9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av janerik171187 » 27 apr 2008, 03:13

har da en m86 9000 t16 som har vært automatgir, men er manuell i den nå.

den vil ikke starte, eller rettere sagt, bensinpumpa starter ikke og tenninga (coil etc) får ikke spenning\gnist

hva kan være feilen som gir dette resultatet?

har da testet å "tyvkople" bensinpumpe releet, fungerer fint da (også den krasjbryteren fungerer)

er det noen steder man kan tyvkople tenningssystemet? gi 12v rett inn på coil kanskje?

men lurte også på en ting til, har hørt at man må laske noen ledninger for å få bilen til å tro at automatkassa (som da selvfølgelig er borte) står i park for å få start? hvor pleier man å gjøre det evnt?

skal se litt på det imorra, så kjekt å ha noen tips\hint på veien :)
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av Ingvar N629 » 27 apr 2008, 11:11

Hallgiver?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av janerik171187 » 27 apr 2008, 13:08

Ingvar N629 skrev:Hallgiver?

hvor er den :P? åssen ser den ut? bilde? :)

går det evnt an å måle den?

kan vell legge til at blinklysene fungerer heller ikke :P ivaffall ikke nødblinken
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av Skaten N671 » 27 apr 2008, 13:30

Hall-givaren set inni fordelaren....den som dannar pulsane som gjer at coilen vert magnetisert, og som igjen fører til gnist på pluggane...


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av Morten N88 » 27 apr 2008, 13:50

Det er nok de ledningene som tror at bilen står i park ja :) Bygde om min til manuell for ett år sia.

Det er en sånn firkantet ledningskontakt oppe i dashen, du kommer til den underifra på passasjersida. Det er ett svart kontaktstykke med en motdel med tre (tror jeg) ledninger som bare går i sløyfe. Du trenger en ny slik sak fra en manuell bil ellers må du skifte om plasseringen på ledningene i den du har. Tror nok jeg skal ha en om du ikke har delebil selv å plukke fra :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av janerik171187 » 27 apr 2008, 13:56

Vegard Skaten skrev:Hall-givaren set inni fordelaren....den som dannar pulsane som gjer at coilen vert magnetisert, og som igjen fører til gnist på pluggane...


Vegard

går det an å måle om den er ødelagt?

evnt, er det en lik en i en 8v turbo motor? har en delemotor liggendes av 8v typen se.

må det være orginal coil? har en biltemacoil på den nå se, men har org coilen liggendes
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av Morten N88 » 27 apr 2008, 13:57

Du må uansett skifte om det kontaktstykket til manuell. Før du gjør det vil ikke bilen starte samme hva du gjør :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av janerik171187 » 27 apr 2008, 13:59

Morten N88 skrev:Det er nok de ledningene som tror at bilen står i park ja :) Bygde om min til manuell for ett år sia.

Det er en sånn firkantet ledningskontakt oppe i dashen, du kommer til den underifra på passasjersida. Det er ett svart kontaktstykke med en motdel med tre (tror jeg) ledninger som bare går i sløyfe. Du trenger en ny slik sak fra en manuell bil ellers må du skifte om plasseringen på ledningene i den du har. Tror nok jeg skal ha en om du ikke har delebil selv å plukke fra :)

fant en sånn greie som lå i bagasjerommet, er 2 kontakter som sitter sammen i hverandre, er vell 2 og 2 ledninger so mer skjøtet inn i hverandre (med kabelsko)

fant en plugg bak cdspilleren omtrent som den passet inn i. ser ut som den man plugger vindusheisbryteren til 900 i bare litt større om jeg husker rett.

har du et bilde evnt av en sånn dert fra manuell bil?

evnt bilde der den står plugget i.

hadde og vært kjekt å vite hvilke ledninger som skal koples sammen slik at jeg kan teste det før jeg får tak i en ordentlig plugg.
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av janerik171187 » 27 apr 2008, 14:08

Morten N88 skrev:Du må uansett skifte om det kontaktstykket til manuell. Før du gjør det vil ikke bilen starte samme hva du gjør :wink:
bilen har startet før, tok et lite bytte mot 900'n jeg hadde i denne 9000'n, med godt mellomlegg imellom da seff :P

han skulle bytte blinkrele pga nødblinken som ikke funket, men har ikke villet starte siden.

men hvis det var det koplingstykket i forbindelse med girkassa som lå i bagasjerommet så er det ikke rart dne ikke ville starte :P
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av Morten N88 » 27 apr 2008, 14:15

Okei.. Forsto det som du hadde byggd den om nå jeg. Hvis den har vært startet opp men manuellkassa, er kontaktstykket nok byttet.
Men siden den ikke ville starte etter han byttet nødlinkrele, kanskje han satte blinkreleet på plassen til releet for bensinpumpa så den ikke vil starte?? Vill gjetting dette altså, men bilen skal jo starte selv etter man bytter blinkersrele.. :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av janerik171187 » 27 apr 2008, 15:17

Morten N88 skrev:Okei.. Forsto det som du hadde byggd den om nå jeg. Hvis den har vært startet opp men manuellkassa, er kontaktstykket nok byttet.
Men siden den ikke ville starte etter han byttet nødlinkrele, kanskje han satte blinkreleet på plassen til releet for bensinpumpa så den ikke vil starte?? Vill gjetting dette altså, men bilen skal jo starte selv etter man bytter blinkersrele.. :wink:

han hadde tenninga på når han byttet blinkrele (biltema rele :P) så kan hende han har kortsluttet et eller annet, han var ikek helt sikker på at det var riktig blinkrele heller så

nødblinken fungerte ikek med nytt rele heller da :P

men hvis det er det koplingsstykket jeg fant i bagasjerommet som har med

bensinpumpe relleet fungerer som det skal og er på rett plass, har tatt å tyvkoplet relleet (rett før den krasjbryteren som skrur det av ved krasj) og da starter pumpa. så lligger evnt et sted i styrekretsen.

turtelleren beveger seg ikke når man prøver å starte om det har noe å si.

men tok litt bilder av litt plugger bak cd-spilleren driver å legger de inn nå så de kommer opp her snart
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av janerik171187 » 27 apr 2008, 15:35

her kommer bildene, er int i hvilken plugg som er den til girkasseadaptergreiene.-

her er 2 plugger: ligner på de som cdspilleren plugges i men er ikke de
Bilde

en plugg som ligger gjemt inni hullet:
Bilde
Bilde

er den siste som det adapteret jeg fant i bagasjerommet passer nedi.

adapteret:
Bilde
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av janerik171187 » 27 apr 2008, 17:56

gode nyheter, fikk start på den :D

var den magnetiseringsgreie under fordelerlokket, skulle sjekke litt der, og ledningene datt fra hverandrem ed en gang jeg tok på de, så var ikke helt god kontakt der hehe, byttet til kabelsko så ble den good


tikket litt da men men :P

fyllte på litt olje så ble dne bedre, går det an å justere ventilene? evnt åssen?
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av Tor N12 » 27 apr 2008, 18:00

Du kan ikke justere ventilene nei, den har hydrauliske løftere. Om en eller flere av disse bråker så kan du evt prøve å rense dem ellers må de skiftes, et oljeskift kan også hjelpe på problemet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: 9000 t16 automat til manuell, vil ikke starte, div spørsmål

Legg inn av janerik171187 » 27 apr 2008, 20:35

Tor N12 skrev:Du kan ikke justere ventilene nei, den har hydrauliske løftere. Om en eller flere av disse bråker så kan du evt prøve å rense dem ellers må de skiftes, et oljeskift kan også hjelpe på problemet.

ok, det jeg tenkte meg egentlig,

men først og fremst så blir det nok dieselrens og oljeskift, og eukontroll
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Svar