Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Tenkte jeg skulle skifte girolje i dag
Hvilken girolje annbefaler dere?, Hvor mye skal fylles på?
Jeg regner med man kan tappe av gammel oljen, hvor gjøres det?
Hvilken girolje annbefaler dere?, Hvor mye skal fylles på?
Jeg regner med man kan tappe av gammel oljen, hvor gjøres det?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
På de gamle Saabkassene så skal du kun benytte orginal Saab-olje eller 10-40 mineral motorolje.
Er ikke tappeplugg på din bil så du må suge den gamle oljen ut, pga dette så bør du skifte to ganger rett etterhverandre ettersom du ikke får sugd ut oljen som ligger i diffhuset.
Er ikke tappeplugg på din bil så du må suge den gamle oljen ut, pga dette så bør du skifte to ganger rett etterhverandre ettersom du ikke får sugd ut oljen som ligger i diffhuset.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Okey..takker for svar!
Men hvor mye olje skal fylles på da?`
Og hvor fyller og tapper man oljen? Jeg tror jeg vet ca hvor, men tenkte jeg skulle sjekke med dere, så jeg ikke gjør noe feil.
Men hvor mye olje skal fylles på da?`
Og hvor fyller og tapper man oljen? Jeg tror jeg vet ca hvor, men tenkte jeg skulle sjekke med dere, så jeg ikke gjør noe feil.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Som Tor seier, du må suge oljen ut. Dette gjer du gjennom påfyllingsrøret som står i underkant av batteriet.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Ok..tenkte kanskje det ikke skulle tappes "suges" olje i samme hullet som man fyller på.
Hvor mange liter olje skal det fylles på da?
Hvor mange liter olje skal det fylles på da?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Husker ikke men er vel ca 2 liter, men du har da vel peilepinne?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Iflg. Haynes er det på GM-girkasser (opp til M93) 2.5 liter totalt, for FM (M94->) er det 1.8 liter.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Kan nok stemme det men husk at du aldri får ut oljen fra differensialen, dermed så går det vel sansynligvis ca 2 liter på.
Kan også være en fordel å skifte olje enda en gang etter at man har kjørt noen mil slik at man får skiftet ut all den gamle oljen.
Kan også være en fordel å skifte olje enda en gang etter at man har kjørt noen mil slik at man får skiftet ut all den gamle oljen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Nå har jeg vært ute å skikket litt, jeg kan ikke finne noe rør/peilepinne som jeg skal fylle oljen på, noen som kan forklare meg i rett retning av påfyllingsrøret?:P..
Annet problem:S!!
Girkassen/overføringa har blitt helt føkka nå. sliter med å få bilen i 1,2, finner liksom bare 3,4 og 5 giret, både når jeg står stille og når jeg kjører:S, har sjekket giroverføringen "den stanga" det virker som at den er sånn som den skal være. Så hva annet kan det være? Jeg tror neppe det er girkassen som begynner å ta kveld?
Annet problem:S!!
Girkassen/overføringa har blitt helt føkka nå. sliter med å få bilen i 1,2, finner liksom bare 3,4 og 5 giret, både når jeg står stille og når jeg kjører:S, har sjekket giroverføringen "den stanga" det virker som at den er sånn som den skal være. Så hva annet kan det være? Jeg tror neppe det er girkassen som begynner å ta kveld?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Peilepinnen er i fremkant av kassa,altså mot radiatoren på fremsida.. Enten er det rett og slett ei peilepinne, men siden du ikke ser den er det nok utformet som en mutter, 19mm eller noe i den duren.
Når det gjelder giroverføringa er det justering på denne. På disse kassene mener jeg de skal stå i revers, så må du låse av girstanga inne i kupeen. Ta bort damasken rundt girstanga, så ser du at det går an å stikke en 4 eller 5mm bor eller skrujern i ett hull som låser girspaken i riktig posisjon. I motorrommet må du løsne klemma som låser stanga til leddet. Du der det inne ved torpedoveggen. 13mm mutter. Løsne den og sørg for at det slipper. skru det fast igjenn. Eventuellt kan du sjekke om den gummitingen mellom stanga og kassa behøver å byttes. 4stk 10mm muttre, se at de ikke er løse..
Da har du jo noe du kan prøve
Når det gjelder giroverføringa er det justering på denne. På disse kassene mener jeg de skal stå i revers, så må du låse av girstanga inne i kupeen. Ta bort damasken rundt girstanga, så ser du at det går an å stikke en 4 eller 5mm bor eller skrujern i ett hull som låser girspaken i riktig posisjon. I motorrommet må du løsne klemma som låser stanga til leddet. Du der det inne ved torpedoveggen. 13mm mutter. Løsne den og sørg for at det slipper. skru det fast igjenn. Eventuellt kan du sjekke om den gummitingen mellom stanga og kassa behøver å byttes. 4stk 10mm muttre, se at de ikke er løse..
Da har du jo noe du kan prøve

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Ok..takker, rask og bra forklartMorten N88 skrev:Peilepinnen er i fremkant av kassa,altså mot radiatoren på fremsida.. Enten er det rett og slett ei peilepinne, men siden du ikke ser den er det nok utformet som en mutter, 19mm eller noe i den duren.
Når det gjelder giroverføringa er det justering på denne. På disse kassene mener jeg de skal stå i revers, så må du låse av girstanga inne i kupeen. Ta bort damasken rundt girstanga, så ser du at det går an å stikke en 4 eller 5mm bor eller skrujern i ett hull som låser girspaken i riktig posisjon. I motorrommet må du løsne klemma som låser stanga til leddet. Du der det inne ved torpedoveggen. 13mm mutter. Løsne den og sørg for at det slipper. skru det fast igjenn. Eventuellt kan du sjekke om den gummitingen mellom stanga og kassa behøver å byttes. 4stk 10mm muttre, se at de ikke er løse..
Da har du jo noe du kan prøve

skal ut å sjekke litt nå!
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
da har jeg vært ute å strammet litt på giroverføringa, nå klarer jeg faktisk å gire til 1 og 2 giret
, men er ikke helt bra enda. Men får se om det går seg til.
- Men olje pluggen til girkassen har jeg enda ikke funnet, men den må være der en plass, nermere sjekk i morgen
.

- Men olje pluggen til girkassen har jeg enda ikke funnet, men den må være der en plass, nermere sjekk i morgen

Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Skal skifte girolje, noen spørsmål. 9k 88mod
Giroverføringa er nå fikset, var den gummin framme i motorrommet på giroveføringen som var gått av.
Saab 9-5 Aero, 2001mod