motoren bare stopper brått
Moderator: Moderatorer
motoren bare stopper brått
hei.
har problemer med min saab 9000 2,3l, 91mod
Det hele begynte med at den fuska, så jeg bytta plugger. Da gikk dette greit et par dager.....så stopper bare motoren brått, uten forvarsel eller noe???
kan ta flere timer før den starter igjen.
det som jeg har funnet ut er at bensinpumpa ikke lager noen lyd når jeg starter opp, så den er nok deffekt.
Nå har jeg testa ut dette med servopumpa, det stemte ikke helt i lengden......men kan det vere noe strøm feil som gjør at bensinpumpa plutselig ikke får strøm???
I stad virka ingen ting, alt det elektriske ble borte, men batteriet var full lada??
etter en stund kom det på igjen og bilen gikk.....ca en halv time, og nå står den igjen. Fortsatt så er lyden borte fra bensinpumpa....
håper noen har noe svar på dette til meg?
har problemer med min saab 9000 2,3l, 91mod
Det hele begynte med at den fuska, så jeg bytta plugger. Da gikk dette greit et par dager.....så stopper bare motoren brått, uten forvarsel eller noe???
kan ta flere timer før den starter igjen.
det som jeg har funnet ut er at bensinpumpa ikke lager noen lyd når jeg starter opp, så den er nok deffekt.
Nå har jeg testa ut dette med servopumpa, det stemte ikke helt i lengden......men kan det vere noe strøm feil som gjør at bensinpumpa plutselig ikke får strøm???
I stad virka ingen ting, alt det elektriske ble borte, men batteriet var full lada??
etter en stund kom det på igjen og bilen gikk.....ca en halv time, og nå står den igjen. Fortsatt så er lyden borte fra bensinpumpa....
håper noen har noe svar på dette til meg?
er en gutt på snart 30 år, har altid skrudd bil siden jeg var guttunge, har nå min 4 saab 9000, som er en 2,3 l , 91 mod, automat.(min første automat). digger denne bilen:)
- Ole N26
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
- Kontakt:
Re: motoren bare stopper brått
Hvis alt er dødt, vil jeg tippe på tenningsbakstykke. Hvis det kun er motor som er død, kan det jo være at veivakselføleren har tatt kvelden. Den kan ha en tendens til å slutte å virke når den blir varm, for så å virke igjen når den er kald.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
takk, da skal jeg prøve på det 

er en gutt på snart 30 år, har altid skrudd bil siden jeg var guttunge, har nå min 4 saab 9000, som er en 2,3 l , 91 mod, automat.(min første automat). digger denne bilen:)
nå har jeg prøvd masse, bytta fuel rele men dette hjalp ikke. men hvor sitter denne tenningsbakstykke/ veivakselføleren??
har sett over alt..men finner ikke noe føler av noe slag .......
har sett over alt..men finner ikke noe føler av noe slag .......

- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Tenningsbakstykke= er selve bryteren bak tenningslåsen...
Veivakselgiveren sitter bak reimhjulet på motoren.
Veivakselgiveren sitter bak reimhjulet på motoren.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
ok tusen takk da skal jeg se på det i morgen 

nå har jeg målt meg fram til at når motoren stopper så er det ett eller annet som bryter strømmen til bensin pumpa......strømmen blir rett og slett borte på den........kan det fortsatt hvere veivakselgiveren eller teningsbakstykket??
uten veivakselsignal svirrer ikke pumpa så vidt jeg veit. ville ha sjekka den ja 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
oki da bytter jeg den... 

- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Ikke bytt pumpa, sånn uten videre!
Tror du skal høre om noen på forumet har skjema over styring og spenningforsyning av pumpekretsen.
Det er ingen feilindikasjon i seg selv av pumpa stopper når motoren stopper. Styresentralen skal oftest jorde hovedreleet et par sekunder før oppstart, og bryter så snart turtallsignal opphører. Så at motoren stopper SKAL kutte pumpa! Det er jo uansett ikke pumpa sin feil at spenningen forsvinner, den lager jo ikke noe strøm alene. Dette kommer jo fra styresia, batteri, hovedsikring, ignition2, hovedrele, styresentral osv osv...
Er helt med som ole sier, veivføler. Denne er nesten det første som bør sjekkes. Vet ikke med kunnskapen og utstyret, men utifra ordlyden din tror jeg du fint kan klare å hjelpe deg selv et godt stykke med et koblingsskjema
For her synes jeg du allerede har byttet nok, og virker oppegående til å få gjort litt mer feilsøk før neste reparasjon 
Tror du skal høre om noen på forumet har skjema over styring og spenningforsyning av pumpekretsen.
Det er ingen feilindikasjon i seg selv av pumpa stopper når motoren stopper. Styresentralen skal oftest jorde hovedreleet et par sekunder før oppstart, og bryter så snart turtallsignal opphører. Så at motoren stopper SKAL kutte pumpa! Det er jo uansett ikke pumpa sin feil at spenningen forsvinner, den lager jo ikke noe strøm alene. Dette kommer jo fra styresia, batteri, hovedsikring, ignition2, hovedrele, styresentral osv osv...
Er helt med som ole sier, veivføler. Denne er nesten det første som bør sjekkes. Vet ikke med kunnskapen og utstyret, men utifra ordlyden din tror jeg du fint kan klare å hjelpe deg selv et godt stykke med et koblingsskjema

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er da heller ikke tema? Er vel veivakselgiveren han tenker å bytte, slik jeg forstår det.Haaka skrev:Ikke bytt pumpa, sånn uten videre!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Haaka
- 2.0 bar

Men er da fortsatt litt difust i mitt hode:
Når veivføler og pumpe sies i samme setning i neste innlegg, og: "Da bytter jeg den", så kunne det jo nesten vært hvasomhelst.. Men var det føleren det var snakk om, er den greimortofos skrev:bensin pumpa......strømmen blir rett og slett borte på den

jeg har ikke bytta veivføleren enda.
jeg bare venter på noen hint og tips, men hvis dere mener at det er det første jeg burde bytte så gjør jeg det
jeg bare venter på noen hint og tips, men hvis dere mener at det er det første jeg burde bytte så gjør jeg det

- Haaka
- 2.0 bar
Det er i allefall noe av det første som kan sjekkes...mortofos skrev:jeg har ikke bytta veivføleren enda.
Om du skrur den ut kan du fort inspisere at det ikke er noen synlige skader på den. De aller fleste tilfeller er det nok en intern komponentfeil, men av og til kan de også slåes i stykker, ødelegges pga andre defekter i clutsj, svinghjul, reimskive osv. Ser den intakt ut kan du måle spenning av den, helst med scope.. Om føleren står der den skal stå, vil den indusere en svak spenning ettersom tennene på svinghjulet/reimskiva (aperture disc) nærmer seg sensoren. Kommer en åpning foran sensoren forsvinner induksjonen. Så skal motoren ideelt kjøres til bestemte turtall og utmålte verdier fra føleren stemme med oppgitt data..
Så er det skjema og feilsøk over ledningsnett for å sørge for at signalet når styresentral, måles da direkte over terminaler på styreenhet, og sørger for at signalet verken er svekket, brutt eller forstyrret. Utover det må øvrige systemer sjekkes, evt. skifte styreenhet. Men her går det under tvil an å gamble litt på at det er sensoren. Vanlig feil til symptomene du beskriver. Men igjen bensinpumpa er det nok ikke

etter mye........ ja ja ja ikke så mye men litt skruing, så viser det seg at denne modelen ikke har noen veivakselføler
.
jeg har vist noe som heter så fint som ''jettronic'' system viser det seg etter mye
Og i det systemet så står ikke veivakselen nevt engang...... men hadde jeg hatt ''tritonic'' ( eller noe i den duren) så hadde jeg hatt den føleren.
så jeg er ''back'' for mere tips

jeg har vist noe som heter så fint som ''jettronic'' system viser det seg etter mye

Og i det systemet så står ikke veivakselen nevt engang...... men hadde jeg hatt ''tritonic'' ( eller noe i den duren) så hadde jeg hatt den føleren.
så jeg er ''back'' for mere tips