Oljeavtappingsplugg
Moderator: Moderatorer
Oljeavtappingsplugg
Skulle skifte olje på min 87 mod 900 c i dag. Så ser jeg at pluggen ser relativt sliten ut. Den var delvis avrundet og liknet på en 13mm bolt, men den hadde en del "tagger" eller rester av dette rundt hodet.
Hva slags jern skal jeg ta den av med? 14mm er for stort, 13mm glipper og 12mm er for lite.
Hva slags skrue er det egentlig og hvordan ser den egentlig ut?
Hva må jeg gjøre hvis den er så avrundet at en fasnøkkel ikke får den av?
Fungerer Castrol olje fint?
Håper på svar!
Saabfan
Hva slags jern skal jeg ta den av med? 14mm er for stort, 13mm glipper og 12mm er for lite.
Hva slags skrue er det egentlig og hvordan ser den egentlig ut?
Hva må jeg gjøre hvis den er så avrundet at en fasnøkkel ikke får den av?
Fungerer Castrol olje fint?
Håper på svar!
Saabfan
- sabbus-N252
- 1,5 bar
- Innlegg: 368
- Registrert: 29 nov 2003, 01:00
- Sted: Kristiansand
Doh
Det som er spesiellt med denne pluggen er at de fleste er så myke i metallet at de forandrer form visst du ikke har en fastnøkkel som passer 100%....
Det jeg gjorde var å hamre innpå en 12mm så langt innpå som mulig, for så å skru den opp
. dette betyr selvfølgelig at du må kjøpe en orginal bunnplugg og kopperpakning til over 100lappen etterpå 
Det jeg gjorde var å hamre innpå en 12mm så langt innpå som mulig, for så å skru den opp


1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
fastnøkler med tommer-mål.... ikke i mm... et helt okay suplement i verktøyslageret....
Hadde selv en -87 900c (min andre saab btw)... og i mangel på fastnøkler så ble skiftnøkkel brukt..... da den allerede var slitt fra før.. (tror jeg og tidligere eier var noen skikkelig knøhoder:p)
Hadde selv en -87 900c (min andre saab btw)... og i mangel på fastnøkler så ble skiftnøkkel brukt..... da den allerede var slitt fra før.. (tror jeg og tidligere eier var noen skikkelig knøhoder:p)
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er vel som enkelte her seier toms-haud på oljeavtappningspluggen.
På 900-en som eg har no kjøpte eg ny oljeavtappningsplugg på Speedparts, trur den kosta 20-30 kroner om eg ikkje huskar mykje feil, og den er ihvertfall mm-haud på. Meinar på det er 13mm.
Husk ellers å kjøpe ny koparpakkning å legge i mellom oljeplugg og kaross, denne skal byttast kvar gong du tek av pluggen, ellers er det fare for at du får litt "drypp" under bilen.
På 900-en som eg har no kjøpte eg ny oljeavtappningsplugg på Speedparts, trur den kosta 20-30 kroner om eg ikkje huskar mykje feil, og den er ihvertfall mm-haud på. Meinar på det er 13mm.
Husk ellers å kjøpe ny koparpakkning å legge i mellom oljeplugg og kaross, denne skal byttast kvar gong du tek av pluggen, ellers er det fare for at du får litt "drypp" under bilen.
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
min var også deformert, slik som alle andre skruer på bilen min var når jeg kjøpte den, da forige eier likte å vere sikker på at alt satt skikkelig fast, så han skrudde alt så hardt at det ble ødelagt..
jeg la meg i alle fall under bilen med en fil å filte litt slik at jeg fikk en 12mm sekskantpipe til å passe perfekt. Det er å anbefale, for da blir ikke skruen mer ødelagt hver gang du tar den ut og inn.
jeg la meg i alle fall under bilen med en fil å filte litt slik at jeg fikk en 12mm sekskantpipe til å passe perfekt. Det er å anbefale, for da blir ikke skruen mer ødelagt hver gang du tar den ut og inn.

Sist redigert av Jon Magnus N251 den 16 okt 2006, 20:47, redigert 1 gang totalt.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
Re: Oljeavtappingsplugg
Jeg brukte rørtang.. funka fint detSaabfan skrev:Skulle skifte olje på min 87 mod 900 c i dag. Så ser jeg at pluggen ser relativt sliten ut. Den var delvis avrundet og liknet på en 13mm bolt, men den hadde en del "tagger" eller rester av dette rundt hodet.
Hva slags jern skal jeg ta den av med? 14mm er for stort, 13mm glipper og 12mm er for lite.
Hva slags skrue er det egentlig og hvordan ser den egentlig ut?
Hva må jeg gjøre hvis den er så avrundet at en fasnøkkel ikke får den av?
Fungerer Castrol olje fint?
Håper på svar!
Saabfan
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Doh
[quote="sabbus"]Det som er spesiellt med denne pluggen er at de fleste er så myke i metallet at de forandrer form visst du ikke har en fastnøkkel som passer 100%....
Det jeg gjorde var å hamre innpå en 12mm så langt innpå som mulig, for så å skru den opp
. dette betyr selvfølgelig at du må kjøpe en orginal bunnplugg og kopperpakning til over 100lappen etterpå
[/quote]
Ville helst ha kjøpt det inn på forhånd jeg da
Det jeg gjorde var å hamre innpå en 12mm så langt innpå som mulig, for så å skru den opp


Ville helst ha kjøpt det inn på forhånd jeg da

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- KarsteN536
- 2.0 bar
- Innlegg: 673
- Registrert: 13 aug 2005, 01:00
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Er dette et fint suppliment til garasjen?ArntR N315 skrev:fastnøkler med tommer-mål.... ikke i mm... et helt okay suplement i verktøyslageret....
Hadde selv en -87 900c (min andre saab btw)... og i mangel på fastnøkler så ble skiftnøkkel brukt..... da den allerede var slitt fra før.. (tror jeg og tidligere eier var noen skikkelig knøhoder:p)
http://www.clasohlson.no/shop/store/mai ... +PM#q25798

Bruker en gammel tråd
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Spør du meg, legg heller pengar i litt kvalitetsverktøy.
Om en ikkje vil legge so mykje pengar i det, kjøpe ren Biltema sine verktøysett med 10 års garanti.
Fks. dette er eit heilt OK pipesett: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80024
1/4" piper, pluss bits: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=79910
Vil en ta den heilt ut er dette settet eit alternativ:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80020
Då har du igrunnen det meste av standardverktøt som trengs.
Sjølv har eit Bacho-sett, likt det 150-delers-settet til Biltema. Har supplert med litt Torx-piper ifrå Biltema (med 10 års garanti sjølvsagt), pluss ein del Tengtools.
Gamlingen har stort sett kun Biltema verktøy, det er sikkert 20 år gammalt (minst), og det hend like bra idag. Brukte dette verktøyet ein god del sjølv før eg kjøpte Bacho-settet. Biltema-settet har fått ein god del juling oppgjennom åra, eg hadde ihvertfall ikkje stussa på å legge på desse par hundre kronene i forhold til det CO-settet. Er ihvertfall kjekkare å skru om en har skikkilig verktøy med bra passform!
Om en ikkje vil legge so mykje pengar i det, kjøpe ren Biltema sine verktøysett med 10 års garanti.
Fks. dette er eit heilt OK pipesett: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80024
1/4" piper, pluss bits: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=79910
Vil en ta den heilt ut er dette settet eit alternativ:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80020
Då har du igrunnen det meste av standardverktøt som trengs.
Sjølv har eit Bacho-sett, likt det 150-delers-settet til Biltema. Har supplert med litt Torx-piper ifrå Biltema (med 10 års garanti sjølvsagt), pluss ein del Tengtools.
Gamlingen har stort sett kun Biltema verktøy, det er sikkert 20 år gammalt (minst), og det hend like bra idag. Brukte dette verktøyet ein god del sjølv før eg kjøpte Bacho-settet. Biltema-settet har fått ein god del juling oppgjennom åra, eg hadde ihvertfall ikkje stussa på å legge på desse par hundre kronene i forhold til det CO-settet. Er ihvertfall kjekkare å skru om en har skikkilig verktøy med bra passform!
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Snakker vi tools? TENGTOOLS! Med livsgaranti.. knekker man en skrutrekker, jo lever inn og få å få en ny...
Ja, det er 1/2" mutter.. slå på hvis nødvendig. ellers kan aluminiumen varmes, så løsner muttera med en gang..


Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]