og900, med mulig tenningsfusk. pluggbytte?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
matss
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 28 mar 2008, 17:58
Medlemsnummer: N1281
Navn: Mats A. Leret
Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
Sted: Sørumsand

og900, med mulig tenningsfusk. pluggbytte?

Legg inn av matss » 14 mai 2008, 20:13

jeg lurer på om jeg ikke har tenningsfusk på min og900 t16. bilen er noe trimmet, og pluggene som står i heter Beru Ultra-X, med 4 elektroder. jeg har hørt at de pluggene ikke er å anbefale, og at jeg enten burde prøve å bytte til NGK BCP7EV som orginalt, eller NGK Iridium IX - BCPR7EIX som skal være toppmodellen til NGK serien.

noen som kan hjelpe meg med dette? :) haster litt..
1990 - 3dørs 900 T16

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og900, med mulig tenningsfusk. pluggbytte?

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mai 2008, 20:16

Bytt plugger, ja. Bruk de NGK-pluggene som er anbefalt til din bil, BCPR skal du iallfall ikke ha, de er for biler med DI-kassett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
matss
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 28 mar 2008, 17:58
Medlemsnummer: N1281
Navn: Mats A. Leret
Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
Sted: Sørumsand

Re: og900, med mulig tenningsfusk. pluggbytte?

Legg inn av matss » 14 mai 2008, 20:32

okey. da prøver de som er anbefalt :) men der hvor det stod om BCPR stod det at de pluggene var til saab 900 turbo da.. hmm..
1990 - 3dørs 900 T16

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: og900, med mulig tenningsfusk. pluggbytte?

Legg inn av Tor N12 » 14 mai 2008, 20:40

Er to modeller til de gamle t16, BCP7ES eller BCP7EV, ev-pluggen skal vistnok holde lengre men de koster jo mye mere enn es-pluggene. Den gangen jeg hadde 900 så brukte jeg ES og byttet heller oftere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
matss
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 28 mar 2008, 17:58
Medlemsnummer: N1281
Navn: Mats A. Leret
Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
Sted: Sørumsand

Re: og900, med mulig tenningsfusk. pluggbytte?

Legg inn av matss » 14 mai 2008, 20:50

supert, da stikker jeg til speedparts i morgen og handler! ;)
1990 - 3dørs 900 T16

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Re: og900, med mulig tenningsfusk. pluggbytte?

Legg inn av Myrt N610 » 14 mai 2008, 21:25

Ellers så har jo ditt "lokale" værksted også NGK vet jeg ;)
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
matss
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 28 mar 2008, 17:58
Medlemsnummer: N1281
Navn: Mats A. Leret
Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
Sted: Sørumsand

Re: og900, med mulig tenningsfusk. pluggbytte?

Legg inn av matss » 14 mai 2008, 21:48

hehe.. sant så sant ;)
1990 - 3dørs 900 T16

Svar