Trenger litt hjelp med min 900GL (1984)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
powermik
Bil: Saab 900gl 84
Sted: Trondheim

Trenger litt hjelp med min 900GL (1984)

Legg inn av powermik » 01 mai 2008, 12:53

Har nettopp skaffet meg en Saab 900GL 1984 modell, Den er i utrolig fin stand utvendig og innvendig, men som sagt vil "pusse" den opp litt. Den "hakker" litt når den er kald og når jeg gir gass generelt. Derfor har jeg byttet

- oljefilter
-tennplugger
-innsprøytningskabler
- fordelerlokk og rotor i fordelerlokket

Det er litt morkne vakumslager og det er hull i slagen fra motor til luftfilteret så har planer om å bytte disse, noen forslag på hvor jeg kan skaffe en slik tykk slange fra luftfilteret til motor? Har dessuten tenkt å putte inn et sportluftsfilter (fra biltema) og en turteller i og med at dette ikke fins på min modell. Er litt nybegynner på dette med mekk, så hadde vært utrolig fint med litt hjelp. Hvis noen vet om flere ting som denne "hakkingen kan skyldes, hadde det vært fint med noen tips! og trenger hjelp med montering av turteller og evt sportluftsfilteret.:)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Trenger litt hjelp med min 900GL (1984)

Legg inn av Eirik N396 » 01 mai 2008, 13:08

Ang. turteller er det vel bare å få i en, og sette rett inn :)

(Mulig jeg har den tykke slangen du trenger, skal sjekke. Men mistenker jeg kan ha kastet den, så jeg lover ingenting)

powermik

Legg inn av powermik » 01 mai 2008, 13:18

Det ville vært utrolig fint hvis du hadde:)

Sette rett inn:P? Leste litt om det på nette, var vell 4 ledninger som skulle kobles? en til - på batteri, en til tenningstrøm, en til
coil?, og den siste husker jeg ikke. Et dette en komplisert jobb eller går slikt greit

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 01 mai 2008, 13:19

powermik skrev:Har nettopp skaffet meg en Saab 900GL 1984 modell, Den er i utrolig fin stand utvendig og innvendig, men som sagt vil "pusse" den opp litt. Den "hakker" litt når den er kald og når jeg gir gass generelt. Derfor har jeg byttet

- oljefilter
-tennplugger
-innsprøytningskabler
- fordelerlokk og rotor i fordelerlokket

Det er litt morkne vakumslager og det er hull i slagen fra motor til luftfilteret så har planer om å bytte disse, noen forslag på hvor jeg kan skaffe en slik tykk slange fra luftfilteret til motor? Har dessuten tenkt å putte inn et sportluftsfilter (fra biltema) og en turteller i og med at dette ikke fins på min modell. Er litt nybegynner på dette med mekk, så hadde vært utrolig fint med litt hjelp. Hvis noen vet om flere ting som denne "hakkingen kan skyldes, hadde det vært fint med noen tips! og trenger hjelp med montering av turteller og evt sportluftsfilteret.:)
Hmm.. spørs litt hvordan hakkingen oppleves. Klart bilen skal ikke hakke, sånn i utgangspunktet. Men husk at eldre biler med tidlig innsprøytning / el.forgasser o.l. faktisk er litt nappete i gangen. Dette utbedres lettest med å justere høyrefoten din. :wink:

Om jeg tar feil, så er du nok allerede godt på sporet i å lete etter falskluft, vacuumslanger osv..

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 mai 2008, 13:27

powermik skrev:Sette rett inn:P? Leste litt om det på nette, var vell 4 ledninger som skulle kobles? en til - på batteri, en til tenningstrøm, en til
coil?, og den siste husker jeg ikke. Et dette en komplisert jobb eller går slikt greit
Hvor har du lest dette? Det skal være klargjort for turteller, så du må bare få tak i turtellermodulen som står inni instrumentpanelet, ta ut instrumenthuset ditt, fjerne den store klokka, og bytte denne med turteller med liten klokke :)

powermik

Legg inn av powermik » 01 mai 2008, 13:37

Men er den klargjort for det? Hvorfor er det ikke en der i førstehånd? men hvis jeg vil sette inn en ekstern en, vil dette være mye stress?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 mai 2008, 13:45

Selvfølgelig ja, du snakket om å montere en ekstern, uoriginal måler. Det gjøres som du beskriver! :) Jeg tenkte automatisk på en original en, siden det allikevel er så enkelt. Som sagt skal det være klargjort for dette, bare å få tak i en, og sette rett inn. Har aldri prøvd i en GL, så andre får rette på meg om jeg tar feil.
Men det kom nytt målerhus i rundt -89 tror jeg det var, du vil nok få problemer med varsellampene om du får tak i en såpass ny måler. (Skal se om jeg har det også til deg jeg, men er usikker på det også. Resten av den diskusjonen kan vi ta på PM)

powermik

Legg inn av powermik » 01 mai 2008, 14:25

Jess den høres bra ut:) men når luftfilter angår, funker det å sette inn et slikt fra biltema, sånn sportsfilter?, er det noe man trenger til det? får å få bedre utbytte? trenger man sånn spess feste til det?

Svar