ombygging 9000 cs

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
hander87
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 24 jan 2008, 17:06
Navn: stian dahle
Bil: 9-5 2,0t estate se
Sted: rogaland

ombygging 9000 cs

Legg inn av hander87 » 17 mai 2008, 22:48

lurte på en ting..hvordan vil det funke for meg med min 9000 cs 93 mod 2,0i og hive i en 87 mod 9000cd talladega 2,0t motor?hvordan er det med motorfester å div?vet att det ikke går knirkefritt med -93 over til 93- pga kort motor og lang motor å det greiene!hehe

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: ombygging 9000 cs

Legg inn av Edward N812 » 18 mai 2008, 17:39

9000 cd fantes aldri i talladega, og enten det var en cd eller en talladega så har det ingen ting å si på motoren (annet enn at det er en vanlig turbomotor om det var en talladega, kanskje til og med utstyrt med rødboks)

motorfester er de samme fra første dagen 9000 var lagd til den siste. alle motorer går fysisk om hverandre.

om du har en delebil å ta motor og ledningsnett + APC så er det bare å kjøre på. men om din 93 mod cs har TCS ville jeg droppa hele greia og bare kjøpt meg en turbo-cs ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

hander87
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 24 jan 2008, 17:06
Navn: stian dahle
Bil: 9-5 2,0t estate se
Sted: rogaland

Re: ombygging 9000 cs

Legg inn av hander87 » 18 mai 2008, 19:07

det er med rød tennkasset...hva forskjell gir det? og hva er tcs?hehe

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: ombygging 9000 cs

Legg inn av Trond N47 » 18 mai 2008, 19:51

TCS er antispinn. Det fantes ikke på 2,0i, så det er ikke aktuelt. Rødboks er en trimmet hjerne til turbomodellene, ble levert som standard på Taladega. Det er ikke det samme som rød DI-kassett. Har donorbilen tennkassett (rød DI), så får du en bil med direktetenning. Det kan gi en litt større ombyggingsjobb, da det på 88 modellen sitter flere bokser under førersetet. DI kom på alle turbomodellene fra M88B, og alle 2,3 liters motorene. 2,0i fikk det først i 94.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: ombygging 9000 cs

Legg inn av Trond N47 » 18 mai 2008, 20:00

Ombygging til 2,0T er endel jobb, og du MÅ ha en komplett donorbil for at det ikke skal ta av kostnadsmessig. Du kan beholde girkassa og drivakslene. Du må bytte motor, clutch, alle deler i innsugingssystemet inkl intercooler og turbo. Videre må hele eksosanlegget byttes, og motorledningsnettet og motorstyringen. Har du en CD (sedan), så er det ganske sikkert en 88B med DI, da CD egentlig ikke kom før M89 (noen eksemplarer av 88B). Dermed så må du bytte ledningsnett helt til inn i kupeen, altså demontere hele dashbordet. Instrumentene bør også byttes for å få langt nok speedometer og ladetrykksmåler.

Er donorbilen en ekte Talladega med kombiluke bak (CC) så er det ikke pent å slakte den :wink:
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

hander87
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 24 jan 2008, 17:06
Navn: stian dahle
Bil: 9-5 2,0t estate se
Sted: rogaland

Re: ombygging 9000 cs

Legg inn av hander87 » 18 mai 2008, 20:11

skal ta over motor og girkasse og egentli hele pakka...gidder ikke og begynne og demontere motoren!hehe må skifte clutsh å slavesylinder og drit på motoren jeg har nå og det kostet meg like mye som taladega motoren!hehe så hvis motorfestene er like så hiver jeg bare ut den gamle og oppi den nye og bjunner med småplukket etterpå..har jo bilen i hall med løftebukk og hele pakka så!og det kommer fra en original taladega men den er så rustet å fæl att det er ikke noe serlig og ha på

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: ombygging 9000 cs

Legg inn av Edward N812 » 18 mai 2008, 20:40

så du har en hel talladega å ta av? da ville jeg gitt det et forsøk ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

hander87
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 24 jan 2008, 17:06
Navn: stian dahle
Bil: 9-5 2,0t estate se
Sted: rogaland

Re: ombygging 9000 cs

Legg inn av hander87 » 18 mai 2008, 20:47

har ikke hele bilen skal kjøpe det meste på bilen men karroseri skal knokses tror jeg...

Svar