei jeg har ikke kjørt bajas, fint og rolig hele veien
Noen som vet?
Thoing
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 14 mar 2008, 18:54
Det er godt mulig måleren spiller deg et puss, i alle fall hvis du stod parkert i bratt nedoverbakke hjemme. Jeg står alltid parkert med nesen nedover, og måleren viser alltid mer når jeg starter opp enn det som egentlig er på tanken.
Hvis ikke høres det nå nesten ut som lekkasje, for T7 hadde nok merket det og varslet med Check Engine hvis forbruket var så på viddene som 1/4 tank på 20 min (det er jo nesten 20 liter...). Antatt at du har snittfart på 60 og dermed 2 mil tilbakelagt vil jo forbruket være 10 liter på milen!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 mar 2008, 00:07
Lekkasje fra bensinsystem gir mest sannsynlig feilmelding, får jo feilmelding om tanklokket ikke er skrudd til godt nok...
Hvilket forbruk viser SID?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
ThomasN1407
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 04 mar 2008, 23:51
- Medlemsnummer: N1407
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-5 2.0t Estate
Legg inn
av ThomasN1407 » 15 mar 2008, 09:12
Det viste 8,2, må jo være måleren da som lurer meg?
Thoing
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)
-
Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Legg inn
av Eirik » 15 mar 2008, 14:42
Det kan ikke være termostaten som er ødelagt? Hva viser temp.måleren? Blir bilen varm? Slet med dette i min bil, helt sinnsykt forbruk på bykjøring, mistenker termostaten men har ikke fått bekreftet dette da bilen ble sönder før jeg fikk testet. Forhåpentligvis er det snart bil på meg igjen

25 Year anniversary of Saab 9000
-
ThomasN1407
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 04 mar 2008, 23:51
- Medlemsnummer: N1407
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-5 2.0t Estate
Legg inn
av ThomasN1407 » 15 mar 2008, 17:19
Hadde faktisk problem med temp måleren her om dagen, den reagerte ikke i det hele tatt, bare sto på bunn
thoing
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)
-
Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Legg inn
av Eirik » 15 mar 2008, 20:09
Stod den på bunnen hele tiden? Min bil fikk varmen om den fikk stå og gå på tomgang i ~10-15min, men så fort jeg fikk fart i droget så flyttet nålen seg til blått område igjen. Dette skal vel kunne påvirke forbruket relativt eller?
Ellers har jeg ingen erfaring med din bil thoing.

25 Year anniversary of Saab 9000
-
ThomasN1407
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 04 mar 2008, 23:51
- Medlemsnummer: N1407
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-5 2.0t Estate
Legg inn
av ThomasN1407 » 15 mar 2008, 20:31
Nei den beveget seg aldri i det hele tatt, fikk vite istad at det kunne være for det er lenge siden jeg har byttet plugger så da håper jeg det skal hjelpe.
Forslagtil plugger noen?
thoing
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 15 mar 2008, 23:00
thoing skrev:Nei den beveget seg aldri i det hele tatt, fikk vite istad at det kunne være for det er lenge siden jeg har byttet plugger så da håper jeg det skal hjelpe.
Forslagtil plugger noen?
thoing
Plugger har i alle fall ikke noe med temperaturmåleren å gjøre, og om de er helt på jordet hadde du nok merket det på motorgange og effekt før du merket det så ekstremt på forbruket.
Forslag til plugger? Hvis du tenker på type, så SKAL du ha NGK. Se på det som en ordre mer enn et forslag, annet merke som skal være tilsvarende som NGK er ikke godt nok, og du skal kun bruke resistorplugger med elektrodeavstand på 1,1 mm. Du skal da ha NGK BCPR7ES11 for å være mer nøyaktig. Jeg tror nok alle her inne med hodet på rett sted, samt instruksjonsboken din, er enig med meg der.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 16 mar 2008, 14:45
Njaaa... om bilen er original så skal den ha BCPR6ES-11, iallfall ifølge verkstedhåndboka

7ere går bra det også, grunnen til at det anbefales 6ere er bedre kaldstartegenskaper.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 16 mar 2008, 15:09
Ingvar N629 skrev:Njaaa... om bilen er original så skal den ha BCPR6ES-11, iallfall ifølge verkstedhåndboka

7ere går bra det også, grunnen til at det anbefales 6ere er bedre kaldstartegenskaper.
Jeg kunne banne på at det står 7 i min instruksjonsbok i alle fall, og sist jeg sjekket var det også det som kom opp i EPC som orginalt... Både SP, elkparts og PFS selger nå forresten 7 som standard, og 8 for trimmede biler. Jeg skal selvsagt ikke påstå hva som står i verkstedshåndboken, men er i så fall snodig om den motsier alt annet?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 16 mar 2008, 15:17
Jeg har nye, riktige plugger.. Men disse passer ikke i toppen.. Får ikke pluggnøkkelen ned i toppen, til å skru pluggene fast.
Styrer med DAB og AUX
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 16 mar 2008, 18:48
EdHunter N815 skrev:Ingvar N629 skrev:Njaaa... om bilen er original så skal den ha BCPR6ES-11, iallfall ifølge verkstedhåndboka

7ere går bra det også, grunnen til at det anbefales 6ere er bedre kaldstartegenskaper.
Jeg kunne banne på at det står 7 i min instruksjonsbok i alle fall, og sist jeg sjekket var det også det som kom opp i EPC som orginalt... Både SP, elkparts og PFS selger nå forresten 7 som standard, og 8 for trimmede biler. Jeg skal selvsagt ikke påstå hva som står i verkstedshåndboken, men er i så fall snodig om den motsier alt annet?
Står det i instruksjonsboka på de eldre ja, for opprinnelig sto det 7ere i alle, men det ble gjort om pga kaldstartegenskapene. Er servicebullentin om det i WIS.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan