Heisann.
Jeg har en 9-5 Vector Estate 2003 mod 2.0 t med Saab's org trimkit (185 hk) og alle servicerer fulgt
Bilen har gått 121000 km...
Nå til problemet:
Jeg har de siste dagene hatt problemer med å starte på "förste forsök" Bilen har som regel startet på andre forsök.
Igår var jeg og tanket på Statoil og idet jeg startet opp kom det en "röyksky" ( i mangel på bedre ord)
Har samme problem både på KALD og VARM motor
Ingen Check Engine Coder
Hva jeg har gjort av feilsöking:
1. Bytta Bensinpumpe til en ny
2. Bytta Veivakselgiver
3. Bytta DI-Kassett
4. Bytta Tennplugger ( NGK 7'er plugger)
5. Bytta noen Vakumslanger
6. Renset spjellhuset ( men registrerte olje i rörene)
Mine " teorier" strekker seg nå til Luftmengdemåleren, evt turboen, evt Spjellhuset??
Kan man Ohme Luftmengdemåleren .feks ??
Ethvert råd mottas med takk
Viking
9-5 og "startproblemer" ??
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
9-5 og "startproblemer" ??
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Re: 9-5 og "startproblemer" ??
Turboen har tatt kvelden!!!!!
Faaaaa..............n
Nå er jeg på utkikk etter en Mits. turbo+ rör, samt renoveringssats til registret........
Mvh
Viking
Faaaaa..............n
Nå er jeg på utkikk etter en Mits. turbo+ rör, samt renoveringssats til registret........
Mvh
Viking
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Re: 9-5 og "startproblemer" ??
Bilen stod på tomgang i 5 min, jeg gikk inn i huset og kom uten til at bilen hadde "dödd"
Prövde å starte den opp igjen, og joda den startet men med röyksky og registerlyd..
Skal sette bilen inn på verksted ( har ikke plass eller tid til å gjöre dette selv)
Hva skal jeg be dem gjöre?
Skifte av turbo og register er en selvfölge, samt rens av trykkrör etc..
Skal som sagt montere inn et Mitsubishi aggregat ifra en 9-5 Aero..
Siden dette nå har blitt en forsikringssak, hva mere kan jeg evt be om??
Viking
Prövde å starte den opp igjen, og joda den startet men med röyksky og registerlyd..
Skal sette bilen inn på verksted ( har ikke plass eller tid til å gjöre dette selv)
Hva skal jeg be dem gjöre?
Skifte av turbo og register er en selvfölge, samt rens av trykkrör etc..
Skal som sagt montere inn et Mitsubishi aggregat ifra en 9-5 Aero..
Siden dette nå har blitt en forsikringssak, hva mere kan jeg evt be om??
Viking
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: 9-5 og "startproblemer" ??
Er du sikker på at det er noe galt med reisteret da? Det skjer ikke sånn plustselig det. Den eneste måten å være sikker på er å skru ut strammeren og måle hvor langt ute den er.
Når GT17 turboen ryker blir det gjerne en del støy i den. Det er ikke bare den lyden du har da?
Ellers vil jeg si at du er på riktig spor når du går for TD04.
Bare av ren nysgjerrighet... Får du ny turbo på forsikringen?
Når GT17 turboen ryker blir det gjerne en del støy i den. Det er ikke bare den lyden du har da?
Ellers vil jeg si at du er på riktig spor når du går for TD04.

Bare av ren nysgjerrighet... Får du ny turbo på forsikringen?
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Re: 9-5 og "startproblemer" ??
Vel jeg satser på det..
Jeg har Saab forsikring ifra IF ( såkalt super- forsikring) som dekker skade på motor og gir..
Har allerede snakket med forsikringsselskapet og mekanikeren som skal utföre jobben..
Vel jeg har ikke sjekka strammeren, bare kjente igjen "Lyden" av noe som jeg trodde var registret ( kanskje lett for å smartmale ting i en slik situasjon)
Det som derimot var klart var at motoren var helt fri for olje ( sjekket etterpå), og anntar at motoren stoppeet av den grunn eller at turboen var blokkert....
Ikke noe göy uansett
Ble litt frustrert på Saab da jeg ringte Saab Assistance.. Selv om jeg har fulgt alle servicer innenfor riktig km-grense så hadde jeg ikke oppfyllt kravene. Ifölge dem MÅ BILEN INN TIL SERVICE EN GANG I ÅRET..
Går det mere enn 12 Mnd mellom hvert servicetilfelle ,så sliter du.. ( ifölge dem)
Hadde vel neppe fått noe uansett, men der og da var det surt...
Mvh
Viking
Jeg har Saab forsikring ifra IF ( såkalt super- forsikring) som dekker skade på motor og gir..
Har allerede snakket med forsikringsselskapet og mekanikeren som skal utföre jobben..
Vel jeg har ikke sjekka strammeren, bare kjente igjen "Lyden" av noe som jeg trodde var registret ( kanskje lett for å smartmale ting i en slik situasjon)
Det som derimot var klart var at motoren var helt fri for olje ( sjekket etterpå), og anntar at motoren stoppeet av den grunn eller at turboen var blokkert....
Ikke noe göy uansett
Ble litt frustrert på Saab da jeg ringte Saab Assistance.. Selv om jeg har fulgt alle servicer innenfor riktig km-grense så hadde jeg ikke oppfyllt kravene. Ifölge dem MÅ BILEN INN TIL SERVICE EN GANG I ÅRET..
Går det mere enn 12 Mnd mellom hvert servicetilfelle ,så sliter du.. ( ifölge dem)
Hadde vel neppe fått noe uansett, men der og da var det surt...
Mvh
Viking
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t