Spørsmål ang. 9000 Aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Spørsmål ang. 9000 Aero

Legg inn av LeonLatex » 02 jun 2008, 00:37

Forsøker og finne en Aero til passe pris. Har kommet over to stk. Den ene er en noe trimmet aero som er sånn passe, og prisen virker heller ikke så gal. Det som er problemet der er at det er noen detaljer på den som ikke helt jeg får til å stemme.

Det ene er TCS. Dette er en 94 mod. som er registrert i 93. Greit nok det, men det er er ikke TCS på den. Jeg trodde da at alle Aero som har blitt produsert var standard med TCS så lenge det er manuel giring. På Automat ble det jo ikke levert i det heletatt. Jeg mener at siden denne er en manuel girt bil så skal det være TCS på den. Og nei, det er ikke kobla ut pga trim. Det har aldri vært TCS på den.

Så til det andre spørsmålet: Jeg har aldri sett en 9000 uansett model. I hvertfall ikke på 92 mod. og nyere uten justering av rattet. Dette har det heller aldri vært sier selger. Han sier at det er en importbil fra tyskland. Så det er en førstegenerasjon Aero, men uten ting jeg mener skulle vært på den. Noen som vet mer sikkert enn meg om dette. Kan det ha vært at det var spessielt for det tyske markedet?
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Spørsmål ang. 9000 Aero

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jun 2008, 10:15

Ang. TCS var det valgfritt synes eg å huske. Ordninga var slik at TCS var i utgongspunktet standard, men SAAB var veldig generøse ,en kunne velge det vekk uten at det kosta noko ekstra ;)

Når det gjeld rattjustering kan heller ikkje eg huske å ha sett 9k uten justering av rattet, men det kan kanskje 9k-ekspertisa svare på? ;) Min gamle M91 2.3 TurboS som var tyskimportert hadde ihvertfall justering av rattet.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Spørsmål ang. 9000 Aero

Legg inn av Tor N12 » 02 jun 2008, 10:30

TCS er ikke levert på alle nei, HELDIGVIS ;) Man kunne forresten også få TCS på de med Automat..
Rattjusteringa forsvant når Saab kom med Airbag (M90eller 91?) og kom først tilbake når de kom med ny rattstamme i M95, de bilene som ikke hadde Airbag hadde fortsatt justering.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Spørsmål ang. 9000 Aero

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jun 2008, 20:58

Ikkje anna vente eg ikkje har sett utan rattjustering då, har ikkje køyrt 9k med airbag av gamletypen. ;)
For å komplettere Tor, airbag kom som tilvalg på M91.
Men ellers er det verdt å nemne at det går ann å montere brytar på TCS-en på den M94-en...

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Spørsmål ang. 9000 Aero

Legg inn av LeonLatex » 03 jun 2008, 00:19

Hjelle, N6 skrev:Ikkje anna vente eg ikkje har sett utan rattjustering då, har ikkje køyrt 9k med airbag av gamletypen. ;)
For å komplettere Tor, airbag kom som tilvalg på M91.
Men ellers er det verdt å nemne at det går ann å montere brytar på TCS-en på den M94-en...
.... Men å bare koble ut TCS uten å forandringer i SW er ikke å anbefalle. Byr på problemer. Uansett takk for gode oppklarende svar.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Spørsmål ang. 9000 Aero

Legg inn av HansWF N416 » 03 jun 2008, 07:22

Du får vel kjøpt ei "pakke" med bryter, og det du trenger på Saab for å kunne koble ut TSC. Dette skal ikke gi noen problemer, men man er vel avhengig av at TSC er i orden for at det skal virke. På tidligere modeller må du vel i tilegg bytte ut boksen som styrer dette.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Svar