Jeg står mellom to valg:
Enten selger jeg saaben, eller så styler jeg den opp litt.
Jeg har avertert den, men har hørt at markedet er vanskelig om dagen, så jeg har belaget meg på lang ventetid. Hadde egentlig tenkt å bruke sommeren på en ny bil, men dersom jeg ikke selger, vil jeg bruke sommeren på saaben. Jeg er helt rookie på styling og effektøkning, så jeg har noen spørsmål:
Gjelder Saab 9000 96-mod CDE 2.0
1. Hva er lovlig å gjøre med motoren, og hvor mye vil det koste? Jeg tenker å gjøre alt lovlig, både arbeid og resultat. (sikkert mange som rister på hodet nå, men husk at jeg er helt rookie hehe). Tenkte på tanken på å øke fra 150 til 200 hester. Hva skal til, og hvor mye koster det å få godkjent?
2. Hvilke felger kan jeg ha på bilen? Hva er lov i dekkbredde osv? (husker noe om 10% over vognkort?)
Hvilke dimensjoner må jeg søke etter?
3. Hva kan jeg gjøre på utseende til bilen? Finnes det spesielle kit eller lykter jeg kan montere?
Tenkte å ikke bruke mer enn 10-15 000kr til sammen på alt jeg kan gjøre. Det viktigste er motoreffekt, deretter felger og til slutt lykter og stylingkit.
Håper noen har noen tips.
Hva er lovlig?
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Hva er lovlig?
1. Siden 9000 Aero har 225 HK, vil jeg tro dette er den maksimale effekten for hva som er "enkelt" å få godkjent. Så vidt jeg vet trenger du for å få dette magnetventil, IC, lmm og programvare. For selve godkjenningen er jeg usikker på hva som trengs, det kan sikkert noen andre svare bedre på.
2. Du kan ha så brede dekk du bare orker, så lenge gripeflaten på dekket ikke stikker utenfor hjulbuen. Utenom dette er det absolutt ingen begrensning på bredden. Det som er viktig er at innpresset på felgene ikke må være endret mer enn 7,5mm pr. side, altså 15mm totalt på hver aksling, og at rullediameteren på dekket ikke avviker mer enn 5% fra den orginale dimmensjonen.
Jeg godkjente senkesett på min forrige bil, og spurte samtidig om mine 225/40-18 dekk/felger behøvde godkjenning. Orginalt var for øvrig 185/65/14. Karen på biltilsynet kikket bort på bilen, spurte om innpresset var riktig, og sa det ikke en gang var nødvendig å få det i vognkortet, men skrev likevel inn "alternativ dekkdimmensjon" for å være på den sikre siden.
3. Du kan jo for eksempel montere aerostyling, ganske så pent syns jeg. Ellers kan du jo senke den, etter min mening det som gjør mest med utseendet på en bil i forhold til prisen, santidig som den blir mer sportslig å kjøre.
2. Du kan ha så brede dekk du bare orker, så lenge gripeflaten på dekket ikke stikker utenfor hjulbuen. Utenom dette er det absolutt ingen begrensning på bredden. Det som er viktig er at innpresset på felgene ikke må være endret mer enn 7,5mm pr. side, altså 15mm totalt på hver aksling, og at rullediameteren på dekket ikke avviker mer enn 5% fra den orginale dimmensjonen.
Jeg godkjente senkesett på min forrige bil, og spurte samtidig om mine 225/40-18 dekk/felger behøvde godkjenning. Orginalt var for øvrig 185/65/14. Karen på biltilsynet kikket bort på bilen, spurte om innpresset var riktig, og sa det ikke en gang var nødvendig å få det i vognkortet, men skrev likevel inn "alternativ dekkdimmensjon" for å være på den sikre siden.
3. Du kan jo for eksempel montere aerostyling, ganske så pent syns jeg. Ellers kan du jo senke den, etter min mening det som gjør mest med utseendet på en bil i forhold til prisen, santidig som den blir mer sportslig å kjøre.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Aerostyling passer ikke på CD'n... dvs frontfanger, sideskjørt og skjermbuelister passer over men man må i såfall forlenge bakfangeren..
Om du skal ha bilen godkjent med flere hester så må du ha trim fra en leverandør som kan levere med godkjenningspapirer eller så må du skifte til en orginal 2.3t saab-motor med mere effekt (170, 200 eller 225hk) ettersom man på disse kan dokumentere utslipp mm.
Forresten så finnes det vel også en orginal programvare til 2-literen på 185 eller 200 hk? ettersom den motoren sitter i Italienske Aeroer.
Om du skal ha bilen godkjent med flere hester så må du ha trim fra en leverandør som kan levere med godkjenningspapirer eller så må du skifte til en orginal 2.3t saab-motor med mere effekt (170, 200 eller 225hk) ettersom man på disse kan dokumentere utslipp mm.
Forresten så finnes det vel også en orginal programvare til 2-literen på 185 eller 200 hk? ettersom den motoren sitter i Italienske Aeroer.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Finns det lovlig trimvare ifra SAAB ? eller GM sin leverandør til 9000 ?
Trodde de ikke leverte til 9000
Mvh
Bænt
Trodde de ikke leverte til 9000

Mvh
Bænt
Close to your saab,closer to you with Speedparts
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Ja det var nok det, for det finnes ikke noe annet godkjent av hverken GM eller Statens vegvesen til 9000Daniel N683 skrev:Siden han har en 2.0t 150hk'er så tenkes det nok på chip'en saab leverte orginalt til fulltrykkeren...

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts