Rust i Hjulbue bak på ng900.
Moderator: Moderatorer
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Rust i Hjulbue bak på ng900.
Hei hei....
Har styra litt med bilen i dag, og da oppdaget jeg noe som jeg ikke syntes noe om!
I venstre hjulbue bak var det rustet i filler rundt der demperen går igjennom.
Noen som vet om folk som tar en slik sveisejobb? Man må vel egentlig skjære ut rustbiten. Deretter forme en plate for å sveise den på etterpå? Eller funker det å skjære ut en bit av en bil på huggeren for å erstatte med den?
Noen som kan hjelpe meg med noen synspunkter rundt dette?
mvh
kjell
Saab 900, 95''
Har styra litt med bilen i dag, og da oppdaget jeg noe som jeg ikke syntes noe om!
I venstre hjulbue bak var det rustet i filler rundt der demperen går igjennom.
Noen som vet om folk som tar en slik sveisejobb? Man må vel egentlig skjære ut rustbiten. Deretter forme en plate for å sveise den på etterpå? Eller funker det å skjære ut en bit av en bil på huggeren for å erstatte med den?
Noen som kan hjelpe meg med noen synspunkter rundt dette?
mvh
kjell
Saab 900, 95''
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Rust i Hjulbue bak på ng900.
Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan demperfestet ser ut på ng900. Men det burde gå fint å kappe ut fra en annen bil, om du finner en som ikke er rustet på samme sted. Ellers ville jeg sjekket med Veng, jeg kjøpte dempertårn bak til 99an der
(Skulle sjekke om Veng hadde delen til deg, men fikk ikke nettkatalogen deres til å fungere idag
)
EDIT: http://www.veng.no" onclick="window.open(this.href);return false;, om du kontakter dem ser jeg ikke bort fra at de har delen til deg, for noen hundrelapper. Så må du bare få noen til å kappe ut det gamle, og sveise inn det nye, om du ikke gjør dette selv
)

EDIT: http://www.veng.no" onclick="window.open(this.href);return false;, om du kontakter dem ser jeg ikke bort fra at de har delen til deg, for noen hundrelapper. Så må du bare få noen til å kappe ut det gamle, og sveise inn det nye, om du ikke gjør dette selv

-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Her er mine synspunkter hvis du vil ha ( hvis ikke , får du se bort fra dem
).
1 : De fleste karosseri og/eller rustverksteder tar sånn jobb og sikkert mange andre .
2 : Viktig å fjerne all rust , og du kan selvfølgelig ta den aktuelle biten fra en tilsvarende bil , men spørsmålet er jo da om den er like råtten . Vet ikke om Veng etc har piratkarosserideler til der du skal ha jeg ?
Eventuellt kan man lage delen selv , noe som sikkert blir minst like bra , hvis ikke bedre , så lenge man vet hva man gjør .
Hiv gjerne inn noen bilder

1 : De fleste karosseri og/eller rustverksteder tar sånn jobb og sikkert mange andre .
2 : Viktig å fjerne all rust , og du kan selvfølgelig ta den aktuelle biten fra en tilsvarende bil , men spørsmålet er jo da om den er like råtten . Vet ikke om Veng etc har piratkarosserideler til der du skal ha jeg ?
Eventuellt kan man lage delen selv , noe som sikkert blir minst like bra , hvis ikke bedre , så lenge man vet hva man gjør .
Hiv gjerne inn noen bilder

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Kapa bort rosten och svetsa i en bit som du antingen lagar själv eller kapar ur hos en hogger.
Det är inte så vanligt att det rostar där, om inte noen har varit slarvig med tilltrekking av stötdämparen.
Då blir det gärna slitet där och därmed kommer rosten.
Mvh
Det är inte så vanligt att det rostar där, om inte noen har varit slarvig med tilltrekking av stötdämparen.
Då blir det gärna slitet där och därmed kommer rosten.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!

- Kjell N1179
- 1,5 bar
Takker for svar
.
Så i katalogen til veng, og der hadde dem hjulbu bak til ng 900 4-dørs. Det er jo hva jeg har. Men det sto ikke noe om høyre eller venstre, er dem like?
Egentlig kunne jeg godt tenke meg å få noen som har gjort dette før til å gjøre det for meg! Enten hos verksted eller privat!
Noen som har tips på hvem som eventuelt tar en slik jobb, som og er flinke? Helst i område rundt Sande i Vestfold-Langhus i akershus.
Selv så har jeg ikke utstyr til en slik jobb, og jeg har ikke så mye erfaring med slikt. Derfor er jeg åpen for tips og råd
.
Skal prøve å ta et bilde som beskriver litt av probleme. Men sånn jeg fant rusen var at jeg hadde av hjulet og kjente rundt der demperen går igjennom hjulbua.
mvh
kjell

Så i katalogen til veng, og der hadde dem hjulbu bak til ng 900 4-dørs. Det er jo hva jeg har. Men det sto ikke noe om høyre eller venstre, er dem like?
Egentlig kunne jeg godt tenke meg å få noen som har gjort dette før til å gjøre det for meg! Enten hos verksted eller privat!
Noen som har tips på hvem som eventuelt tar en slik jobb, som og er flinke? Helst i område rundt Sande i Vestfold-Langhus i akershus.
Selv så har jeg ikke utstyr til en slik jobb, og jeg har ikke så mye erfaring med slikt. Derfor er jeg åpen for tips og råd

Skal prøve å ta et bilde som beskriver litt av probleme. Men sånn jeg fant rusen var at jeg hadde av hjulet og kjente rundt der demperen går igjennom hjulbua.
mvh
kjell
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Saab900STCR
- MAX BOOST
Jag tvivlar på att det finns som skärmbue på Veng, det dom har är sannsynligvis själva hjulbuen på yttersidan.
Om jag förstått dig rätt så pratar du om stötdämparfästet innuti bilen?
Det kommer man åt genom att skru lös höytalarna bak å så vippe teppet där till side.
Det är en enkel jobb om man har tillgång till ett sveiseapparat och lite plåt.
Mvh
Om jag förstått dig rätt så pratar du om stötdämparfästet innuti bilen?
Det kommer man åt genom att skru lös höytalarna bak å så vippe teppet där till side.
Det är en enkel jobb om man har tillgång till ett sveiseapparat och lite plåt.
Mvh
Anders N652

- Kjell N1179
- 1,5 bar
http://www.raceinfo.no/temp/tn_DSC00309_2.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tester om det funker å bruke racing sin opplaster
.
Markerte rusta med kopperfett
Tester om det funker å bruke racing sin opplaster

Markerte rusta med kopperfett
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Kjell N1179
- 1,5 bar
men på innsiden synes ikke rusta så godt. Rusten kommer jo ifra utsiden. Virker som om det er blitt tektylert utenpå fuktighet. Derfor tror jeg det har rustet. Det er vel ikke store sveise jobben, men ønsker fortsatt en med erfaring skal gjøre det. http://www.raceinfo.no/temp/tn_DSC00311_1.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- Saab900STCR
- MAX BOOST
Tro mig, det är mycket lättare att ta det innifrån!
Bara att måle hur mycket runt hålet för stötdämparen man må ta.
Lycka till!
Mvh
Bara att måle hur mycket runt hålet för stötdämparen man må ta.
Lycka till!
Mvh
Anders N652