Trenger litt akutt hjelp med drivaksel på 9-3..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Mastermedic

Trenger litt akutt hjelp med drivaksel på 9-3..

Legg inn av Mastermedic » 05 mai 2008, 16:41

Hei.
Guuud, jeg sitter i saksa og trenger ett spark i baken nå. :evil:
Halve bilen i smådeler utover innkjørselen og skal på jobb i morgen... nuhvell..

Har demontert alt på venstre side nå, alt utenom selve drivakselen. Får den ikke til å løsne. Den indre drivknuten er det bevegelse i men klarer bare ikke å dra den ut av girkassa. Trodde den satt kun på "glide-splines" og bare kunne dras rett ut av girkassa.

Sikkert noen som har løsna drivaksel før og vet åssen jeg får den løs..
Bilen er en 9-3, 99 mod vanlig 2.0i (uten turbo desverre).

Bilde
(har løsna de 5 torx boltene på pressringen, men stikkakselen sitter dønn)
Bilde

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Trenger litt akutt hjelp med drivaksel på 9-3..

Legg inn av Ole N26 » 05 mai 2008, 18:08

Skru fast de torx skruene igjen. Drivakselen sitter med en c-ring inne i kassa. Er "bare" å sette en stor trekker mellom kassehus og drivledd, og vippe den ut. :wink:
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Mastermedic

Legg inn av Mastermedic » 05 mai 2008, 19:25

Ahhhhh, mann. Jeg skylder deg en pils..
Problem løst.

=D>

Det "saftige" lagret inne i kassa skal bli morro å ta ut. I mitt tilfelle hadde lagret skjært seg og drivakselen har rotert inne i lagret såpass lenge at slarken er blitt stor og god.
Bilde

De "kvakksalverne" på Saab i sarpsborg skulle ha 15k for jobben og kunne ikke garantere at vibrasjonene forsvant, de måtte uansett ha ut girkassa og dele den sa de.

Jeg skal i morgen forsøke å sveise ut lagret, eller forsøke å slå det ut med en slaghammer. Problemet er at det er liten vandring bak mot klokken, så det blir trangt men får prøve.

Mekk

Legg inn av Mekk » 20 mai 2008, 17:16

Har akkurat det samme problemet på min 9-3. Har omsider fått dratt indre drivaksling på venstre side ut av gearkassa, men er nå usikker på om det skal sitte en fjær og en "tapp" i enden av akslingen? Hvis det skal sitte noe i enden har dette i så fall ramlet av inne i gearkassa, hvilket betyr at jeg er nødt til å demontere den. Lurer også på hvordan du fikk ut lageret uten å åpne gearkassa?

Svar