Saab 9000 Aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Skogens Baron
Innlegg: 10
Registrert: 03 des 2006, 02:05

Saab 9000 Aero

Legg inn av Skogens Baron » 18 mar 2008, 20:08

Hei

Har en saab 9000 aero 96 mod.
Jeg har utslitte dempere nå, og det er vel like greit å bytte fjærer samtidig. Hva bruker folket på saabene sine som funker? Jeg tenker på evt Bilstein sport og eibach pro kit, siden jeg vil beholde litt comfort men samtidig ha det litt stivere enn orginalt.. Det er jo tross alt bruksbil som brukes året rundt.

Hva tror folket om dette?

Hva er egentlig forskjell på saab 9000 cse understell og aero orginalt? er det noe forskjell i det heletatt?

Edit: Har også vurdert en chip.. Hvordan vil dette være med automatkassen? vil den tåle mere effekt? Har effektannlegg noe hensikt?


mvh
Daniel

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Saab 9000 Aero

Legg inn av Ole N26 » 18 mar 2008, 20:28

Bilstein og H&R er å anbefale :mrgreen: . Org aero dempere/fjærer er noe lavere og stivere enn vanlig 9000 dempere/fjærer.
Trimming er ikke noe problem så lenge du er flink til å vedlikeholde bilen med oljeskift, plugger luftfilter, automatolje osv.
Ja, effektanlegg har en hensikt. (prøv selv å puste hjennom ett sugerør, for deretter å puste gjennom en dorull, så vet du åssen motoren din har det :wink: )
Automatkassa tåler fint steg3 hvis du er flink med den.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab 9000 Aero

Legg inn av Tor N12 » 18 mar 2008, 21:18

Jeg har etterhvert prøvd de fleste understell på 9000 og er ikke i tvil om at jeg synes den beste kombinasjonen er gule Koni sammen med Eibach senkesett. Desverre så har Eibachsettet gått ut av produksjon og er så godt som umulig å oppdrive, i allefall nye :(
Har også kjørt mye med Koni/H&R og med Bilstein/H&R, først og fremst så synes jeg H&R-fjærene lett blir litt slappe bak på CS, ikke fullt så ille på CC som er lettere. Men de er rimelig komfortable samtidig som de strammer seg opp når man kjører inspirerende. Forskjellen mellom demperne er ikke store så lenge man justerer koniene litt "stramt" men jeg synes det er en fordel at man kan justere de litt mykere på vinteren slik at man har litt mere komfort over vaskebrett mm.

Hvor langt har bilen din gått? Kan jo også være et alternativ med nye "orginale" dempere.. SP har jo et meget prisgunstig Sachs-sett som er helt komplett, i dette så følger også nye fjærbeinslager med samt monteringsbolter til alt. Disse demperne er også kjent for å holde veldig lenge. Dette settet er klart mere komfortabelt enn de to andre men bilen krenger mye mere, på den annen side så er vel ikke en Aero med automat noen sportsbil akkurat uansett...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Skogens Baron
Innlegg: 10
Registrert: 03 des 2006, 02:05

Re: Saab 9000 Aero

Legg inn av Skogens Baron » 19 mar 2008, 00:52

ok.. Her er det flere synspunkter angående understell.. Gule koni best? Er ikke gule koni bare enkeltvirkende konrtra bilstein som er dobbeltvirkende? Bilen har nå gått 250 000 på orginale fjærer og dempere.. Er jo tydelig at det begynner å bli slitt.. For vanlig kjøring på norsk veistandard. Blir h&r for stivt da? Jeg kunne tenke meg litt stivere oppsett enn orginalt men alikevel opprettholde comfort da bilen blir brukt om vinteren som sagt og mye kjøring og pendling..

Hva ligger et effektanlegg på i pris? Evt en chip innenfor hva kassa kan tåle?

Mvh

Daniel

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Saab 9000 Aero

Legg inn av Eirik N396 » 19 mar 2008, 01:34

Skogens Baron skrev:Hva ligger et effektanlegg på i pris? Evt en chip innenfor hva kassa kan tåle?
Om du tar en kikk på http://www.speedpartsnorway.no/" onclick="window.open(this.href);return false;, finner du ihvertfall noen priser :)

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Saab 9000 Aero

Legg inn av PerI » 19 mar 2008, 10:40

Hadde Aero oppsettet på forrige 9000. Fungerte bra og hadde etter mitt syn ingen negativ innvirkning på komfort. På dagens 9000 har vi Bilstein + originale fjærer. Bilen er betraktlig "strammere i fisken" men dessverre så er vegstandarden så elending om dagen at det går utover komforten.. Skal du kjøre andre steder enn på asfaltert vei så ville jeg beholdt standard høyde på fjærene.

Når du først skal bytte ut dempere + ev. fjærer så skift foringene også. Gå for Superflex polyuretane der du kan.
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Skogens Baron
Innlegg: 10
Registrert: 03 des 2006, 02:05

Re: Saab 9000 Aero

Legg inn av Skogens Baron » 04 apr 2008, 23:17

Hei igjen.. Har noen noe peiling på hva man kan få for en slik bil ved et evt salg?
Bilen har gått ca 250 000.. Serviceheftet er vel ikke helt komplett men bilen har blitt godt vedlikeholdt.. pent skinn, noen parkbulker..
Nye vinterdekk, trenger nye sommerdekk..

Noen som kan anslå en ca pris?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab 9000 Aero

Legg inn av Tor N12 » 04 apr 2008, 23:24

Veldig individuellt hva man får for disse.. men det trekker vel litt ned at den har automat i allefall ettersom den da har mindre effekt og en dårligere turbo.
Jeg vet om en 97-modell som ble solgt for 127.000.- nylig men den var i meget god stand og hadde manuellkasse.
Vanskelig å si men en plass mellom 70 og 110k kansje? Det største problemet nå er jo at det er kjøpers marked men på den annen side så er det jo ikke mange aeroer til salgs.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar