Hjelp til vurdering av 9-5
Moderator: Moderatorer
Hjelp til vurdering av 9-5
Hei
Jeg vurderer å konvertere fra VW-menigheta til SAAB-menigheta, og trenger litt hjelp.
Jeg lurer på en 2001 9-5 2,3 185hk automat gått 100 000, en eiers bil, alle servicer på merkeverksted, og visstnok i god stand. pris 169000,-. Bilen skal i så fall gå på gass, da jeg kjører 50-60 000km/år
Kona synes Saab Estate ser ut som den er "designet i LSD-rus", og vil heller ha MB C-serie eller Volvo V70.
Jeg har prøvd å lese meg opp på ev. problemer med oil sludge etc, vet at 2,3 har bedre bunndrag og går noe rimeligere enn 2,0, at automatkassene normalt holder godt, men at jeg kan risikere en del elektronikkfeil (Noe som forøvrig ikke er fremmed for en Passat-eier), og at turboene ikke holder allverden.
Jeg prøvde en tilsvarende, og eneste jeg hadde å utsette, var noe hjulstøy. Dette tror jeg kommer av 45-profil og dekk med bare langsgående spor. Andre erfaringer?
Er det noen som har noen innspill som kan hjelpe ovenfor kona, og ev. som kan hjelpe meg å ta den endelige beslutning
Jeg vurderer å konvertere fra VW-menigheta til SAAB-menigheta, og trenger litt hjelp.
Jeg lurer på en 2001 9-5 2,3 185hk automat gått 100 000, en eiers bil, alle servicer på merkeverksted, og visstnok i god stand. pris 169000,-. Bilen skal i så fall gå på gass, da jeg kjører 50-60 000km/år
Kona synes Saab Estate ser ut som den er "designet i LSD-rus", og vil heller ha MB C-serie eller Volvo V70.
Jeg har prøvd å lese meg opp på ev. problemer med oil sludge etc, vet at 2,3 har bedre bunndrag og går noe rimeligere enn 2,0, at automatkassene normalt holder godt, men at jeg kan risikere en del elektronikkfeil (Noe som forøvrig ikke er fremmed for en Passat-eier), og at turboene ikke holder allverden.
Jeg prøvde en tilsvarende, og eneste jeg hadde å utsette, var noe hjulstøy. Dette tror jeg kommer av 45-profil og dekk med bare langsgående spor. Andre erfaringer?
Er det noen som har noen innspill som kan hjelpe ovenfor kona, og ev. som kan hjelpe meg å ta den endelige beslutning
- ToreN1246
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Hjelp til vurdering av 9-5
må la kona kjøre den noen dager, så går kanskje motstanden over....
har selv en aero 01mod. kjempefornøyd med den da!
langkjøring er ikke noe å klage over heller nei
kjørte flyttelass fra drammen til lillehammer tidligere i uka, kjenner jo ikke hengeren bak på bilen....
el feil har jeg ikke sett mye til enda, men foringene i bakstillinga bør du se litt etter, og det samme med dempere bak.
oilsludge bør ikke være et tema på den du har sett på om den har fått all oppfølging på merkeverksted, da skal den ha byttet veivhusventilasjonen på kampanje. men om ikke ikke så koster ikke det mer en ca tre hundre kroner da...
har også inntrykk av at dette er et problem på biler som går mer i urbane strøk en dem som ligger og banker mange lange mil...
kan jo fortelle deg at min hadde klokka 190000 når jeg kjøpte den, uten veivhusventilasjonsbytte.... ingen symptomer der, men den hadde gått bare på langkjøring.... har den siste versjonen nå så klart
en kompis av meg kjøpte nettopp det du ser på nå, han bytta fra opel og var bare lei seg for at han ikke bytta før hehehe
men av problemer han har hatt så kan jeg nevne at vannledningen fra blokka og til varmeapperatet sprakk, og at det til tider kan være litt dårlig kontakt på venstre baklys (ikke på luka) men det er en smal sak...
samt at det hadde hoppet av ledning fra kupelysbryteren som sitter i døra (begge bak) tok oss tre minutter å fikse.
turboen har ingen av oss hatt noe krøll med (enda)
men vakumslangene på begge er modne for utskiftning, men det er jo bare småtterier da
når det kommer til gass så bør du snakke litt med Børre N17 her inne, han har konvertert til LPG... ikke snakket med han selv, men virker som om han er fornøyd....
var jo ikke så ille pris heller...
lykke til med valget av ny bil
mvh Tore
(ps: sjekk rusta på mercen
)
har selv en aero 01mod. kjempefornøyd med den da!
langkjøring er ikke noe å klage over heller nei

kjørte flyttelass fra drammen til lillehammer tidligere i uka, kjenner jo ikke hengeren bak på bilen....

el feil har jeg ikke sett mye til enda, men foringene i bakstillinga bør du se litt etter, og det samme med dempere bak.
oilsludge bør ikke være et tema på den du har sett på om den har fått all oppfølging på merkeverksted, da skal den ha byttet veivhusventilasjonen på kampanje. men om ikke ikke så koster ikke det mer en ca tre hundre kroner da...
har også inntrykk av at dette er et problem på biler som går mer i urbane strøk en dem som ligger og banker mange lange mil...
kan jo fortelle deg at min hadde klokka 190000 når jeg kjøpte den, uten veivhusventilasjonsbytte.... ingen symptomer der, men den hadde gått bare på langkjøring.... har den siste versjonen nå så klart

en kompis av meg kjøpte nettopp det du ser på nå, han bytta fra opel og var bare lei seg for at han ikke bytta før hehehe
men av problemer han har hatt så kan jeg nevne at vannledningen fra blokka og til varmeapperatet sprakk, og at det til tider kan være litt dårlig kontakt på venstre baklys (ikke på luka) men det er en smal sak...
samt at det hadde hoppet av ledning fra kupelysbryteren som sitter i døra (begge bak) tok oss tre minutter å fikse.
turboen har ingen av oss hatt noe krøll med (enda)
men vakumslangene på begge er modne for utskiftning, men det er jo bare småtterier da

når det kommer til gass så bør du snakke litt med Børre N17 her inne, han har konvertert til LPG... ikke snakket med han selv, men virker som om han er fornøyd....
var jo ikke så ille pris heller...
lykke til med valget av ny bil

mvh Tore
(ps: sjekk rusta på mercen

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
Nevn for kona at 9-5 er blant de sikreste bilene på markedet i dag. Tror ikke volvoen er så ille heller da men.. Når det gjelder turbo kan nok denne desverre ryke, så jeg har fått byttet min i en aeroturbo. Problemet med originalturboen er såvidt jeg har fått med meg, for små kjølekanaler. Dette er det andre her på forumet som vet mer om enn meg:) God anledning til å kjøpe litt andre trimdeler er det ihvertfall, slik at jeg nå må gjøre meg ferdig og få montert chip og btr. 285 hk da:)cortina skrev:Hei
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Få målt kamkjedestrammeren, sjekket de framre foringene i bærearmene bak og sjekket bakdemperne. Alle de tingene koster litt å utbedre, spesielt registeret. Kamkjedestrammeren får maks være ute 15 mm før registeret skal byttes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ole N26
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
- Kontakt:
Det hjelper jo ikke så mye det da det som regel er balanseakselkjedet som lager lyd/blir slitt først.Ingvar N629 skrev:Få målt kamkjedestrammeren, sjekket de framre foringene i bærearmene bak og sjekket bakdemperne. Alle de tingene koster litt å utbedre, spesielt registeret. Kamkjedestrammeren får maks være ute 15 mm før registeret skal byttes.
Blir vel også litt dumt å demontere kjedestrammeren på en bil man er ute å prøvekjører.
Prøvekjør bilen, og dra innom ett annet Saab verksted eller noen som kjenne bilene godt og få sett/lyttet over den

Registerlyd/oilsludge er nok det viktigste å få sjekket.
Det andre som blir nevnt er riktig ang dempere bak og fremre bærearmsforinger i bakstilling.
Er du som oss andre, ryker du sikkert på senkesett/dempere, powerflexforinger, trim osv, osv....

SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Er kona di i LSD rus? og MB C serie er jo en billig mærsj for alt for mye penger. Volvo er i mine øyne biler bygd for gårdsdrift og mennmed hatt. (Bare tuller litt).cortina skrev:Hei
Så til saken. SAAB har ikke mye alvorlige feil i forhold til andre merker. Dette med hjulstøy kan nok være dekkene ja. Oil sludge kan være ett problem, men fikses lett med et oppgraderingsett av veivhusventilasjonen. Turboene lever normalt sett det det kan forventes og gjøre ca 200 000.
Når det gjelder 2.3 liters motoren så er denne å anbefalle. Det er en meget bra motor som rusler langt. De har et utrolig godt moment i fra bunn av, og om du bare gir den ny olje og service til intervalene så bare rusler og går de. Meget lite problemer.
Når det gjelder SAAB så er dette forholdsvis dyre bile ved nybilkjøp, og de holder seg også godt i pris nå. Det du kan gjøre er å se hva du får for penger hva angår utstyr. Se hva du betaler for en mercedes i forhold til hva du får med på kjøpet i en SAAB.
Ettersom jeg har skjønt er det flere biler i klubben som går på gass. Så hjelp til ombygging kan du også få her.
Velkommen inn i din nye menighet. Her er det varme og rom for deg.

M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
Takk for hyggelige og nyttige innspill.
Når det gjelder kona, så er det bare å konstatere at den uangripelig smak hun en gang hadde da hun valgte livsledsager, nå åpenbart ikke er gyldig når det gjelder valg av bil. Det bekrefter det jeg ofte sier; "Demokrati er viktig, men det finnes ting som er for viktige til at vi kan la demokratiet avgjøre". Hun fikk viljen sin ved valg av Audi A6 sist, og det er det bare bilverkstedet som har vært fornøyd med.
Jeg hadde en hyggelig prat med BørreN17 om LPG, og det bekreftet for meg at det er riktig vei å gå. Ting tyder også på at det er kjøpers marked, og da kanskje liten grunn til å kjøpe "første og beste".
Etterhvert som jeg leser meg opp på 9-5, merker jeg at jeg er litt angrepet av "tarudensåtaruden-viruset", og skal i dag prøve å få sett på en 2002 2,3liter.
Om turboen ryker, og at man da bør bytte til Aero turbo, er selvfølgelig forferdelig utgjort, men jeg får i så fall prøve å venne med til bedre drag
Når det gjelder kona, så er det bare å konstatere at den uangripelig smak hun en gang hadde da hun valgte livsledsager, nå åpenbart ikke er gyldig når det gjelder valg av bil. Det bekrefter det jeg ofte sier; "Demokrati er viktig, men det finnes ting som er for viktige til at vi kan la demokratiet avgjøre". Hun fikk viljen sin ved valg av Audi A6 sist, og det er det bare bilverkstedet som har vært fornøyd med.
Jeg hadde en hyggelig prat med BørreN17 om LPG, og det bekreftet for meg at det er riktig vei å gå. Ting tyder også på at det er kjøpers marked, og da kanskje liten grunn til å kjøpe "første og beste".
Etterhvert som jeg leser meg opp på 9-5, merker jeg at jeg er litt angrepet av "tarudensåtaruden-viruset", og skal i dag prøve å få sett på en 2002 2,3liter.
Om turboen ryker, og at man da bør bytte til Aero turbo, er selvfølgelig forferdelig utgjort, men jeg får i så fall prøve å venne med til bedre drag

- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Angående v70 vs 9-5. Vanlgivis har v70 vært litt dyrere enn 9-5 for tilsvarende motor og utstyr, uten at jeg har skjønt hvorfor. Kvaliteten er ikke noe bedre på Volvoen kontra 9-5'en.
9-5'en er mer lettkjørt og lettere å rygge med enn V70, noe som kanskje betyr noe for kona di.
\\Stian
9-5'en er mer lettkjørt og lettere å rygge med enn V70, noe som kanskje betyr noe for kona di.

\\Stian
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Kjører en 02mod me en 2.3T vector og må si at æ e storfornøyd,har kjørt en del nye biler,men som oftes aldri mer enn 20mil i samme modell men må si at da æ satte mæ i saab va æ frelst.
Når d gjelder kona ser æ ingen problemer,samboern min va ikke mye happy me kjøpe av saaben (kansje fordi ho ikke viste om d
) men pipa fikk fort en annen låt etter noen mil og idag grin ho på nesen hvis æ snakke om å bytte saaben i noe annet.
Så heroppe ifra nord kommer d bare varme ord om saab så løp å kjøp
og lykke til me overtalelsen av kona
Når d gjelder kona ser æ ingen problemer,samboern min va ikke mye happy me kjøpe av saaben (kansje fordi ho ikke viste om d

Så heroppe ifra nord kommer d bare varme ord om saab så løp å kjøp

Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!