Det så HAT...! Motorproblemer*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 30 mai 2008, 17:48

Motor borret, honet og vaska. Alt av lagre og stempelringer byttet.

Når vi skulle prøve å starte den, så ville slevfølgelig ikke starteren kjinne. Jaja tenkte jeg. Målte 13 volt fram til innslaget, og det var godt jording og trømtilførsel. Dro hjem til Kula og hentet 2 startere. Når vi hadde fått ut dne gamle tenkte vi at vi skulle prøve om de andre virka. Prøvde også den vi hadde bytta ut, og på gulvet virka den som bare det. HAT!
Skrudde den tilbake igjen, og dro en lask rett til pluss. Ingenting skulle hindre optartet her i gården nei*

Etter mye om og men, fikk vi startet shiten. Startet på første forsøk (selvfølgelig :lol: ) og på E85. Den startet faktisk litt for lett tror jeg.

-Pang, plutselig så morti en meget hissig oljesprut ut av oljefiltertettninga. Trodde jeg hadde skrudd på gummien feil og at den hadde krølla seg.. Jaja, så skjer. (fortsatt godt humør)
-Byttet til nytt filter. (litt hat og ha olje over ALT i motorrummet, men dog ved godt mot)
Ved vår andre oppstart skjærte det seg også. En slange som var kobla isammen ved hjelp av en slangeklemme hadde sprengt av, og tectylert hele andre siden av motorrummet mitt, samt verkstedgulvet. Var jo selvfølgelig glad for at det skjedde nå, og ikke når jeg kjørte :oops: Jaja, var bare og tørke opp atter en gang og skru den sammen igjen med nye slangeklemmer.

Når jeg skulle prøve å starte motoren idag igjen, og jeg så den samme jævla oljespruten fra oljefilteret som kom som et olja lyn og peppa meg, kom hatet sterkere enn noen gang. Hva har skjedd NÅ da :roll:

Tok noen hobby-psykolog telefoner der jeg fikk grini litt fra meg #-o ,blandt annet til Ingvar. Vi ble enige om at det mest sannsynlige var at det var den trykkvakta som slipper ut overskuddet av trykk fra oljepumpa som hadde hengt seg.
Høres dette sansynlig ut? Motoren har ikke gått et minutt engang, så at noe har gått tett er ikke så veldig trolig. Og blokka ble kokt i vaskeren før montering.

Ingvar snakka også om at (Sprokit?) hadde hatt det samme problemet som meg, hva var løsninga di?

(har begynt å rive ut motoren alt, skal bytte oljepumpe)

Kom med innspill :D Jeg trenger det!

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av Liebak » 31 mai 2008, 00:21

dette høres kjent ut ja! hos meg så revnet oljekjøleren av trykket... hvis du skrur ut nr5 så skal du kunne dra ut det inni der med magnetstav hvis ting er som det skal. men det virker det jo som at det ikke er.... så da er det bare å skru ut motor (hvertfall på 99an) og bytte hele huset til olje pumpa for det er mest sannsynlig så ripet og ødelagt at nr2 setter seg fast....

er litt drit å bytte dette huset/dekselet uten å skru av kasse eller toppen, siden det har anleggsflate mot kassa, blokka og toppen... men det går hvis du er veldig forsiktig med toppakning osv... lykke til :wink:
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 31 mai 2008, 10:58

Takk for svar :wink: !

Ja, er godt igang med å rive ut motoren alt. Litt deilig å løfte ut motoren og ikke trenge og bytte kasse eller ta av cluchen. Er jo vant med det så;)

Men du sier at den ligger imot topp, kasse og blokk. Dette kan vel ikke stemme. Eller byttet du HELE sidekåpa kansje? For jeg skal bare bytte oljepumpa jeg. Med motoren morti har bak veggen sin. Har bare ikke fått spurt enda :D haha
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av Surbotaab N369 » 31 mai 2008, 11:00

Er prosedyre å sjekke denne ventilen ved overhaling :wink: Hvis du har kokt blokka så kan jeg nesten garantere deg at det har komme no dritt inni denne som sperrer :wink: kommer vel til den uten å nappe opp motor.... løsner ikke innmaten med en gang så holder du no forran å kinner oljetrykk :wink: husk også å flushe etterpå du har fått den ut :D

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 31 mai 2008, 11:07

Surbotaab N369 skrev:Er prosedyre å sjekke denne ventilen ved overhaling :wink: Hvis du har kokt blokka så kan jeg nesten garantere deg at det har komme no dritt inni denne som sperrer :wink: kommer vel til den uten å nappe opp motor.... løsner ikke innmaten med en gang så holder du no forran å kinner oljetrykk :wink: husk også å flushe etterpå du har fått den ut :D
Kommer nok til å ta ut motoren. Har hatt noe problemer med bolten som holder igjen reimhjulet også, gjengene har jeg mått gjenga opp igjen. Så jeg tør ikke å drine nedi der uten å ha opp motoren. Men det går på en liten dag da. Ikke all verdens stress.

