Lucas-problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Sted: Årnes, Romerike

Lucas-problemer

Legg inn av Rune N35 » 09 mai 2004, 14:52

Intr i å høre om andres problemer med dette eminente(?! :roll: ) innsprutet. Har ett eksemplar som tøyser litt innimellom. Bl.a starter helt fint for å stoppe igjen etter tre sekunder og så vise seg å være helt komplett umulig å starte igjen før dagen etter. (starter'n går, men den tenner ikke) Gnista ER der, pluggene er nye, det hjelper heller ikke å sette i en tenningsmodul som fungerer helt fint i en annen bil. Har tenkt på coil (om den fusker)og bensinfilter, men får ikke gjort no mer før neste helg, så innspill er velkommen. Det skal også nevnes at topp-pakningen skal byttes fordi det forsvinner litt vann ut i eksosen. Rett etter oppstart virker det som den går på 3 sylindre et lite øyeblikk.
Kan jo selvfølgelig også være bensinpumpa eller releet, for det er nok bensin som er problemet her.
Forrige helg starta jeg den for første gang etter vinteren, og da starta den på første varvet, og gikk som ei klokke i 20-30 mil, med endel start og stopp av motoren..
Sist redigert av Rune N35 den 14 mai 2004, 20:38, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST

Legg inn av Rune N35 » 09 mai 2004, 14:58

Fant denne på STCS, ligner igrunn mye på mitt problem, får teste med en annen LMM, noen som har?

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ight=lucas

Glemte å nevne at når jeg starter kjerra og den faktisk går så ruser den opp til rundt 3000 før den roer seg på tomgangen etter et par sekunder.
Venter på et chip fra SP, kan jo hende dette løser problemet også.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 09 mai 2004, 21:04

Akkurat samme problem hadde jeg !!

Bensinpumpereleet som streiker!

Kan nødjukse litt ved å slå hardt under hanskerommet for så å starte, funker 8 av 10 ganger.

Det er dårlig jording på pinne 1 i en boks som sitter rett under rattet, og forårsaker at releet brenner opp. Jeg fikk beskjed om å rengjøre pinne 1 og bytta relè, vips alt ok, har ikke hatt problemer siden

Pumpereleèt sitter over bensinboksen, du må ut med midtkonsoll og undersiden av dashen. Det sitter 2 helt like releer der, bensinpumpe og innsprut. Mener at det lengst frem mot motoren er til bensinpumpa.

Koster ca 100lapp.

Tomgagen min var også litt opp og ned, rengjorde tomgangsmotor og det blei ganske bra. Det hender at den er litt høy etter hardkjøring, men roer seg etter ca 10 sek... :?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mai 2004, 09:04

Hm, dette var ikkje dumt å ha på minnet Kristian, då monge med Lucas ser ut til å gramme seg. Eg er BTw ein (endå) fornøgd kunde, eg har ikkje merka noko forskjell på Lucas vs Bosch i bruk. Einaste når eg skulle ha nytt luftfilter, då måtte eg kjøpe filter som var til 8v turbo og Lucas, 16v Bosch har anna filter visstnok.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST

Legg inn av Rune N35 » 10 mai 2004, 09:53

Jaja, da er det bare å ta ned igjen knebeskyttelsen, har nettopp hatt den ute i to uker...hehe..

Takk for tipset, hadde vel en mistanke. Men den boksen under rattet? hva er det?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 10 mai 2004, 14:39

Jag har ingen aning alls!?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST

Legg inn av Rune N35 » 14 mai 2004, 16:40

Begynner virkelig å gå tom for ideer nå...bytta releet til bensinpumpa nå, ingen skillnad alls. Kan det være LMM tro? forhåpentligvis tester jeg en annen slik i morra, så får vi se.
Det merkelige er at bilen starta med en gang jeg vrei m nøkkelen nå i ettermiddag. Den har stått siden forrige fredag. Kjørte ut av garasjen og lot den bli litt varm. Stoppa den og da er den komplett umulig å starte igjen. ikke antydning til liv, bare går å går på starter'n.

Ingen andre som har vært ute for dette uten at det har vært releet??

EDIT: Kristian, hva for en boks under rattet måtte du gjøre rein pinne 1 i?
Er jo bare to releer der, det ene er blinklyset, det andre aner jeg ikke hva er..
EDIT 2: Det andre er visst til intervallen på pussera iflg EPC:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 14 mai 2004, 17:26

Hos meg mener jeg det var en boks på ca 10*5cm under rattet et sted, aner ikke hva slags boks det er eller hvorfor pinne 1 skulle rengjøres men det var det jeg fikk beskjed om.... :?

Jeg skal ikke på treffet i mårra, ellers kunne du jo prøvd min.... Eller så prøver vi en annen gang.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST

Legg inn av Rune N35 » 15 mai 2004, 02:14

Tok opp tomgangsventilen (reglerventil som det så fint heter i EPC).
Inni den er det et stempel, med fjær rundt, som sitter bom fast. Ventilen var dermed nesten helt stengt. Det er vel slik at trykket ved gasspjeldet åpner ventilen og så får ECU'n et signal om hvor åpen den er? Slik at den igrunn skal være nesten lukket på tomgang/motor av?! Da er det jo logisk at den er lukket, men det at det er umulig å fløtta på det stempelet for skrutrekker'n er jo ikke så logisk. Mistenker at det er no muffens med den, men bilen burde vel starte for det, og så kanskje stoppe igjen. Nå fins det jo ikke antydning til liv...
Planen nå er å teste en annen LMM, få justert tenninga og bytta bensinfilteret (og se på en annen reglerventil) for å ha gjort det. Må jo snart se å få igang denna kjerra, det er jo sommer...selv om det er +1 her på tundraen nå..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST

Legg inn av Rune N35 » 17 mai 2004, 22:15

Så har det skjedd igjen, kjerra har gått uten problemer lørdag kveld, hele søndag og mandag...helt til jeg skulle hjem fra kompisen min i kveld, begynte med at motor'n mista all kraft, som om tenninga eller bensina ble borte. kke no bråstopp, motor'n bare døde...tro inn kløtsjen og når jeg slapp den igjen så starta den på nytt. Måtte innom Esso'n, og når jeg trilla inn på plassen der så døde den helt, komplett umulig å få liv i igjen..
Har nå bytta lmm, fordelerlokk, rotor, pluggledninger, coil, "coil-ledning", bensinpumperele og Lucas-boks-rele, samt sjekka gnistgap på plugga.. Det eneste jeg kan tenke meg nå er bensinfilteret og den motstanden til dysene (gullfarga sak). Skal teste dette i morra, hjelper ikke det åker den rett inn hos Taugbøl...
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Macgeier

Legg inn av Macgeier » 19 mai 2004, 07:33

En ting som er verdt å sjekke.
Temperaturgiveren :!:
Hvis den er defekt eller vaklete så kan du få problemer som du beskriver.
Hvis den har hengt seg opp på kald motor, så kan du starte helt fint så lenge motoren er kald, det vil si den "choker" og alt er fryd og gammen.
MEN, hvis du hart varm motor og systemet choker, så vil motoren druknes i bensin og du får "aldri start", helt død.
Tips: Ved mistanke om druknet motor, napp ut sikringen til bensinpumpa, kjør motoren litt på starteren med full gass for tømme cylindere. Sett inn sikringen og forsøk å starte motoren.

"motor'n mista all kraft, som om tenninga eller bensina ble borte. kke no bråstopp, motor'n bare døde..."
Her kan det være at temperaturgiveren, plutselig viser ISKALD motor og kaldstart sytemet choker motoren ihjel.

Brukeravatar
paal
Sted: Kongsberg

Legg inn av paal » 19 mai 2004, 07:52

Jeg hadde et tilsvarende problem. Bilen gikk fint og reint, men da den var blitt god og varm stoppet motoren når jeg trykket inn klutsjen. Etter stopp var det totalt umulig å få start før bilen hadde blitt kald igjen. I fart startet den ved å slippe ut klutsjen igjen....

Feilen hos meg var at jeg ved olje bytte, så hadde jeg rett og slett ikke fått satt på oljepåfyllingslokket skikkelig. Fikk også et tips om at det kunne være olje ventilasjonslokket på toppen som ikke var tett.

Ta en sjekk av disse to punktene, så er det også evt elimenert som feilkilde!

Lykke til!
Paal

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST

Legg inn av Rune N35 » 19 mai 2004, 15:48

Takk for innspill, tempmåleren skal sjekkes, det er sikkert. virker i grunn som den drukner, for etter å ha blitt taua hjem så starta den igjen, men fy så bensin det lukta.
Lærte også det med oljepåfyllingslokket da jeg sku på ferie i fjor sommer, kom rett borti veien så var det full stopp. Etter litt kjapp banning var vi på farten igjen..Så dette er eliminert ut allerede! 8)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST

Legg inn av Rune N35 » 20 mai 2004, 17:12

Fremgang! tittelen på denne tråden burde kanskje vært litt anerledes..

Bytta tempgiveren som sitter mellom 2. og 3. innsugsfinger, hjalp ikkeno. Men når jeg fikk bytta bensinfilteret, voila! Kan jo fortsatt være no feil, siden den plutselig har starta sånn før også. Men nå går den iallefall! Har spraya tomgangsventilen full av WD-40, skal la den stå sånn til i morra for å få ut litt dritt, tenkte å gjøre reint rundt gass-spjeldet også for å ha gjort det. Time vill sjåvv!

Kan filteret ha tetta seg slik at pumpa har stoppa fordi trykket mellom pumpa og filteret har blitt for stort? For det sitter vel en overtrykksventil på'n antagelig.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar