Hvordan tappe kjølevesken?
Moderator: Moderatorer
Hvordan tappe kjølevesken?
Saab 900 Turbo 1985 med AC. Må få tømt ut all kjøleveske fra bilen, men hvor finner jeg tappen?
Takker for svar:)
Takker for svar:)
900 Turbo '85
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Den sitter nede i høyre hjørne av radiatoren, vendt inn mot motorrommet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Ser den ut som det her?

Har slitt i tre timer med å skjønne hva som står i Haynes, ikke særlig flink på det norske fagspråket, langt mindre det svenske!:P
Har slitt i tre timer med å skjønne hva som står i Haynes, ikke særlig flink på det norske fagspråket, langt mindre det svenske!:P
900 Turbo '85
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Napp radiatorslangen nederst på radiatoren på førersiden av bilen isteden, da slipper du å skru opp den plastikk-tappepluggen som ofte knekker! Vannet renner ut mye fortere også 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Okay
Takk takk 
Hva er letteste måte å komme til på denne? Under bilen eller over? Er jo vifter og alt foran radiatoren, ikke store plassen å skru på.


Hva er letteste måte å komme til på denne? Under bilen eller over? Er jo vifter og alt foran radiatoren, ikke store plassen å skru på.
900 Turbo '85
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Jeg kommer lett til ovenifra, men jeg har vel ikke så mye iveien som du har.
du kommer nok til under bilen også.. ta den slangen som du kommer lettest til, bare den er nederst på radiator! bare pass på at du ikke får varmt vann rett i fleisen, det er ikkenoe godt
du kommer nok til under bilen også.. ta den slangen som du kommer lettest til, bare den er nederst på radiator! bare pass på at du ikke får varmt vann rett i fleisen, det er ikkenoe godt

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Fine!
Får tappe det i morgen, komme meg videre til steg 3 i å skifte toppakning.. hehe:P

Får tappe det i morgen, komme meg videre til steg 3 i å skifte toppakning.. hehe:P
900 Turbo '85
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
topp pakningshavari er ikkenoe moro.. når du først skal ha alt fra hverandre ville jeg kjøpt ARP topplokksbolter..disse boltene strekker seg ikke, og vil holde blokk\topp strammere sammen. Du slipper også å kaste de for hver gang de blir skrudd opp 
Disse passer rett på, skal dras til med 115 NM på kald motor : (fra protrim.no)
Cosworth Sierra/Escort (12mm) 251-4701 1 345 kr
ellers står det også en del mekketips her:
http://popeye.rty.nu/mektips.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Disse passer rett på, skal dras til med 115 NM på kald motor : (fra protrim.no)
Cosworth Sierra/Escort (12mm) 251-4701 1 345 kr
ellers står det også en del mekketips her:
http://popeye.rty.nu/mektips.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Takk for tipset
Skal sjekkes! Men du må nesten si hva du mener med 115NM, hvordan jeg måler det 
Anywho, fikk tømt kyllveksan idag! Fy **** det var stress å komme til nedi der! Ikke noe mulighet å komme inn under, og ikke lett å komme til ovenfra! Men tom jaffal!
Nu skal vi lossa gasswire og chocke wire... Og da svikter svensken ijenn.. med lossa mener de slakke sant?
Haynes er elendig illustrert!


Anywho, fikk tømt kyllveksan idag! Fy **** det var stress å komme til nedi der! Ikke noe mulighet å komme inn under, og ikke lett å komme til ovenfra! Men tom jaffal!
Nu skal vi lossa gasswire og chocke wire... Og da svikter svensken ijenn.. med lossa mener de slakke sant?
Haynes er elendig illustrert!
900 Turbo '85
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Lossa er vel å ta av/løsne.
115Nm er hvor stort moment du skal dra til med. For å få riktig moment trenger du en momentnøkkel, som stopper når du når det momentet du har stilt den inn på.
115Nm er hvor stort moment du skal dra til med. For å få riktig moment trenger du en momentnøkkel, som stopper når du når det momentet du har stilt den inn på.
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Chockewire skal du ikke lete veldig lenge etter.Oblivious skrev:Nu skal vi lossa gasswire og chocke wire... Og da svikter svensken ijenn.. med lossa mener de slakke sant?
Haynes er elendig illustrert!

NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Re: Hvordan tappe kjølevesken?
Jah... etter en times leting etter Choken så fant vi ut at vi har innsprøytningsmotor 

900 Turbo '85