Spørsmål: Den delen (nr. 2). Er det sånn at den har hull i seg og skal bli presset tilbake mot fjøra når det er for mye trykk i motoren, og dermed åpne og slippe ut trykket?

Takk for innspill!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av Ronny_N169 » 31 mai 2008, 19:40

Kjedelig når sånt skjer. Tror ikke den stempelet er hult. Det blir presset tilbake og slipper overskuddet av olje tilbake til oljesumpen om jeg ikke husker feil. Om det har satt seg fast kan jo løpet, sylinderen den går i bli ødelagt. Om sylinderen er ødelagt, må du jo desverre bytte hele gavelplata der bak. Om det er noen trøst, så er det ikke bare du som tilbringer årets varmeste dag med å skru :( Helv*** saab girkasser :) . Aisin-Warner is da shit!!
Bilde
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av Liebak » 01 jun 2008, 00:07

alex_ander3@hotmail.com skrev:Takk for svar :wink: !

Ja, er godt igang med å rive ut motoren alt. Litt deilig å løfte ut motoren og ikke trenge og bytte kasse eller ta av cluchen. Er jo vant med det så;)

Men du sier at den ligger imot topp, kasse og blokk. Dette kan vel ikke stemme. Eller byttet du HELE sidekåpa kansje? For jeg skal bare bytte oljepumpa jeg. Med motoren morti har bak veggen sin. Har bare ikke fått spurt enda :D haha
nr 2 sitter i den sidekåpa som du sier. det er huset til hele oljepumpa på en måte...
nr2 har et hull i enden (ikke siden mot fjera men mot pumpa) og noen hull ut på siden som slipper nødvendig med olje ut i en liten kanal for å holde stabilt oljetrykk.... disse hullene ut på siden har også veldig skarpe kanter som gjør at den kan låse seg ganske lett i løpet sitt hvis det kommer noe rusk dit. så klarer du å "knekke" disse kantene uten å lage grader utover så er det egentlig veldig fint.... bruke en veldig fin avrundet fil f.eks. men som sagt ikke lag grader på den for da vil den hvertfall sette seg fast...
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jun 2008, 14:29

Ronny_N169 skrev:Om det er noen trøst, så er det ikke bare du som tilbringer årets varmeste dag med å skru :( Helv*** saab girkasser :) . Aisin-Warner is da shit!!
Bilde
OT: Er då ZF-kasse på 9000 Ronny... :evil: Gåen lamellane på den eller?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av Ronny_N169 » 01 jun 2008, 16:31

Hjelle, N6 skrev:OT: Er då ZF-kasse på 9000 Ronny... :evil: Gåen lamellane på den eller?
Tenkte på 9-5 mhp automatkassene :wink: . Er vel diffen som har mistet noen tenner kanskje..
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 01 jun 2008, 22:35

Hehe Ronny. Det er godt vi står sammen i søla :D

Oppdatering; Har nå kasta ut motoren (igjen) og sett på feilen. Jeg har gjort en fin feil i å ikke maskere med spesialteip når sidedekselet skulle brennlakkeres. Da ble det lakkert også inni i "ventilstempelet", og stempelet gikk ikke glatt lengre.
Nå er i hvertfall alt ordnet, og motoren er tilbake i bilen. Føler jeg begynner å bli litt for dreven på og900 altså :^o
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jun 2008, 10:02

Ronny_N169 skrev:
Hjelle, N6 skrev:OT: Er då ZF-kasse på 9000 Ronny... :evil: Gåen lamellane på den eller?
Tenkte på 9-5 mhp automatkassene :wink: . Er vel diffen som har mistet noen tenner kanskje..
LAs nok litt fort der ja... :oops: :oops:

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Det så HAT...! Motorproblemer*

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 06 jun 2008, 08:33

Etter mere hat så er altså motoren tilbake i bilen, og startklar! smiler var ikke lenge da vi ikke får kjippa opp oljetrykk, men etter litt skruing er den klar til oppstart.

det viser seg at turboen er totalt ødelagt. Har kjøpt bytteturbo hos KRB som virker fin i fisken, men som blåser ut uante mengder med olje i eksosen. Blåste ut kansje en liter på 3-4 minutter =D> OG, røykla halve nedre eiker.

Nå må jeg ihvertfall fåå klaga litt på turboen, så er bilen klar til aksjon.
Den startet forresten på første forsøk. Med nybyggd motor, ikke stillt tenning, E85 på tanken og feil bensintrykk :wink:

(Har ikke pc hjemme nå, så jeg skriver fra jobben de dagene jeg jobber)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar