Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
steff
- 1,5 bar

- Innlegg: 428
- Registrert: 02 aug 2007, 17:17
- Medlemsnummer: N1125
- Navn: Stefan Hansen
- Bil: 9000 cse 2.3 T
- Sted: Drammen
Legg inn
av steff » 11 mar 2008, 16:36
Nå har det seg sånn at de første 15 min jeg kjører begynner smått varmen å komme..men.. da vifta setter i å gå.. blir kaldere! men det er fortsatt antyndning til varme.. når jeg da har kjørt en stund.. blir det bare kaldere..
men når jeg kjører bilen maks( høyt turtal å aksellering) kommer det litt varme i et par minutter.! Vifta går så å si konstant også..det er sirkulering på vannet så det erre ikke nå gæli med..ikke si meg at det er registeret som har gått

bilen det gjelder er en 900 c 86
-
Stian9k
- 0.7 bar

- Innlegg: 144
- Registrert: 23 des 2006, 12:04
- Medlemsnummer: 1361
- Navn: Stian
- Bil: '94 9000 CSE 2,3t
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Stian9k » 11 mar 2008, 19:12
Termostat ?
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE

Godbilen!
M78 99 2,0L RIP

-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 11 mar 2008, 20:11
Kanskje staget fra bryteren har hoppa av/knekt sånn at den hele tiden står et sted mellom varmt og kaldt?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 11 mar 2008, 20:13
Kan være staget som har hoppa av , eller at krana har tatt kvelden. Ut med radioen og sjekk staget som går innover der på skrått til venstre. Kjenn og se etter om den sitter på i begge ender.
Det finnes det jeg kjenner til to utgaver av krana, den siste er i plast og bedre enn de tidlige som er i kobber.
Lykke til!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Legg inn
av zero900t » 11 mar 2008, 20:46
Timon skrev:Kanskje staget fra bryteren har hoppa av/knekt sånn at den hele tiden står et sted mellom varmt og kaldt?
hvis det har sjedd skal det uansett blåse varmt...
Finnes ikke no bedre varmeapperat i en bil enn det som sitter i OGene...
Fyrer du på full varme hele tia, dør du først av dehydrering og derreter får du skylda for global oppvarming
bare å prøve å bytte termostat da, koster en 100 lapp på mekonomen om jeg ikke usker helt feil.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 11 mar 2008, 20:55
Sjekk at du har nok kjøleveske

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 11 mar 2008, 21:01
Sidan du har antydning til varme ville eg ha prøvd termostat-skifte i fysste omgong. Kjappt og rimelig gjordt.
Om det er krana som er defekt er det enten full varme eller kun kulde som er mest vanlige sympton.
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 11 mar 2008, 21:09
Gåen termostat gir vel og utslag på temp. måleren? Så om denne står der den pleier er det ikke no galt med termostaten. Correct me if im wrong...
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 11 mar 2008, 23:18
Timon skrev:Gåen termostat gir vel og utslag på temp. måleren? Så om denne står der den pleier er det ikke no galt med termostaten. Correct me if im wrong...
må nok retta deg der.
når eg henta og'en i Oslo så merka eg at det skifta veldigt mellom kalt og varmt. temp-nålå va der den sko ver.
det viste seg at termostaten va gåen og har sikkert ikkje vært skifta på evigheter.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
-
Kontakt:
Legg inn
av Gisle N163 » 12 mar 2008, 18:51
Timon skrev:Kanskje staget fra bryteren har hoppa av/knekt sånn at den hele tiden står et sted mellom varmt og kaldt?
NØYAKTIG det som skjedde hos meg i hvertfall... måtte ut med radio og løsne dashbordet for å komme til... tror jeg hadde ute en høyttaler også, men da ordna det seg i hvertfall...
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
-
steff
- 1,5 bar

- Innlegg: 428
- Registrert: 02 aug 2007, 17:17
- Medlemsnummer: N1125
- Navn: Stefan Hansen
- Bil: 9000 cse 2.3 T
- Sted: Drammen
Legg inn
av steff » 23 mar 2008, 11:47
Skifta termostat å kjørt en stund.. har ikke merka noe forskjell! staget virka tight å fint det så det kan det ikke værra.. men den krana.. hvor erre den sitter igjen?
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 23 mar 2008, 12:43
Kranen sitter i andre enden av nevnte stag. (Det er denne de kjølevæskeslangene som går til torpedoveggen er til.)
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 23 mar 2008, 12:46
kranen sitter over pedalene og er et helv**** å skifte.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
steff
- 1,5 bar

- Innlegg: 428
- Registrert: 02 aug 2007, 17:17
- Medlemsnummer: N1125
- Navn: Stefan Hansen
- Bil: 9000 cse 2.3 T
- Sted: Drammen
Legg inn
av steff » 23 mar 2008, 15:23
kan det ha no å si at det ryker av vannpumpa? kan det ha seg at den er gåen å.. å bilen drekker raltivt mye vann uten tegn til lekasje.. skjønner ikke en dritt

-
dagt
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 35
- Registrert: 31 des 2007, 20:55
- Medlemsnummer: N1244
- Bil: 9-5/2,0/04
- Sted: Bergen
Legg inn
av dagt » 23 mar 2008, 20:43
Kjør trykk på anlegget og finn ut hvor kjølevannet forsvinner. Reparer lekkasjen og du får helt sikkert varmen igjen.
Hvis det er som du sier ingen tegn til lekkasje, så er det naturlig å tenke defekt toppakning. Hvis toppakningen lekker mot en kjølekanal kan du få luft i systemet som igjen gir varm/kald luft.
Etterfyll ekspansjonstanken, ta av lokket og start motoren. Gi litt gass et par ganger og la den gå noen sek på tomgang. Hvis den da kaster ut vannet, så kan du forberede deg på å skifte pakningen.. Men håper det er en billigere forklaring.
