R?debank

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gjest

Rådebank

Legg inn av Gjest » 10 mai 2004, 13:12

Rådebank, hva er det? Og hvordan oppstår det? Er det et vanlig problem på SAAB? Hvordan bli kvitt det og eventuelt, er det dyrt??? Høres alvorlig ut...

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 10 mai 2004, 14:08

Rådebank er lyden du får når rådelagrene er utslitte. Detter er ikke en vanlig feil hos saab, men jeg har vert borti motor med utslitte lager og tilhørende ulyd. Det oppstår etter langvarig bruk i alle motorer, eller ved feil vedlikehold og missbruk. Høyst sansynelig det siste hvis ikke SAABen din har gått over 400k.
Og ja dette er dyrt ! Er det en gammel bil må man få gjort det privat, eller bare skrote bilen. Det er billige deler, men mye jobb å skifte.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

bank

Legg inn av Petter 900 T » 10 mai 2004, 14:27

Bytt hele motoren!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 10 mai 2004, 15:44

kan umulig være noe å fikse på om du ikke har en skikkelig bra motor. er nok bare å bytte!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 10 mai 2004, 18:06

Det ville kostet deg ca 2000,- å bytte råde/ramme/axial lager og pakningene du må ha for å sette det sammen igjen.

Blokka, rådene og veiva er nok like fine, hvis den ikke har gått med rådebank lenge da. Da kan det jo ha gått ut over veiva..

I tillegg trenger du jo litt generelle kunnskaper om motor for å få allt i fra hverandre og få satt det sammen riktig igjen.. Men man lærer mye mens man går fram så det er nok ikke noe problem for de fleste av oss.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 mai 2004, 08:19

Du bytter ikke råder på en SAAB-motor. Rådelagrene er så sterke at
du må ha kjørt langt uten olje eller kjølevæske for å ødelegge dem,
evt. tømt grus i oljen (har prøvd hardt på å ødelegge dem med 350 Nm
i snart 8 år uten å lykkes :D ).

Og hvis lagrene er utslitte er det svært trolig at mye annet også har
fått sin porsjon med slitasje. Bytt heller motoren, det kryr av gamle
rustne SAABer med motor som knapt er innkjørt. Det eneste du skal
sjekke er at kamkjedet ikke skramler. Bortsett fra det holder motorene
glatt 6-800 000 km.

Ny motor får du for et par tusenlapper, og den må allikevel ut hvis du
skal skifte lager. Lagerbank/rådebank høres litt likt ut med tenningsbank,
litt kraftig metall-bankelyd.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar