Bankediode

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Bankediode

Legg inn av LeonLatex » 30 apr 2008, 11:37

Vet ikke om denne skulle legges her eller på elektrisk. Legger den nå her.

Er det pinne 19 eller 9 som man jorder bankediode til på en 96 mod 9000 2.3 T?
Husker ikke hvilken av dem det er da det er mange år siden jeg har gjort det.

Kjetil
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Re: Bankediode

Legg inn av Joachim N370 » 30 apr 2008, 11:41

Trenger du det på 9000 da? Du har vel programmert boks uansett? :?
9³ TurboX

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Bankediode

Legg inn av LeonLatex » 30 apr 2008, 11:50

Joachim N370 skrev:Trenger du det på 9000 da? Du har vel programmert boks uansett? :?
Trenger og trenger... For syns skyld, og ja, det hender det blinker ved belastning på varm motor.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Re: Bankediode

Legg inn av Joachim N370 » 30 apr 2008, 12:17

Men da justerer jo Trionic uansett. :)
9³ TurboX

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Bankediode

Legg inn av LeonLatex » 30 apr 2008, 12:39

Joachim N370 skrev:Men da justerer jo Trionic uansett. :)
Jada, men som jeg sa... mest for syns skyld. Også... Jeg kjører for det meste på 99 oktan V Power Racing fra shell, og jeg misstenker litt at jeg har litt for mye selvantennelse ved skikkelig varm motor når jeg belaster motoren ved for lavt turtall. Så, det er kjekt og følge med når det skjer (om det skjer). I bunn og grunn så skal det ikke forekomme. (som du sier) Så skal Trionic være raskt nok ute til å justere ned tenning, men det kan skje allikevel.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bankediode

Legg inn av Edward N812 » 30 apr 2008, 14:15

bankediode er jo smart å ha selv om du har trionic. om det har en tendens til å begynne å banke i motoren din, særlig om den er original, så er jo noe galt.. da er det greit å kunne se på en bankediode at det er det som er galt, i stedet for å sitte å undre seg over hvorfor bilen går dårligere enn før osv.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bankediode

Legg inn av Ingvar N629 » 30 apr 2008, 14:26

Bankediode på Trionic???
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Bankediode

Legg inn av LeonLatex » 30 apr 2008, 15:07

Ingvar N629 skrev:Bankediode på Trionic???
Ingvar: Les innleggene mine lenger opp så forstår du. Dette gjelder litt for syns skyld og for at jeg har et problem særlig med 99 oktan V Power.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Bankediode

Legg inn av Børre N17 » 30 apr 2008, 15:15

Latex: Du blander ikke sammen med APC boksene da, for på de nyere utgavene av dem er det pinne 19. (om jeg husker riktig da vel og merke)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Bankediode

Legg inn av utengen » 30 apr 2008, 15:58

Hei

På Trionic5 systemene finnes det ikke noen bankesensor som på de eldre Bosch og LH systemene.

viewtopic.php?f=29&t=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Etter som bankning skjer sylinder vis og stift 19 er tom, stift 9 er tenning signal sylinder 1.
(Di kassett stift 2)
Detektering for Di kassett ligger på stift 17 syl 1& 2 (stift 8 på di) og 18 syl 3 & 4 8 stift 9 di) ,men det er detekteringen for forbrenningen ikke noe som sender signal om at den banker.

Om du har problem med bankning er nok tenningen din for optimistisk stilt om du kjører på 99 oktan. :idea:



Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Bankediode

Legg inn av LeonLatex » 30 apr 2008, 16:03

Børre N17 skrev:Latex: Du blander ikke sammen med APC boksene da, for på de nyere utgavene av dem er det pinne 19. (om jeg husker riktig da vel og merke)
Var ute og kikka litt på det nå, og det kan virke som jeg har noen dårlige vakumslanger mellom MV og WG + slangene på MS og AV/DV. Skal bytte disse i kveld og se om det har noe for seg. Må ha bilen klar til minitreffet på Mackarn på jessheim i morgen. Skulle ha vaska og polert i dag også, men den H****** rørleggeren som lovte meg at han skulle ta det i dag har ikke dukka opp som avtalt. Jeg blir så forbanna......
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Bankediode

Legg inn av na_X » 30 apr 2008, 16:03

Q: How do I use the internal "knock" monitor function in the APC controller?
A: You will need a ordinary LED and connect it to pin 19 on the APC controller connector. The pin will be "drawn to zero" (grounded) when the APC controller indicates "knock". Inside the APC controller there are resistors connected in serial with this function, so just connect the anode of the LED to +12v and the cathode of the LED to pin 19 with some wires and you should be set.


Menne, dette er vel mest av alt på eldre biler med APC-boks ja. Når DI kom så var det vel heller ikke vanlig å lodde så alt for mye nedi APCn som jeg har forstått det, forutenom den 9000CDn da med APC/DI på ca. 90-tallet?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Bankediode

Legg inn av LeonLatex » 30 apr 2008, 16:22

Tommy: Takk for et oppklarende svar Tommy. Har nok litt mange baller i luften om dagen. Så klart er det slik du beskriver. Bare blanda sammen litt her med eldre 9000 jeg har hatt sikkert :D . For på de to 87 og 89 modellene jeg har hatt gjorde jeg vel dette. Da pga. at der sitter vel LH injection systemet. Når du nå satte meg på rett spor så gjorde jeg vel ikke dette på den 93 modellen og heller ikke den 95 modellen som jeg forklarte deg litt om på PM i går.Vært litt lenge borte fra gamet sikkert. Men nå er jeg i ferd med å tørke rust av gammel kunnskap.

Som du leser over så har jeg funnet noen dårlige slanger. Feilen kan ligge her tror jeg. Nå merka jeg meg det at ladetrykk ligger så lavt også. Tror jeg skal få tak i en Tech og få lest av koder om jeg ikke finner ut av dette i løpet av noen timer. Ellers så er det nok mulig at tenninga mi er for opptimistisk justert i forhold til 99 oktan. Men det skal vel da igjen ikke ha noe direkte med ladetrykk og gjøre. Skifter slangene først jeg og ser hva som skjer.

Men så er det dette med at det har jo fungert bra frem til denne uke. Men, det kan jo ha litt med at det er + 12 - 15 grader ute og ikke - 5 (brrrrrrrrr... venter på skikkelig sommer nå) :D Ønsker meg ny større IC..... [-o<

Kjetil
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bankediode

Legg inn av Ingvar N629 » 30 apr 2008, 23:38

LeonLatex(Weborakel) skrev:
Ingvar N629 skrev:Bankediode på Trionic???
Ingvar: Les innleggene mine lenger opp så forstår du. Dette gjelder litt for syns skyld og for at jeg har et problem særlig med 99 oktan V Power.
Poenget var at du ikke kan montere bankediode på trionic slik du kan på de eldre APC-boksene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bankediode

Legg inn av Edward N812 » 01 mai 2008, 03:03

jeg hadde tenkt å gå denne veien for "bankediode" på trionic:

"Just connect cathode of LED to T5 pin 8 (should be empty) and anode via proper resistor (680R) to switched 12V. I have used in M96 and M94 9k ECU, but should work in other years aswell I think.

EDIT: proven in road conditions, when led lit > boost down."
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar