"Kritisk" girkasseprob OG9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

"Kritisk" girkasseprob OG9-3

Legg inn av Isdahl N1069 » 16 mar 2008, 06:34

Dette begynte for 2 dager sia da jeg skulle starte bilen i revers som jeg alltid har gjort. Var litt stressa så holdte ikke inn bremsen, men clutchen var helt inne. Så hoppet bilen bakover da jeg vred om nøkkelen som om jeg ikke skulle ha tatt clutchen helt inn eller ikke hatt den koblet inn i det hele tatt. Jeg får "bomgire" lyder selv med clutchen helt inne når jeg skal sette den i revres. Er redd for å ta i for hardt, for da ryker vel kassa til slutt. Hva kan dette være for noe og hva må evt gjøres? Dette gjelder kun revers, men har lagt merke til at de andre gira er litt tyngre å få i gir... Girkasseolje??? :?:
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: "Kritisk" girkasseprob OG9-3

Legg inn av saab9000aero » 16 mar 2008, 12:25

Mulig clutchen har tatt kvelden :wink:
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Re: "Kritisk" girkasseprob OG9-3

Legg inn av Isdahl N1069 » 16 mar 2008, 14:12

Mulig? Hadde den tatt kvelden får jeg jo ikke kjørt fremover...men det gjør jeg jo.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: "Kritisk" girkasseprob OG9-3

Legg inn av Morten N88 » 16 mar 2008, 14:16

Det er som regel større synkringer på girene som går forover enn reversen. Derfor kan det være vanskelig å få den i revers. Ellers kan du prøve å lufte clutchen først.

Prøv å juster giroverføringa også.

Lykke til! :D
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Re: "Kritisk" girkasseprob OG9-3

Legg inn av Isdahl N1069 » 16 mar 2008, 17:56

Speedparts neste :wink:
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: "Kritisk" girkasseprob OG9-3

Legg inn av Ole N26 » 16 mar 2008, 22:40

Prøvde å svare på pm, men det er ett eller annet shit med pc'n min, så det funka ikke :wierdface: . Kom en tur i morra så finner vi ut av hva som er galt :wink:
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: "Kritisk" girkasseprob OG9-3

Legg inn av matrox N522 » 17 mar 2008, 08:00

Litt snodig den plutslig ble slik. Men det virker ikke som om klutsjen blir skikkelig løst ut nei..
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: "Kritisk" girkasseprob OG9-3

Legg inn av KongerudN344 » 17 mar 2008, 21:52

Sånn var min tidligere også, skifta klusj og vips så var den god som ny igjen 8)
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Re: "Kritisk" girkasseprob OG9-3

Legg inn av Isdahl N1069 » 18 mar 2008, 02:09

Mulig det Kongerud :wink: ... men syntes liksom de 8 lappene for å få det fikset svir virkelig i lommeboka :P Ole fant ut at den kunne være lamellen.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Svar