Bankediode

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bankediode

Legg inn av Edward N812 » 01 mai 2008, 03:03

jeg hadde tenkt å gå denne veien for "bankediode" på trionic:

"Just connect cathode of LED to T5 pin 8 (should be empty) and anode via proper resistor (680R) to switched 12V. I have used in M96 and M94 9k ECU, but should work in other years aswell I think.

EDIT: proven in road conditions, when led lit > boost down."
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bankediode

Legg inn av Ingvar N629 » 01 mai 2008, 09:34

Det går jo kanskje, har aldri prøvd selv, men da vet du vel ikke at det er tenningsbank den gir signal for?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Bankediode

Legg inn av utengen » 01 mai 2008, 09:38

Hei

Mulig det fungerer, men jeg vet ikke hva slags signal som sendes ut på denne pinnen.
Banke følsomheten skjer i 2 steg, altså først så indikerer den lett bank så litt hardere, leser man med Tech2 så viser den bare bank eller ikke.
For og være sikker på at det er dette som vises så burde man koble opp en Tech2 eller noe som viser hva som skjer når den dioden blinker.
Er det noen som vil teste så kan jeg stille opp med real tids verktøy og sjekke om hva som skjer. :wink:


Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Bankediode

Legg inn av LeonLatex » 01 mai 2008, 10:01

utengen skrev:Hei

Mulig det fungerer, men jeg vet ikke hva slags signal som sendes ut på denne pinnen.
Banke følsomheten skjer i 2 steg, altså først så indikerer den lett bank så litt hardere, leser man med Tech2 så viser den bare bank eller ikke.
For og være sikker på at det er dette som vises så burde man koble opp en Tech2 eller noe som viser hva som skjer når den dioden blinker.
Er det noen som vil teste så kan jeg stille opp med real tids verktøy og sjekke om hva som skjer. :wink:


Mvh

Tommy Utengen
Tommy, jeg trengte og lese litt om dette her. Derfor søkte jeg opp manualen til T5 på nett (pdf format). På side 146 i denne står det en detaljert forklaring på hvordan man skal legge opp til en bankediode på Trionic systemet. Og vet du hva...? Det er slik som Edward N812 sier. Man benytter PIN 8.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bankediode

Legg inn av Edward N812 » 01 mai 2008, 15:02

må innrømme at jeg har sitti noen timer og lest gjennom den pdf'en ja.. det er forresten ikke noen offisiell manual, den er et resualtat av et samarbeid blant noen vanvittige flinke og dedikerte folk fra litt rundt om i verden, med stor interesse for T5 og mapping av det.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Bankediode

Legg inn av LeonLatex » 01 mai 2008, 18:19

Edward N812 skrev:må innrømme at jeg har sitti noen timer og lest gjennom den pdf'en ja.. det er forresten ikke noen offisiell manual, den er et resualtat av et samarbeid blant noen vanvittige flinke og dedikerte folk fra litt rundt om i verden, med stor interesse for T5 og mapping av det.

Det er jeg fullstendig klar over, men siden den var så gjennomført bra skrevet så falt ordvalget på manual :D
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bankediode

Legg inn av Ingvar N629 » 01 mai 2008, 18:50

LeonLatex(Weborakel) skrev: Man benytter PIN 8.
Om det signalet indikerer at Trionic endrer bensinmengde, tenningstidspunkt og/eller turbotrykk pga tenningsbank, så har jeg definitivt lært noe nytt i dag! :D
utengen skrev: For og være sikker på at det er dette som vises så burde man koble opp en Tech2 eller noe som viser hva som skjer når den dioden blinker.
Hadde vært interessant å vite!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar