Kan dere forklare meg Saabs modeller?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
asaf_p
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Kan dere forklare meg Saabs modeller?

Legg inn av asaf_p » 12 mai 2008, 22:08

Hei

Jeg er helt fersk på saab området. Har gått fra bmw til audi, til volvo s60, men synes jeg burde gi saab en sjans.

Nå leter jeg etter en bil i 200000 klassen. Vil kun ha 9-3. Men jeg har sett at det er flere modeller ute og går, og lurer på forskjellen på denne. Hva er f.eks forskjell på linear 2005 modell, mot en 2003 mod Vector som er like dyr.

Kan dere eventuelt henvise meg til en side der jeg kan lese om dette rundt denne årgangen. (ikke nye modeller).

Fortell spesielt hva ARC er

Jeg skal ha automatgir. Er det noe jeg bør se etter? Noe som er ofte feil på disse bilene?

På forhånd takk.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kan dere forklare meg Saabs modeller?

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 mai 2008, 19:34

NÅr det gjeld modellbetagnelsane var det tidligare 4 nivå på 9-3 og 9-5.
Linear
Arc
Vector
Aero

Frå M06 gikk Arc modellalternativet ut.
Aero har eigne motoralternativ, og kan soleis ikkje kombinerast med en 9-3 1.8i fks.

Kort fortallt er skilla slik:
Linear er basismodellen .
Arc er komfortmodell med bla. delskinn, treintr. og enkelte andre komfortdetaljar.
Vector er sportsalternativet (og toppmodell til dei vanligaste motorane) har bla. sportisligare seter (same som Aero), kanalprofilar, større felgar og generelt meir utstyr.
Aero er top of the line der måde komfort og prestanda er kombinert som det so fint kunne heitt i broskyra ;)

Vanligvis er en Vector bedre utstyrt enn en Linear, men en Linear kan godt ha ekstrautstyr som gjer at den er bedre utstyrt enn en Vector, sjølv om dette vel er veldig sjeldan.
Vart veldig generelt dette, har du konkrete spørsmål er det berre å fyre laust!

asaf_p
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av asaf_p » 15 mai 2008, 21:18

Nei dette var veldig bra forklart. Takk!

Er det mange svakheterpå disse bilene? Jeg skal ha automatgir, men håper ikke disse er like dårlige som mlt kassene til audi...

Hva med galvanisering/rust?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 mai 2008, 11:06

No er eg ingen 9-3 ekspert, men dei fysste SS-ane (M03) var plaga med ein del eletriske problemer.
Når det gjeld girkassene har desse bilane automatkasser ifrå Aisin Warner.

edit: sjekk denne tråden: viewtopic.php?f=12&t=21022" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar