Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 28 mai 2008, 17:02
HEi, har nettopp hentet bilen fra eu-kontroll
De kjipe feilene var feil på avgass (0,43) og "forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyeste verdi (svak høyre bak)
Hvordan fikser jeg dette? feil avgass mente han kunne være katalysator eller lambdaen.. han vet vel lite om maptun steg 4

Hva med kondensfjerner?
justere bremser har jeg aldri gjort før.. trenger hjelp!:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 28 mai 2008, 22:31
Angående bremsene så vil jeg jo normalt sett tro at en av kalipperne dine begynner å bli trege, enten må du da overhale dem eller skifte dem ut.
Co hørtes jo litt rart ut selv om du har trim, om du har rett programvare for den hardwaren du har så burde den være ok selv med steg4.. Har du Race eller Sportskatten? Har sett at flere av Sportskattene ikke fungerer allverden..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 28 mai 2008, 22:55
Og du har selvfølgelig nytt luftfilter

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 29 mai 2008, 06:46
Tor N12 skrev:Angående bremsene så vil jeg jo normalt sett tro at en av kalipperne dine begynner å bli trege, enten må du da overhale dem eller skifte dem ut.
Co hørtes jo litt rart ut selv om du har trim, om du har rett programvare for den hardwaren du har så burde den være ok selv med steg4.. Har du Race eller Sportskatten? Har sett at flere av Sportskattene ikke fungerer allverden..
Jeg har sportskat.. får som sagt satse på litt e85 eller kondensfjerner;) Når det gjelder bremsene er jeg enig.. ser de hadde overhalingssett på speedparts til etpar hundrelapper, regner med at det skal gjøre susen:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
aero01
- 0.7 bar

- Innlegg: 139
- Registrert: 02 aug 2005, 01:00
- Sted: Klæbu
Legg inn
av aero01 » 29 mai 2008, 09:14
Det vanlige på 9-5 ved slik feil er skiver/klossene bak som gjør at bremekraften er dårlig. har ikke vært borti 9-5 caliptere som har vært dårlige. hadde villa sjekka om det er rust på innside av skivene å om klossene bak er slitt. noen ganger er det nok å demontere klosser rengjøre å smokke sammen igjen klossene kan ha blitt glassert så å pusse av dem med smergelpapir kan også gjøre underverker..
Det lønner seg også å ta noen kraftige oppbremsinger før man skal inn på eu kontroll slik at bremsene bak får rørt litt på seg. for pga saltinga her til lands så går det desverre hart ut over bremsene. ofte er det ikke mye som skal til for å komme under 30%
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 29 mai 2008, 12:15
aero01 skrev:Det vanlige på 9-5 ved slik feil er skiver/klossene bak som gjør at bremekraften er dårlig. har ikke vært borti 9-5 caliptere som har vært dårlige. hadde villa sjekka om det er rust på innside av skivene å om klossene bak er slitt. noen ganger er det nok å demontere klosser rengjøre å smokke sammen igjen klossene kan ha blitt glassert så å pusse av dem med smergelpapir kan også gjøre underverker..
Det lønner seg også å ta noen kraftige oppbremsinger før man skal inn på eu kontroll slik at bremsene bak får rørt litt på seg. for pga saltinga her til lands så går det desverre hart ut over bremsene. ofte er det ikke mye som skal til for å komme under 30%
Jeg bytta bremser i fjor, til ebc greenstuff-klosser og slissede skiver... kan prøve å demontere og bruke litt spray her og der for å rengjøre i første omgang:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 mai 2008, 16:48
De greenstuffgreiene er det vel bare å kaste? Slites ikke de utrolig fort?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan