Hvordan tappe kjølevesken?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Oblivious » 13 mai 2008, 20:00

Saab 900 Turbo 1985 med AC. Må få tømt ut all kjøleveske fra bilen, men hvor finner jeg tappen?
Takker for svar:)
900 Turbo '85

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Tor N12 » 13 mai 2008, 20:27

Den sitter nede i høyre hjørne av radiatoren, vendt inn mot motorrommet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Oblivious » 13 mai 2008, 22:03

Ser den ut som det her?

Bilde

Har slitt i tre timer med å skjønne hva som står i Haynes, ikke særlig flink på det norske fagspråket, langt mindre det svenske!:P
900 Turbo '85

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Morti » 13 mai 2008, 22:06

Napp radiatorslangen nederst på radiatoren på førersiden av bilen isteden, da slipper du å skru opp den plastikk-tappepluggen som ofte knekker! Vannet renner ut mye fortere også :wink:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Oblivious » 13 mai 2008, 22:12

Okay :) Takk takk :)
Hva er letteste måte å komme til på denne? Under bilen eller over? Er jo vifter og alt foran radiatoren, ikke store plassen å skru på.
900 Turbo '85

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Morti » 13 mai 2008, 22:34

Jeg kommer lett til ovenifra, men jeg har vel ikke så mye iveien som du har.

du kommer nok til under bilen også.. ta den slangen som du kommer lettest til, bare den er nederst på radiator! bare pass på at du ikke får varmt vann rett i fleisen, det er ikkenoe godt :)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Oblivious » 13 mai 2008, 22:36

Fine! :)
Får tappe det i morgen, komme meg videre til steg 3 i å skifte toppakning.. hehe:P
900 Turbo '85

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Morti » 13 mai 2008, 22:44

topp pakningshavari er ikkenoe moro.. når du først skal ha alt fra hverandre ville jeg kjøpt ARP topplokksbolter..disse boltene strekker seg ikke, og vil holde blokk\topp strammere sammen. Du slipper også å kaste de for hver gang de blir skrudd opp :)

Disse passer rett på, skal dras til med 115 NM på kald motor : (fra protrim.no)

Cosworth Sierra/Escort (12mm) 251-4701 1 345 kr

ellers står det også en del mekketips her:

http://popeye.rty.nu/mektips.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Oblivious » 14 mai 2008, 12:55

Takk for tipset :) Skal sjekkes! Men du må nesten si hva du mener med 115NM, hvordan jeg måler det :)
Anywho, fikk tømt kyllveksan idag! Fy **** det var stress å komme til nedi der! Ikke noe mulighet å komme inn under, og ikke lett å komme til ovenfra! Men tom jaffal!

Nu skal vi lossa gasswire og chocke wire... Og da svikter svensken ijenn.. med lossa mener de slakke sant?

Haynes er elendig illustrert!
900 Turbo '85

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Eirik N396 » 14 mai 2008, 13:15

Lossa er vel å ta av/løsne.

115Nm er hvor stort moment du skal dra til med. For å få riktig moment trenger du en momentnøkkel, som stopper når du når det momentet du har stilt den inn på.

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Morten-N146 » 14 mai 2008, 13:32

Oblivious skrev:Nu skal vi lossa gasswire og chocke wire... Og da svikter svensken ijenn.. med lossa mener de slakke sant?

Haynes er elendig illustrert!
Chockewire skal du ikke lete veldig lenge etter. :D Det er forbeholdt biler med forgasser.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Oblivious
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 06 mai 2008, 18:36
Bil: Saab 900 Turbo '85

Re: Hvordan tappe kjølevesken?

Legg inn av Oblivious » 14 mai 2008, 14:38

Jah... etter en times leting etter Choken så fant vi ut at vi har innsprøytningsmotor #-o
900 Turbo '85

Svar