Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 05 apr 2008, 17:21
Jeg lurer på hva dette røret (merket med rødt) heter, evt hvor jeg kan få tak i det (har speedparts det?)
takk for hjelpen!
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 05 apr 2008, 19:00
Kan være greit å vite hva slags bil og motor dette dreier seg om.
Men det kan se ut som maskina står i en og900?
Isåfall, sikker på at det skal være noe rør det i det hele tatt? Har aldri jeg sett der hvertfall

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 05 apr 2008, 19:15
Det er oljerørene som leverer olje til kamoverfallene på de gamle 16-ventilerne..
Tviler på at du finner disse hos SP, men kan du ikke bruke de gamle da?
Du får kjøpt nye plastkoblinger hos Saab
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 05 apr 2008, 20:43
Ja, er en og900. tingen er at forrige eier tok disse og brukte i en annen bil, dermed har jeg ikke de lenger.
Når du sier at SAAb har nye, mener du da hvilken som helst SAAb forhandler?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 05 apr 2008, 20:53
Trazor skrev:
Når du sier at SAAb har nye, mener du da hvilken som helst SAAb forhandler?
Japp
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 06 apr 2008, 01:02
Men er rørene plast? Kan jo se for meg at det blir ganske varmt der, og at de da vil smelte....?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 06 apr 2008, 01:22
Trazor skrev:Men er rørene plast? Kan jo se for meg at det blir ganske varmt der, og at de da vil smelte....?
Hvis det blir så varmt så de smelter så har du større bekymmer enn de plastrørene

Så det skal nok ikke være noe problem....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 06 apr 2008, 02:36
Trazor skrev:Men er rørene plast? Kan jo se for meg at det blir ganske varmt der, og at de da vil smelte....?
Nei, rørene er av metall, men "koblingene" eller endestykkene er av plast
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 06 apr 2008, 12:26
Tor N12 skrev:Trazor skrev:Men er rørene plast? Kan jo se for meg at det blir ganske varmt der, og at de da vil smelte....?
Nei, rørene er av metall, men "koblingene" eller endestykkene er av plast
Ok, så du mener at en SAAB forhandler skal ha både koblingene og rør?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Liebak
- 2.0 bar

- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Legg inn
av Liebak » 06 apr 2008, 16:09
tor har beskrevet hva det er til og hvordan dem er, men saab på hamar kunne ikke skaffe disse lenger...så blir ikke overrasket hvis du får problemer med å finne nye... siden skjøtene er i plast og dem har hatt et liv i kombinasjon av olje og varmt, kaldt mange ganger er dem ofte veldig skjøre. så er kanskje ikke så lett å å finne brukte heller... tror den løsningen der for å smøre kam kunne ble brukt et år eller to på di første t16...
SAAB SPORT & RALLY
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 07 apr 2008, 22:06
Nå vet jeg hvor jeg kan få tak i koblingene i hvertfall, men er det noen som vet dimensjoner og materiale på selve rørene? Hvis noen har et bilde over hvordan røret jeg mangler sitter, hadde jeg vært veldig takknemmelig for å få se det

SAAB 900 Aero, 1985.