Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 04 mai 2008, 15:12
Holder fremdeles på å overhale toppen min, og har nå kommet til stadiet da jeg skal demontere ventilene. Jeg trenger da et verktøy til å komprimere fjærene, såfremt jeg har skjønt Haynes korrekt, og lurer da på om dette er verktøyet den omtaler:
Enda en ting jeg lurer på, er om det strengt tatt er nødvendig å fjerne ventilene før plansliping? Man sliper vel kun noen hundredels millimeter, og da vil vel man ikke ta borti ventilene?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 04 mai 2008, 15:24
det er rett verktøy ja! Jeg ville nok ha tatt ut ventilene. detter er jo ikke noe stor jobb. så får du sjekket alle ventilen og setene!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 04 mai 2008, 15:40
Trazor skrev:Holder fremdeles på å overhale toppen min, og har nå kommet til stadiet da jeg skal demontere ventilene. Jeg trenger da et verktøy til å komprimere fjærene, såfremt jeg har skjønt Haynes korrekt, og lurer da på om dette er verktøyet den omtaler:
Enda en ting jeg lurer på, er om det strengt tatt er nødvendig å fjerne ventilene før plansliping? Man sliper vel kun noen hundredels millimeter, og da vil vel man ikke ta borti ventilene?
Hei sann. Har akkurta planslipt toppen min. Jeg tok ut all innmat. Men det var fordi jeg skulle gjøre de uansett. Ville hørt med dem som skal planslipe den. De må vel vite det.
Det verktøyet funker forresten ikke. Du må skjære den ene siden, (den som skal presse ned ventilfjøra) og sveise den på så dne kommer lenger nede. Vanskelig å skjønne, mens e prosjekt tråden som ingvar har laget. Er vel i tråden til andreas tror jeg.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
bjarne n654
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Legg inn
av bjarne n654 » 04 mai 2008, 16:45
Du slipper å ta ut ventilene for å planslipe toppen, men kammer og dingsen der fordeleren kommer ut må bort. Det er denne anleggsflaten som blir spent fast i fresemaskinen.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 04 mai 2008, 19:31
alex_ander3@hotmail.com skrev:Trazor skrev:
Det verktøyet funker forresten ikke. Du må skjære den ene siden, (den som skal presse ned ventilfjøra) og sveise den på så dne kommer lenger nede. Vanskelig å skjønne, mens e prosjekt tråden som ingvar har laget. Er vel i tråden til andreas tror jeg.
Gjelder dette selv om du kjøper verktøyet som er beregnet til SAAB 900 på biltema? Har ikke tilgang til prosjektforumet, selv om jeg sendte innmelding for 5 uker siden...

SAAB 900 Aero, 1985.
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 04 mai 2008, 19:52
når eg planslipte toppen min så lot eg ventilane stå i. fekk verkstedet te å sjekka/trykktesta ventilane og de sa de va 100%
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 04 mai 2008, 21:32
Ser jo nå at alle ventilene trakk seg tilbake nå når kammen er av, så selve planslipingen skal ikke bli noe problem, men det lønner seg kanskje å skifte ventiltetninger o.l når toppen er av? Evt annen service som er anbefalt?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 04 mai 2008, 21:34
Trazor skrev:alex_ander3@hotmail.com skrev:Trazor skrev:
Det verktøyet funker forresten ikke. Du må skjære den ene siden, (den som skal presse ned ventilfjøra) og sveise den på så dne kommer lenger nede. Vanskelig å skjønne, mens e prosjekt tråden som ingvar har laget. Er vel i tråden til andreas tror jeg.
Gjelder dette selv om du kjøper verktøyet som er beregnet til SAAB 900 på biltema? Har ikke tilgang til prosjektforumet, selv om jeg sendte innmelding for 5 uker siden...

Jepp. Passer desverre ikke. Er nok laget til 8v kansje.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
kristianur N1169
- 2.0 bar

- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Legg inn
av kristianur N1169 » 04 mai 2008, 22:44
Som frode sier, så kan du få de som planer toppen din til å trykkteste alle ventilene ihvertfall.
Kristian
-
Liebak
- 2.0 bar

- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Legg inn
av Liebak » 04 mai 2008, 22:55
torshov har verktøy for 16v topper

SAAB SPORT & RALLY
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 05 mai 2008, 20:19
Kjøpte verktøyet fra Biltema til SAAB, og det funket ypperlig. Litt vanskelig å komme til knastene som går rundt ventilstammen, men det gikk tilslutt.
SAAB 900 Aero, 1985.
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 05 mai 2008, 20:40
Trazor skrev:Kjøpte verktøyet fra Biltema til SAAB, og det funket ypperlig. Litt vanskelig å komme til knastene som går rundt ventilstammen, men det gikk tilslutt.
Famous last words, verktøyet gikk helt fint på de ventilene som lå ytterst, men de i midten var kanten rundt for høy til at hodet rakk ned til ventiltetningen... Noen som har noen bra ideer til andre måter å løsne ventilene på?
SAAB 900 Aero, 1985.
-
AndreasE N1216
- 1,5 bar

- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Legg inn
av AndreasE N1216 » 05 mai 2008, 21:22
desse kantene slipte jeg ned så "presshue" kom dypt nok til å presse inn ventilene uten å hærpe flaten som kamakselen er lagret i. dette var det universalverktøyet som er linket til lenger oppe i tråden. modifiserte den slik alex forklarer. altså sveisa på flatthjern som erstatning oppå ryggen for så å fjærne det av orginalryggen som var i vegen. funka knall for min del

sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
Trazor
- 0.7 bar

- Innlegg: 107
- Registrert: 11 jan 2008, 20:16
- Medlemsnummer: N1335
- Sted: Bergen
Legg inn
av Trazor » 05 mai 2008, 21:46
AndreasE N1216 skrev:desse kantene slipte jeg ned så "presshue" kom dypt nok til å presse inn ventilene uten å hærpe flaten som kamakselen er lagret i. dette var det universalverktøyet som er linket til lenger oppe i tråden. modifiserte den slik alex forklarer. altså sveisa på flatthjern som erstatning oppå ryggen for så å fjærne det av orginalryggen som var i vegen. funka knall for min del

Noen ideer som ikke involverer sveising?

Har desverrre ikke tilgang til verken sveiseutstyr eller kompetanse.
SAAB 900 Aero, 1985.
-
AndreasE N1216
- 1,5 bar

- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Legg inn
av AndreasE N1216 » 06 mai 2008, 08:59
tror nok sveiseing blir den enenste løsninga gitt!
kan ikke koste mange kronene å få det gjort hos en smed eller andre med sveiseutstyr!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak