God dagen.
Jeg er i ferd med å kjøpe min 4. SAAB. Og vet ikke hvilken av de to som skal avløse SAAB 90en. Forstanden sier SAAB 900 og hjertet sier 9-3eren.
Begge biler framstår for meg som gode kjøp. Men, hvordan er det egentlig med driften, hva med
* bensinforbruket
* kostnader vanlig service
* ting og saker som kan gå gærnt (turboen?)
Takk for hjelpa.
trilltrall
Her er alternativene:
Type: 900s 2,0 / 1998 modell
Pris ferdig prutet og ferdig registrert: 68'000.-
Km: 113'000
1. reg: oktober 1997
Eiere: 1
Siste service: km 110'000
Rustskader: Kun litt lakkrust på en av dørene
Spesielt utstyr: Air condition
NAF har testet og anbefalt kjøp av bilen: "Mye bil igjen"....
Type: 9-3 2,0t SE / 2001 modell
Pris ferdig prutet og ferdig registrert: 128'000.-
Km: 101'000
1. reg: juli 2001
Eiere: 1
Siste service: km 99'000
Rustskader: Ingen
Spesielt utstyr: "Bilen har alt"
Kjøp: 900s/1998 vs 9-3 2,0t/2001
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 20 mar 2008, 16:55
- Medlemsnummer: N1360
- Bil: 9-3 1.9 TTiD 2011
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Kjøp: 900s/1998 vs 9-3 2,0t/2001
Hei og velkommen til forumet! 
Jeg ville gått for 9-3, bedre å kjøre, stort sett en penere bil i mine øyne. Litt nyere interiør og eksteriør.
Bensinforbruket er ikke så forferdelig,har ikke hatt 150 hk 9-3 men hadde en 9-5 med samme motor. På langkjøring lå den på ca 0,68 og blandet 0,9.
Servicer er ganske likt på begge,men regner med du slipper unna de fleste utleggene med å kjøpe nyest mulig,men man vet jo aldri.
Turbo er heller ikke en bakdel,en 900 suger er ikke akkurat det kjappeste rundt om på norske veier
Mvh
Svein

Jeg ville gått for 9-3, bedre å kjøre, stort sett en penere bil i mine øyne. Litt nyere interiør og eksteriør.
Bensinforbruket er ikke så forferdelig,har ikke hatt 150 hk 9-3 men hadde en 9-5 med samme motor. På langkjøring lå den på ca 0,68 og blandet 0,9.
Servicer er ganske likt på begge,men regner med du slipper unna de fleste utleggene med å kjøpe nyest mulig,men man vet jo aldri.
Turbo er heller ikke en bakdel,en 900 suger er ikke akkurat det kjappeste rundt om på norske veier

Mvh
Svein
2003 Saab 9-5 2.0t
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Kjøp: 900s/1998 vs 9-3 2,0t/2001
Blir litt feil å sammenligne en ng900i mot en og9-3 med turbomotor
Da hadde i allefall ikke valget blitt vanskelig for meg. Hadde selvfølgelig valgt 9-3 med turbomotor.

Da hadde i allefall ikke valget blitt vanskelig for meg. Hadde selvfølgelig valgt 9-3 med turbomotor.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
Re: Kjøp: 900s/1998 vs 9-3 2,0t/2001
samma her, Jeg kjøre selv en 98 model 900 suger, og jeg savner turboen. Så velg 9-3 med turbo så har du litt mer sprut når du kjøper den. og mye mere muligheter senere.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt:
Re: Kjøp: 900s/1998 vs 9-3 2,0t/2001



Jeg bor i valdres med bratte bakker, lange sletter ,skarpe svinger og her er 9-3 optimal i forhold til 900 med 130 hk suger.
Inne imellom er jeg en tur i byen (OSLO) og da er bilen helt topp å kjøre: det være seg i lyskryss,motorvei,raske forbi kjøringer og når du har en taxi som presser deg.+ alle de positive ting som er nevnt foran her.Om du vil kan du også trimme den for en rimlig penge og da har du en enda sprekere bil en nabon til og med.Gå for turbo saab n du.



SAAB ER BEST
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 20 mar 2008, 16:55
- Medlemsnummer: N1360
- Bil: 9-3 1.9 TTiD 2011
Re: Kjøp: 900s/1998 vs 9-3 2,0t/2001
Hei igjen og takk for svarene.
Rakk kun å lese Puffs innlegg før prøvekjøringen. Og ja, turboen fikk seg først en halv time på fjellet på snø- og sporete isføre. Deretter en halv time på E6en. For så igjen vise klatreegenskapene på veg tilbake til fjells. Jepp, vi bestemte oss for turboen før jeg fikk sett resten av innleggene. Innlegg som bare bekreftet vårt valg. Og det virket på meg som om det har skjedd en del fra ng98 til 9-3 01. Da tenker ikke jeg på motoren, men på kjøreegenskapene. Det er liksom (enda) mere bil i 9-3eren.
Uansett, det skal igjen bli morsommere å kjøre bil. Takk for hjelpa.
trilltrall.
Rakk kun å lese Puffs innlegg før prøvekjøringen. Og ja, turboen fikk seg først en halv time på fjellet på snø- og sporete isføre. Deretter en halv time på E6en. For så igjen vise klatreegenskapene på veg tilbake til fjells. Jepp, vi bestemte oss for turboen før jeg fikk sett resten av innleggene. Innlegg som bare bekreftet vårt valg. Og det virket på meg som om det har skjedd en del fra ng98 til 9-3 01. Da tenker ikke jeg på motoren, men på kjøreegenskapene. Det er liksom (enda) mere bil i 9-3eren.
Uansett, det skal igjen bli morsommere å kjøre bil. Takk for hjelpa.
trilltrall.